Székelyföld, jutalomtúra 2006

2006. július 14. Csíki havasok

Ismét a megszokott 8-kor indult autóbuszunk a jutalomtúránk utolsó túrájára. Cél: Ismerkedés a Csíki havasokkal.

Tervezett program: Nyergestető-Balázs dombja - Cecele - Gorgán tető - Bálványos vár - Bálványosfürdő

Szint: 400m

Tusnádfürdő, Csíkkozmás útvonalon 1 óra alatt elértük a Nyergestetőt, a kiindulási pontunkat. Mai napunk levezetésnek volt szánva. 43-an vállalkoztak a túrára. Hárman a Bálványosfürdői ejtőzést választották. Amint kiszálltunk a buszból, kopjafaerdő fogadott Bennünket. 1849. augusztus 1-én Gál Sándor honvéd tábornok 200 székely társával védte ezt a helyet a hatalmas túlerőben lévő császári és cári sereg ellen. Több mint száz székely vesztette életét a csatában. Az emlékmûről még annyit el kell mondani, azon kevesek egyike melyet a módszeres emlékmû megsemmisítések elkerültek. Az emlékmûvet Bukarestbe költözött székelyek építtették a milleneum környékén, 1897-ben.

A szemlélődés után elindultunk az idei év utolsó Erdélyi túrájára. A meredek kapaszkodó után az egész napra jellemző, kellemes túrában volt részünk, már ami a szinteket illeti. Jobbára az egész gerinc füves, föl-le sétálgattunk a dombokon. Természetesen itt is találkoztunk pásztorokkal, nyájakkal, a nyájakat örző kutyafalkával. A nyájakkal együtt az egész család kiköltözik a hegyre, a kialakított szálláshelyük szemünkben összetákolt kalyibáknak, fészereknek tünnek. A család tagjai között láthatóan igen racionálisan el van osztva a feladat, ki főz, ki a füvet kaszálja, ki forgatja a levágott füvet, ki vigyáz az állatokra. Mindenesetre a miáltalunk megszokott élettempóhoz képest idillinek tûnik az életvitelük.

Egy enyhe balkanyar után feltünt előttünk a Cecele kopasz, füves csúcsa. 50m-es kapaszkodó után már fel is értünk a csúcsra. Tökéletes a körpanoráma a Cecele tetejéről! Előttünk a Kászoni, a Csíki medence, Csomád, Büdös hegy, kissé távolabb a Hargita gerince nyugatra és északra. Keleten a Kárpátok íve zárja le a panorámát. Leheveredtünk egy órára, elfogyasztottuk a hozott elemózsiánkat. Maradtunk volna talán tovább is, de kelet felől mind sûrûbben dörgés hallatszott, fekete fellegek kezdtek gyülekezni az égen. Jobbnak láttuk ha elindulunk lefelé. Még így is tíz percen belül elkapott Bennünket a kiadós zápor. Az utóbbi három nap már hozzászoktatott az esőkabát használatához. Gorgán tető érintésével egy gerincen, kellemes ösvényen értük el a Bálványosi várromot. Az eső is alább hagyott. A Bálványosi vár az Árpád korban épült. Az Apor család évszázadokon keresztül birtokolta. Nagyon szép innen a panoráma Bálványosfürdőre. A Bálványosi vár legendája megihlette Jókai Mórt és Benedek Eleket is. Az 1970-es földrengés ledöntötte az öreg torony egy részét, most csonkán uralkodik a hegytetőn. Sajnos a rom eléggé elhanyagolt állapotban van, ráférne egy alapos állagmegóvás, vagy minimálisan a vár területének a kitisztítása.

Meredek lemenetel következett ezután az öreg bükkösben. Kissé csúszott is az eső következtében az ösvényünk. Hazafelé menet még megtekintettük az Ibolya fürdőt. Mai nap mindenkinek jutott bőven ideje rendbe tenni magát a vacsorához. A vacsora meglepetés volt számunkra, pedig eddig sem lehetett panaszunk a kapott ételekre. Egyesek a fatál kihozatalakor arra tippeltek, hogy négyszemélyes az adag. Később a fülük is kettéállt, amikor egyedül kellett megbirkózni az adaggal! A vendéglátóink alaposan kitettek magukért, ezúton is megköszönöm Nekik a távolból. Este lefekvés előtt mindenki készülődött a másnapi hazajövetelhez. A kitartóbbak megint medvelesre mentek. Éjfélig a fiatalabbak, na meg azok akik annak érezték magukat, még egy alapos diszkózást is tartottak a búcsú nap alkalmából.

(A fényképeket Muskovics András készítette)