2023 július 30 - augusztus 6, Nyári kerékpártúra - Dél-Zala, Őrség

2023 augusztus 5. szombat, Lovászi (autós nap)

A szombati utolsó napon már végképp elgondolkodtam, az időjárás rosszabbra fordulása miatt a józan ész azt diktálja, hogy ne menjünk el kerékpározni. Emiatt a mára betervezett túrát lemondtam. Eredetileg Nagykanizsa környékére mentünk volna, de annyira kiszámítatlan lett az időjárás, továbbá minimum egy órányi autózás kellett volna, hogy eljussunk a kiindulási pontunkra. Emiatt nem erőltettem a kiírt tervünket. De program nélkül azért nem maradtunk, célba vettük Lovászit, ahol korábban az időjárás miatt csak átrobogtunk. A társaságunkból többen is kíváncsiak voltak a településre, az itt található nevezetességekre. Az eredeti terv az volt, hogy körbejárjuk a nagy múltú olajos települést, majd elmegyünk a maci múzeumba. Az eső miatt több időnk keletkezett, lehetőség adódott a településen megtekinthető Vasfüggöny Múzeum és a légoltalmi bunker megtekintésére. A megbeszélt időpontra megérkeztünk a múzeumhoz. Vezetőt is szereztünk a múzeum megtekintéséhez. Találkozónk helyszíne a Kantin éteremnél volt, ahol többen éltek a lehetőséggel, és az ebédre foglaltak asztalt. Nemsokára megérkezett a vezetőnk, majd elindultunk a településen.

Bevezetésképpen egy rövid ismertetést hallottunk a település történetéről, majd a lakótelep felé vettük az irányt. Itt láható az L-1 olajkút, ezzel kezdődött el a Lovászi olajmező története. Az ötvenes években kiépült a bunker rendszer, akkor fejezték be légoltalmi bunkert is, mely nemcsak az itt dolgozók, hanem a lakótelepen élők biztonsága érdekében épült. Elhaladtunk a lakótelep bunkerbejárata mellett, majd rövidesen a főbejáratnál találtuk magunkat. Egy ideig ebek harmincadja volt a földalatti rendszer, de az utóbbi időben elkezdték felújítani. Belépéskor egy hosszú folyosón haladtunk végig, ahol ismertető táblák voltak olvashatók. Majd elérkeztünk a kórházhoz, a vezérlőközpontba, a generátor helyiségbe, az ivóvíz kút helyiségébe. Közben folyamatosan kaptuk az információkat és a történeteket. Kifelé menet még megnéztük a mentesítő helyiségeket, ahová zuhanyzókat helyeztek el. A bunkert az üzem felé hagytuk el, a dolgozók itt tudtak eljutni a védett helyiségekbe. Következő állomásunk a Vasfüggöny Múzeumba volt. Itt vetítettek Nekünk Lovászi történetéből. A vetítés után csapatunk kétfelé vált, a többség az étterembe ment, a többiek a Macimúzeumba.

A Bear-Lak Macimúzeum egy helyi gyűjtőnek, Hermán Ágnesnek köszönhető, aki évek során több ezer plüssmedvét gyűjtött össze, kb. 3500 darabot. Ekkora mennyiség nem fért el a lakásában, így mikor a közeli iskolában a szolgálati lakás felszabadult, a medvék ide költöztek. Több helyiségben fajták, korok, színek szerint lettek csoportosítva a macik. A látvány miatt a legtöbb látogatóból kitör a gyermek. A nézelődést alig lehetett abbahagyni, nagyon sok látnivaló akadt. Előbb-utóbb azért indulnunk kellett, mivel nekünk is foglalt helyünk volt az étteremben. A Kantin étterem a település leghangulatosabb helye, nagy választékban rendelhetők helyi ételek, helyi specialitások. Természetesen mi is ebből választottunk.

Lovászi után még nem azonnal mentük vissza a szálláshelyünkre, hanem megálltunk Szécsiszigeten az Andrássy-Szapáry kastélynál. A kastélyban nagy rendezvényt tartottak, egybekötve egy főzőversennyel. Most sajnáltuk csak igazán, hogy már megebédeltünk, mivel az ételek helyi bivalyból készültek! Viszont a kastélyba bemehettünk kicsit körbenézni. Ezután nem maradt más hátra, mint visszamenni Novára, a Csicsergő szállásunkra. Mivel ez volt az utolsó napunk, estére egy kis búcsú összejövetellel készültünk. Hogy ne maradjunk éhen, Viktor az esős idő ellenére bográcsban készített vacsorát. Mire visszaértünk a Csicsergőbe, a főzéshez minden elő volt készítve, már csak a paprikáskrumpli elkészültét kellett megvárnunk.

Ezzel befejeződött a 2023 évi kerékpáros nagy túránk. Tulajdonképpen úgy gondolom, szerencsénk volt az időjárással, hiszen ennél sokkal rosszabb viszonyokat is kifoghattunk volna. Kaptunk esőt eleget, de ezen túltettük magunkat. Igazából csak a mai napra tervezett túránk maradt el, a többit sikerült teljesítenünk. Így is közel 400 km-t teljesíthetett az, aki végig velem tekerte le a távot. Jelenleg még nem tudjuk, hogy jövőre hová fogjuk tervezni majd az egyhetes kerékpáros túránkat, de remélhetőleg ez is olyan sikeres lesz majd, mint a mostani. Az biztos, aki részt vett ezen a túrán, nehéz szívvel hagyta el a társaságot, és a szálláshelyünket.

(A mellékelt képek Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)