2019 július 13-20, Nyugati-Tátra jutalomtúra, Szlovákia

2019. július 19. Nyugati-Tátra, Baranec (2185m)

Ébredés után szétnéztünk a környékünkön, megelégedve tapasztaltuk, hogy ráláthattunk a Liptói-medencére, jó idő mutatkozott. Túlestünk a reggelin, majd nagyjából a szokott időben elindultak a csapatok. Ismét több variáció került meghirdetésre, hogy mindenki erejéhez képest választhasson a túra variációkból. Ezekbő1 lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Žiar, Třinecké železiarne (875 m, ) – Stará stávka () – Holy vrch (1715 m, ) – Baranec (2184 m, ) –Smrek (2089 m, ) – Žiarské sedlo (1919 m, ) – Záhradky () – Jamnička dolina () – Kemping Račkova dolina (900 m, )
Túratáv: 22km (ebből 14km magashegyi)
Emelkedő: 1500m (ebből 1000m magashegyi)
Idő: 9 óra
Minősítő pontszám: (21+20+1)x2=84+12+10=106 pont

Alternatív útvonal: Žiar, Třinecké železiarne (875 m, ) – Stará stávka () – Holy vrch (1715 m, ) – pod Holy vrchom (950 m, ) – chata Baranec (1000 m, )
Túratáv: 12km (ebből 2km magashegyi)
Emelkedő: 800m (ebből 200m magashegyi)
Idő: 5 óra
Minősítő pontszám: (3+4+1)x2=16+15+12=43 pont Alternatív útvonal: chata Baranec (1000 m, ) - Žiar, Třinecké železiarne (875 m, ) - Žiarska chata (1300m, , ) – Žiarska dolina (900m, ) - Žiar, Třinecké železiarne (875 m, ) - chata Baranec (1000 m, )
Túratáv: 10km magashegyi
Emelkedő: 500m magashegyi
Idő: 4 óra
Minősítő pontszám: 15+10+1=26 pont

Tulajdonképpen egy negyedik variáció is létrejött. Aki feljött a 2184m magas Baranecre, innen visszafordulhatott a már ezidáig megtett úton. Ennyi lehetőség után igen csak megoszlott a társaság. A leghosszabb túrát négyen teljesítettük. A Baranecre 11-en jutottak fel, plussz az előző 4 fő. 10-en feljöttek az 1715m magas Holy vrch csúcsig, innen fordultak vissza. A Žiarska dolina túrát 9-en teljesítették. Hárman reggel elindultak haza, 1 emberünk pedig a chata Baranecben maradt. A hosszútúrát választók a chata Baranectől indultak el egy jelzetlen erdészeti úton. Igazából ez nem volt rövidítés, csak kb. 100m szint megtakarítását jelentette. 25 perc gyaloglás után elértük a sárga jelzést, ettől kezdve a kiírás szerint haladtunk. Igen meredeken kellett kapaszkodni felfelé! Egy hatalmas tarvágáson keresztül, szinte négykézláb kellett haladni. A társaságunk több kisebb csoportra szakadt szét, így haladtunk felfelé. Az első komolyabb pihenőnk a Holy vrch 1715m magas csúcson volt. A panoráma mind szebb lett a Liptói-medencére, a Liptói víztározóra. Az idő kedvező volt, ennek köszönhettük a feledhetetlen panorámát. A pihenő után folytattuk a túrát. Nem vártunk be mindenkit, a saját tempójukban haladtak a társaink. Jobbra előttünk a Kis-Baranec, balra a Banikovtól kiinduló gerinc csúcsait láttuk mind jobban. Elég sok kanyargás után értünk ki a füves gerincre. A gerinc mind sziklásabb lett. Lefelé is mind többet kellett másznunk a sziklás gerincen. 1040-kor bukkant elő a Baranec csúcs. Kb. még 300m szintet kellett leküzdenünk a csúcsig. Kereszteztünk egy hatalmas, virágzó kígyógyökerű keserűfű mezőt. 1110-kor a legtöbb emberünk fenn volt a csúcson! Szép teljesítmény volt!

Mintegy félórát töltöttünk el a Baranecen, nézelődtünk, heverésztünk, megebédeltünk. Kissé befelhősödött, de így is szép volt a panoráma. Lefotóztuk a környék völgyeit, gerinceit, csúcsait. Beazonosítottuk a megjárt csúcsokat, nyergeket, völgyeket, melyeket meglátogattunk az elmúlt napokban. A Baranec gerince teljes egészében belátható a csúcsról. Szemben a Banikov környéki főgerinc látható a csipkés csúcsokkal. Keleti irányban a déli oldalgerincek, a Jakubina, a Bystra látható, homályosan a Magas-Tátrát csipkéi is látszódnak. Elkészültek a szokásos csúcsfotók, majd a hosszútúrások kétfelé váltak. A nagyobb csapat a megjárt útvonalon elindult visszafelé, négyen tovább gyalogoltunk a főgerinc felé. Meredeken mentünk lefelé a köves, kanyargós, sziklás ösvényen a Baranec és a Smrek közötti nyeregbe. Nehezen haladtunk a görgetegen, figyelnünk kellett minden lépésünkre. Kb. negyed óra alatt leértünk, elvesztettünk vagy 250 m szintet. Mögöttünk a Baranec, Kis-Baranec jellegzetes gerince magasodott. Előttünk a Banikov-Volovec közötti gerinc egy része volt látható. Ezután ismét felfelé kapaszkodtunk kb. 100 métert, hogy felérjünk a 2089m magas Smrek csúcsra. Félóra alatt felértünk a csúcsra. Innen is szétnéztünk a környékre, szép panorámában volt részünk. Közel jártunk már a főgerinchez. Az Ostrý Roháč-on sokan voltak, mint ha hangyák mászkáltak volna az emberek a gerincen. Alattunk a Žiarské-nyereg volt látható, amerre az utunk vezetett. Az egyik pontról a Žiarska chata is kivehető volt a völgyben. Negyed órai gyaloglás után 1330-kor leértünk a nyeregbe. Az 1917m magasságban levő nyeregben leheveredtünk pár percre a tájékoztató tábla körül.

20 perc elteltével folytattuk a túránkat. Meglepően gyorsan haladtunk lefelé a kanyargó, meredek füves ösvényen, a zöld jelzésen, pedig nem volt sietős az ereszkedés. Szép volt az idő, sokat lehetett bámészkodni. Az első teraszon gyorsan túljutottunk, miközben egy kisebb tó és egy nagyobb hófolt mellett is elhaladtunk. Fél óra elteltével már a lucfenyves következett. 1530-kor értük el a kék és a zöld jelzésű ösvény találkozását. Nem sokkal később, egy szép vízesést láttunk jobbra a hegyoldalban. A Jamnička-völgy és a Račkova-völgy találkozásánál 1650-kor voltunk. Innen már csak 25 percet kellett gyalogolnunk, hogy elérjük a kempingnél várakozó autóbuszunkat. Négy napja megjártuk már ezt a szakaszt. Gyorsan haladtunk lefelé az erdészeti úton, a bővízű Račkova-patak folyását követve. Ezt a szakaszt Úzka-völgynek nevezik. 1720-kor értünk le a kempinghez, ahol az autóbuszunk várakozott ránk. Azok voltak még itt, akik a Kis-Baranecen keresztül jöttek le idáig, illetve a Holy vrch-ről jöttek le ide. Ovációval fogadták a négy embert, akik végig gyalogolták a hosszú túrát. Egy órán belül visszaérkeztünk a szálláshelyünkre. A vacsoráig maradt időnk pakolászni a holnapi hazaindulásra. Nem volt akkori buli, mint korábbi években a vacsora után megköszöntük vendéglátóinknak a kiszolgálásunkat. Jó volt itt lenni, szinte otthon éreztük magunkat A csekély ajándékok átadása után még maradtunk egy darabig az étteremben. A beszélgetések után mindenki visszavonult, készült a holnapi hazamenetelre.

(A mellékelt képek dr. Gombás Vilmos (GV), Muskovics András (MA) felvételeiből kerültek kiválasztásra)