2019 július 13-20, Nyugati-Tátra jutalomtúra, Szlovákia

2019. július 16. Nyugati-Tátra, Rákoň (1876m)

630-kor lehetett reggelizni. Ezen az időponton kint létünk alatt nem is változtattunk. 715-kor indult el az autóbuszunk. Az előző napi döntésnek megfelelően kihagytuk a Salatin megmászását, lazábbra vettük a mai napot. A Rohácsi-völgy volt a cél. Ránk fért egy kis pihenés a megelőző két nap után. Az eredeti kiírás szerinti Rohácsi-vízesés megtekintése, és a Rohácsi-tavak bejárása megmaradt. Sokan nem látták ezt a rendkívüli látványosságokat, kár lett volna ezeket kihagyni! Tehát ebből a két túra variációból lehetett választani a mai napon:

Útvonal: chata Zverovka (1030 m, ) – Látaná dolina () – Lúčna (1653 m, , ) – Rákoň (1876 m, ) – sedlo Zábrať (1656 m, ) – Látaná dolina () – chata Zverovka (1030 m, )
Túratáv: 18km (ebből 8km magashegyi)
Emelkedő: 1000m (ebből 500m magashegyi)
Idő: 6 óra
Minősítő pontszám: (12+10+1)x2=46+15+7,5=69 pont

Alternatív útvonal: chata Zverovka (1030 m, ) – Rohačska plesa (1700 m, ) – Rohačsky vodopád (1290 m, , ) – chata Zverovka (1030 m, )
Túratáv: 14km (ebből 3km magashegyi)
Emelkedő: 720m (ebből 220m magashegyi)
Idő: 5,5 óra
Minősítő pontszám: (4,5+4,4+1)x2=20+16,5+10=47 pont

845-kor érkeztünk meg a Zverovkai parkolóba. A két csapat pár perc után szétvált, 22-en indultak el a Látaná völgyben, a Rohácsi tavakhoz 15-en, 1 fő pedig otthon maradt. A sárga jelzést követtük az erdészeti aszfaltúton. Ütemesen haladt a társaság az enyhén emelkedő úton. Mellettünk a Látaná patak rohant lefelé. Elég sok virág volt az út mentén. A ritkábbak közül a vörösbarna nőszőfűvet és a békakontyot érdemes megemlíteni. Az erdészeti út 3,5km után megszűnt, erdei ösvényre váltottunk a lucfenyvesben. Most már meredekebben haladtunk felfelé. Az 1280m magasságban levő Zadná Látaná-nál áttértünk az innen induló zöld jelzésre. Ez visz fel a Lúčna csúcsra. Kigyógyökerű keserűfű mezőn keresztül az 1653m magas Lúčnát 1125-kor érte el a csapatunk. Itt hosszabb szünetet tartottunk, a társaság egy része elfogyasztotta az elemózsiáját. Szép időnk volt, pompás kilátásban volt részünk a szlovák-lengyel határon levő füves csúcsról. Délkeletre az Osobita 1687m magas mészkő csúcsa uralta a horizontot, alattunk a lengyel Chochołowska-völgy tekergett. Előttünk a Rákoň, a Volovec, a távolabbi Ostrý Roháč-Salatin vonulatot volt látható. A főgerinc irányában a Magas-Tátra csipkéi is előtűntek, a piramis alakú Krivánnal.

A főgerincen haladó kék jelzésű ösvényen lementünk először a Lučne-nyeregbe. Ezzel elveszítettünk 50 m szintet, melyet hamar visszapótoltunk. Ettől kezdve folyamatosan felfelé gyalogoltunk. Kényelmes volt az utunk, az idő pedig kimondottan magashegyi túrázásra volt alkalmas. Menetközben jobbra, balra nézegettük a vonulatokat. Tulajdonképpen körpanorámában volt végig. 1 óra 15 perc gyaloglás után értünk fel a 1876m magas Rákoň csúcsra. Természetesen itt is tartottunk egy hosszabb pihenőt. Leheveredtünk a szélmentes oldalra, mivel megélénkült a szél. Ketten "átszaladtak" a közeli 2063m magas Volovecre és vissza. Erről a csúcsról még szebb volt a kilátás. Sok túrázó volt itt, a lengyelek is szép számmal voltak. A túrázók legtöbbje a Tatliakovo chata-tól jött fel. Velünk szemben a Volovec, az Ostrý Roháč, a Plačlivé, Tri kopy, a Banikov csúcsai látszódtak. Alattunk nem messze az Alsó-Rohácsi-tó kékje csillogott. 1330-kor az utolsó emberünk is elindult lefelé, a szélre érzékenyebbek még korábban. A Zábrať-nyeregben már kellemesebb volt a klíma, itt már nem fújt a szél. Az 1656m magasan levő nyeregből, a sárga jelzésű ösvényen indultunk lefelé a Látaná-völgy felé. A másik irányban, a zöld jelzésen a Rohácsi-völgybe lehet lejutni félóra alatt. Mi 45 perc alatt jutottunk le a Zadné Látaná helyre, ahol már voltunk idefelé jövet reggel. Ettől kezdve a már megjárt délelőtti utat követtük Zverovka felé.

Az elágazástól kb. 1 órányira volt Zverovka, ahol a buszunk várakozott ránk. Mindenki a saját tempójában ereszkedett le idáig. Mikor leértünk, meglepődve tapasztaltuk, hogy egyetlen egy rövidtúrásunk sem futott be a célba. Nem siettek Ők sem, szép idő volt, a tavaknál is sok időt lehetett eltölteni. Kb. 1 órával utánunk érkeztek le a Rohácsi-völgy aszfaltútján a találkozási helyre. Ez idő alatt a hosszútúrások, a chata Zverovka vendégszeretetét élvezték, mely többnyire a folyadékpótlást jelentette. 1715-kor indult vissza autóbuszunk a szállásunkra. Időben hazaérkeztünk, nem úgy, mint tegnap. A vacsorázás időben megtörtént, mindenki jól érezte magát a mai napi túrákon. Figyeltük az időjárási előrejelzéseket, ennek alapján az a döntés született, hogy nem tartunk pihenőnapot, hanem elmegyünk az Alacsony-Tátrai túrára. A mai nap egyébként is lazább volt, mindenki kipihenhette magát. Ezzel a gondolattal búcsúztunk el egymástól, így tértünk nyugovóra. Páran még beszélgettek a vacsora után, élmény volt bőven. A vasárnapi kemény időjárás után immár másodszor is kellemes túraidőben volt részünk. Bizakodtunk, hogy a későbbiekben is ilyen időben lesz részünk a jutalomtúra során.

(A mellékelt képek dr. Gombás Vilmos (GV), József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)