2019 július 13-20, Nyugati-Tátra jutalomtúra, Szlovákia

2019. július 15. Nyugati-Tátra, Jakubina (2194m)

Maradtunk az eredeti részletes túrakiírás menetrendjéhez, a 2194m magas Jakubinára indult el a mai túra. Jóval kellemesebb időjárást ígértek az előrejelzések. Szerencsénkre nem tévedtek, már reggel látható volt a kedvezőre forduló időjárás. A reggeli fél hétkor volt, svédasztalos kivitelben. Ezt az időpontot a későbbiek során is betartottuk. 715-kor indult el az autóbuszunk a chata Baranectől. A Račkova-völgy aljában levő kempingtől indultak el a túrák. Mai napon is keletkezett egy harmadik variáció az eredeti kiíráshoz képest. Volt hosszú túra, el lehetett menni az Ostredokig, valamint a Račková tavakig és vissza. Ezek voltak a túrák:

Útvonal: Kemping Račkova dolina (890 m, ) – Ostredok (205 m, ) – Vysná Magura (2095 m, ) – Jakubina (2194 m, ) – Hrubý vrch (2137 m, ) – Končistá (1994 m, ) – Rázcestie pod Klinom (1440 m, ) – Račkova dolina () – Kemping Račkova dolina (890 m, , )
Túratáv: 21km (ebből 10km magashegyi)
Emelkedő: 1600m (ebből 1000m magashegyi)
Idő: 9 óra
Minősítő pontszám: (15+20+1)x2=72+16,5+12=101 pont

Alternatív útvonal: Kemping Račkova dolina (890 m, ) – Ostredok (1674 m, , ) – Kemping Račkova dolina (890 m, , )
Túratáv: 8km (ebből 2km magashegyi)
Emelkedő: 800m (ebből 200m magashegyi)
Idő: 4 óra
Minősítő pontszám: (3+4+1)x2=16+9+12=37 pont

Lassan megszokás lesz, hogy kialakul egy harmadik nehézségű túra is. Ezúttal is ez történt:

Alternatív útvonal: Kemping Račkova dolina (890 m, ) – Račkova dolina () – Račková plesá (1697 m, ) - Kemping Račkova dolina (890 m, , )
Túratáv: 19km (ebből 6km magashegyi)
Emelkedő: 900m (ebből 400m magashegyi)
Idő: 6 óra
Minősítő pontszám: (9+8+1)x2=36+19,5+10=66 pont

Érdekesen alakult az eloszlás, mert a hosszú túrát mindössze 6 fő választotta, a közepes túrára 25-en mentek el és a könnyű túrát mindössze 6-an teljesítették. Nem ízlik a társaságnak a sok szint! Tegnap este befutott még két társunk személygépkocsival, így lett teljes az idei jutalomtúra csapata. Ma mindenki gyalogolt. Miközben gyülekeztünk a busznál, az Alacsony-Tátra gerince hívogatott. Szép, tiszta idő volt! Majd később gyalogolunk el a Chopok környékére! Elég pontos volt a társaság, pár perc késéssel el tudtunk indulni a szálláshelyünktől. 710-kor már a Račkova kempingnél voltunk, mindenki innen kezdte el a túráját. A 890m magasságban levő kempingtől a kék jelzésen indultunk el. A mellettünk rohanó Račkova-patak igen bővizű volt. Két nagyobb völgy vizeit egyesíti magába a patak. Az indulási helyünktől 4¼ óra járásnyira van hivatalosan a főgerincen levő Hruby csúcs. Kb. félórai gyaloglás után elváltak a jelzéseink. A hosszútúrások a zöld jelzésen meredeken kezdtek felfelé kapaszkodni. Szerpentineken keresztül jutottunk mind feljebb. Nagy irtást is kereszteztünk, kellemetlen, meredek, csúszós volt ez a szakasz! Lucfenyők árnyékában mind magasabbra jutottunk. Kellemes volt az idő, a tegnapi frontnak köszönhetően tiszta volt a levegő! Ilyen pazar kilátásban még nem volt részem a Tátrákban! Minél feljebb jutottunk, annál szebb kilátásban volt részünk! 1100 óra környékén már a törpefenyves zónában tekergett az ösvényünk. Az első igazi kilátópontunk az 1674m magas Ostredok volt. Jobb kézre a Bystrá gerinc, balra a Kis-Baranec gerinc hullámos vonulata látszódott. Távolban feltűnt a csipkés Ostrý Rohač és a Plačlivé csúcsok.

A gyalogfenyők között szikláról sziklára kellett lépni. Igazából nem lehetett tudni, hogy a gerinc melyik szakaszán gyalogolunk, mert nem akart feltűnni előttünk a Jakubina! Egy-egy csúcson megpihentünk, élveztük a látványt. Aztán csak-csak felbukkant a 2194m magas csúcs, de még több kisebb sziklás kiemelkedés választott el tőle. Bal kézre feltűnt a füves 2063m magas Volovec csúcs. A nyugati főgerincet teljesen beláttuk! Visszatekintve a megtett út majd teljes egészében látható volt, amint a sziklás gerincen, a törpefenyők között kanyarog az ösvény. A Jakubina előtt szelídebbé vált az ösvényünk, már nem volt annyira sziklás a terep. Persze szint még bőven volt a csúcsig, de ezt félóra alatt leküzdöttük. A 2194m magas csúcsra jóval 1400 óra után érkeztünk fel. Tökéletes panorámában volt részünk! Ilyen szép tiszta időre nem emlékszem a Tátrákban, ritka az ilyen időjárási állapot! Kigyönyörködtük magunkat a körpanorámában. Távolban a Magas-Tátra csúcsai, csipkéi kéklettek. Visszatekintve a megtett utunkra, a gerinc három kiemelkedő csúcsa határozottan látszott, felfelé menet hiába nem érzékeltük a tagolódást. Nyugati irányban, a Volovec-Banikov vonulat csúcsait láttuk. Előttünk a Deravá, Hrubý, Končista, Klín vonulat volt látható, a szlovák-lengyel határt alkotó főgerincen. Alattunk a Račkova-völgy tengerszemei csillantak fel. A Volovec alatti nagyobbik Jamnícka-völgyi tengerszem is jól látható volt. A Račkova-völgy legfelső teraszán pár hófoltot lehetett látni.

Mivel még hosszú út várt még ránk, a csúcson kb. 30 percet tartózkodtunk. Kemény, sziklás, meredek ösvényen indultunk el lefelé, a szlovák-lengyel határon emelkedő, 2137m magas Hrubýra. 20 perc gyaloglás után egy kisebb kapaszkodás után már a csúcson voltunk. Jobbára lengyel feliratú táblák vannak a főgerincen. Jól belátható volt a környék, láttuk a levezető ösvényünket a Končistá 1994m magas csúcs után a Račkova-völgybe. Lemenetel közben végig láttuk a jobb kézre eső Račkova tavakat. A felső tó a mélyebb, a sötét színe elárulja. A kb. 1,5 km-es főgerinc vándorlásunk után, az 1985m magasan levő Račkova-nyeregből 1610-kor elindultunk lefelé. A felső teraszig szokásosan meredek ösvény vitt le bennünket. A Račkove-tavaknál megálltunk rövid időre elkészíteni pár fotót. A még feljebb levő terasz hófoltjainak olvadásából származó vizek táplálják a tavakat, két kisebb vízesés formájában. Menetközben több zergét is láttunk a völgy felső részében. Leereszkedve a terasz sziklás moréna gátján nemsokára elértük a törpefenyvest. 1705-kor, 1460m magasságban a sárga jelzés becsatlakozott a zöld jelzésünkhöz. Innen még 2 órai gyaloglás várt ránk, hogy visszaérjünk a Račkova kempingbe. Jól járt ösvényen értünk le a lucfenyő övezetbe, a Račkova-patak folyását követve. Tudtuk, hogy a megbeszélt hétórai vacsorára nem fogunk visszaérni a chata Baranecbe, ezért üzenetet küldtünk a vendéglátóinknak, 8 órára kértük a vacsorát. Távolból hallatszott az ég dörgése, de mi ebből az esőből szerencsénkre semmit sem kaptunk. Hét óra után pár perccel a kempingnél voltunk. A rövidebb túrások már vártak ránk, mindenki a busz körül sétálgatott, beszélgetett. Gyorsan felszálltunk, indultunk hazafelé.

Ritka szép napunk volt, a túra minden pontjából a pazar panorámát élveztük. Sok szép fénykép készült a hosszú túráról. A többiek sem panaszkodtak, mindenki elégedett volt a mai gyaloglással. A vendéglátóink sem orroltak meg a késésünk miatt. A következő napi túrák könnyebbek lesznek az előző kettőnél, a Salatin csúcs megmászása elmaradt, pihennie kell a társaságnak!

(A mellékelt képek dr. Gombás Vilmos (GV), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)