2019 július 13-20, Nyugati-Tátra jutalomtúra, Szlovákia

2019. július 17. Alacsony-Tátra, Čertovica - Chopok

Ugyanúgy keltünk, reggeliztünk, mint az elmúlt napokban, majd 715-kor elindultunk a Čertovica, magyarul az Ördöglakodalma hágó felé. Az Alacsony-Tátrát ez a 1238m magas hágó szeli át középtájon, elég nagy az autóforgalma. Breznóbányát és Királylehotát köti össze a 72 számú műút. Egy fő a szálláshelyünkön maradt, egy másik társunk pedig a Baranec megmászását tűzte ki célul. A hosszú túrát 18-an vállalták. A rövidebb távot választóknak több lehetőség lett felkínálva. Ők a Chopok környékére mentek. Ezek voltak a mai túra lehetőségek:

Útvonal: Čertovica hágó (1232 m, ) - Králička (1807 m, ) - Ďumbier (2043 m, ) - š (1922 m, ) - Konské (1882 m, ) - Chopok (2024 m, ) - Tri domčeky (1167 m, )
Túratáv: 20km (ebből 16km magashegyi)
Emelkedő: 1230m (ebből 940m magashegyi)
Idő: 9 óra
Minősítő pontszám: (24+18,8+1)x2=88+6+5,8=100 pont

Alternatív útvonal: Chopok (2024 m, ) - Ďumbier (2043 m, ) - Krupova hoľá (1922 m, ) – Široká dolina () – chata Záhrádky (4 m, )
Túratáv: 11km (ebből 6km magashegyi)
Emelkedő: 300m (ebből 300m magashegyi)
Idő: 5,5 óra
Minősítő pontszám: (9+6+1)x2=32+7,5=40 pont Alternatív útvonal: Chopok (2024 m, ) - Ďumbier (2043 m, ) - Chopok (2024 m, )
Túratáv: 4km magashegyi
Emelkedő: 300m magashegyi
Idő: 4 óra
Minősítő pontszám: (6+6+1)x2=26 pont

Egy órai buszozás után, Liptóújvárt érintve jutottunk el az Ördöglakodalma hágóba, a hosszútúra kiindulási pontjára. A hágóban még nem volt élet, csend volt, szinte a forgalom is nulla volt. Átkeltünk a műúton, majd egy keskeny ösvényen elindultunk felfelé a főgerincen. Ma egész nap a piros jelzésen fogunk gyalogolni. Mai túránk célja az Alacsony-Tátra főgerinc egy részével való megismerkedés. Ligetes, áfonyás lucfenyő erdőben haladtunk egyre feljebb. Az 1602m magas Rovienky csúcsra 935-kor értünk fel. Rövid pihenőt tartottunk itt. Az időjárás kedvező volt, a kissé párás levegő ellenére elég messzire el lehetett látni. Észak felé a Magas-Tátra csipkéi látszódtak. Magunk előtt már feltűnt a Gyömbér tömbje. Mögöttünk halványan a Král’ová hola antennája sejlett. Köztünk a Homol'ka, a Nagy-Meszes és a Vel'ky Bok csúcsai voltak kivehetőek. A közelebb levő csúcsok közül a Rovná Hol'á, a Benuska, a Koncisté és a Fisiarka látszódott. Mindegyikük kiváló panorámahely. Déli irányban a Garam völgye, északra a Fekete-Vág völgye látszódott a településekkel együtt. Több, mint 300m szintet küzdöttünk már le az indulásunk óta!

A pihenő után tovább meneteltünk a gerincen. A gerinc most hullámvasúthoz hasonlított, hol felfelé, hol lefelé vezetett az ösvény a törpefenyő alkotta mozaikok között. Persze inkább felfelé kellett mennünk. Szép szakasza ez a gerincnek, jobbra, balra, előre és hátrafelé mindig gyönyörű panorámában volt részünk. Az 1549m magasságban levő Kumštové-nyeregben 1015-kor jártunk. Ide köt be a zöld jelzés, mely a Bocianské nyeregből jön fel a főgerinchez. A Králicka 1807m magas csúcsa szolidan emelkedik ki a gerincből. 1115-kor értünk ide. A piros jelzés a csúcs alatt megy el a hegy oldalában. Itt csatlakozott hozzánk a sárga jelzés, mely szintén a Bocianské-nyeregből jön fel a főgerincre. A panoráma továbbra is tökéletes volt a környékre. Kb. 30 percre volt szükségünk, hogy leérjünk a Gyömbér alatti menedékházhoz. Korábban ezt a szlovák partizán hősről nevezték el, érdekes módon ez nem esett áldozatul a rendszerváltozás idején bekövetkezett névváltoztatásokhoz. A neve jelenleg is General M. R. Štefánika. Az asztaloknál helyet foglaltunk, ideje volt már az étkezésnek, pihenésnek egyaránt. Az 1728m magasan épült házhoz 1150-re érkezett meg az utolsó emberünk. A menedékháznál négy jelzés is befut a piros gerinc jelzésbe. Miután megettük a felhozott elemózsiánk jó részét, Gyömbér felé vettük az útirányt. A régi feljáró szerpentinút sok éve már, hogy lezárásra került, kerülőúton lehet útba ejteni a Gyömbért. Az 1915m magasan fekvő Krúpovo-nyerget 1325-kor értük el. Innen már nem volt messze a Gyömbér, 20 percet kellett már csak gyalogolnunk. A jelzésünk kirakott gránit sziklákon vezetett fel a 2046m magas csúcsra. Sokan voltak a csúcskereszt környékén, alig lehetett személyes fényképet készíteni. Ez a csúcs már sokszor megtréfált Bennünket, általában esős időben jutottunk fel ide a korábbi években. A sereghajtó ötös eléggé lemaradt a többiektől, ezért 10 perc után lementünk a csúcsról. 100m szintvesztés után a Krupova Hol'a 1927m-es csúcsán találtuk magunkat.

Az idő továbbra is kedvező volt. 1455 körül voltunk a Deményfalvi-nyeregben. A Chopokra való felmenetel a nyeregből kb. 1 óráig tartott a szépen kirakott gránit sziklákon. 1600 órakor értünk fel a 2024 m magas Chopokra. Ide mindkét irányból lanovkával lehet feljutni, emiatt igen kedvelt a turisták számára. Délről a Trangoškától, északról a Deményfalvi-völgyből indulnak a felvonók. Mivel késésben voltunk, úgy döntöttünk, hogy lemegyünk a lanovkával. Két átszállás után lejutottunk Jasnába, ahol a buszunk várakozott ránk. 1720-ra mindenki leérkezett. Összegyűjtöttük az embereinket, majd hazaindultunk. Kellemes napot töltöttünk el az Alacsony-Tátrában! Végre a Gyömbér sem fogott ki rajtunk, valahogy ez mumus volt számunkra az elmúlt évtizedekben. Hamar hazaértünk, a szálláshelyünk szemben van a Deményfalvi-völggyel. A vacsorázás időben megtörtént, továbbra sem panaszkodhattunk az ellátásunkra. A következő napon már tényleg pihenőnapban lesz része a társaságnak, elmegyünk megnézni a Bélai Cseppkőbarlangot és a Tarpataki vízeséseket.

(A mellékelt képek dr. Gombás Vilmos (GV), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)