Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2013

2013. július 9. Magas-Tátra, Lorenz-hágó

Továbbra is kedvezõ idõjárási viszonyokat jeleztek az elõrejelzések. A harmadik túránk a Magas-Tátrába vezetett. A Mlynická és a Furkota-völgyeket szándékoztunk megjárni a Magas-Tátra egyik legmagasabb hágójának beiktatásával. A reggelizés a már megszokottak szerint történt, majd 7 órakor elindult autóbuszunk a Csorba-tó felé. Igazából egy útvonal került megtervezésre, aki elfáradt, vagy nem akart átkelni a Lorenz-hágón, az visszafordulhatott a Csorba-tónál várakozó autóbuszhoz. Az eredeti túrakiírás az alábbi volt:

1.var. Lorenz-hágó (2300m)

Útvonal: Csorba-tó (1355m, ) - Fátyol-vízesés (1740m, ) - Mlynicka dolina () - Lorenz-hágó (2300m, ) - Wahlenberg-tavak (2157m, ) - Furkota-völgy () - Csorba-tó (1355m, )
Idõ: 6 óra
Minõsítõ pontszám: 48+21+10,5+1=81 pont (magashegyi)

2.var.

Útvonal: Csorba-tó (1355m, ) - Fátyol-vízesés (1740m, ) - Csorba-tó (1355m, )
Idõ: 3.5 óra
Minõsítõ pontszám: 32+16+8+1=57 pont (magashegyi)

Három társunk kivételével mindenki túrázott a mai napon. 820-kor indult el menetünk a Csorba-tó alatti parkolóból a sárga jelzést követve. Mivel a tó 1350m magasan terül el, a lucfenyves övön ¾ óra alatt át jutottunk. Sok cirbolyafenyõ látható ebben a völgyben, még a gyalogfenyõk között is láttunk pár példányt. A Mlynicka-völgy, melynek alján kanyargott az ösvényünk kb. 6km hosszúságú. Jellegzetes, teraszos gleccservölgy, nevét a Malom-patakról kapta. Fõbb látványosságai a Fátyol-vízesés, valamint az itt látható 9 tengerszem. 950-kor már az 1740m magasan található Fátyol-vízesésnél jártunk. Szlovákia legnagyobb vízesésének tartják. 25m magas, a permetezõ víz lépcsõzetesen esik le a sziklákon. A neve onnan ered, hogy a víz egy része megtörik a felsõ sziklákon és apró sugarakban, fátyolként borul a vízesésre. Természetesen megálltunk a vízesés alatt gyönyörködni a természet csodájában. A lezúduló víz mennyisége egyébként júliusban a legnagyobb a sokévi megfigyelések alapján. Elkészültek a fényképek, majd a vízesést balról megkerülve felkapaszkodtunk az elsõ teraszra. Egyeseknek inukba szállt a bátorsága, mikor észrevették, hogy a sima, meredek sziklákon kötélbiztosítással lehet felmászni. Egy kis segítséggel azért mindenki legyûrte ezt a pát métert.

A vízesés felett található Skok-tónál megpihentünk. Jobbra felettünk a Bástya-Sátán Pátria gerincen levõ csúcsok, balra pedig a Solisko gerincen levõk kísértek bennünket. A Skok-tó után ösvényünk mind sziklásabb lett, kõfolyásokat kellett kereszteznünk. Ma is láttunk zergét, két emberünknek sikerült ismét jó fényképet készíteni errõl a magashegyi állatról. Alig lehetett látni, hogy merre vezet az utunk. Elhaladtunk a Volie-tavacskák, az Alsó-Kozie-tó mellett. Mielõtt elértük volna Capie-tó (magyarul Szentiványi-tó) teraszát, az egyik nagy sziklán emléktábla emlékeztetett az 1979-es helikopter katasztrófa hét áldozatáról. Sziklákon, a moréna gáton meredeken kellett kapaszkodnunk, hogy 1130-ra felérjünk a Capie-tó teraszára. A tó 2072m tszf. magasságban van. Hosszabban idõztünk el a tó mellett. Bevártuk a lassabban jövõket, hogy kialakuljon az a csapat, mely tovább fog gyalogolni, hogy átkeljen a Lorenz-hágón a szomszédos Furkota-völgybe. Fejünk felett 2300-2400m magasságú csúcsok zárták a látóhatárt, a Hátsó-Bástya, a Hlinská-torony, a Csorba-csúcs, a Hrubý, a Furkota-csúcs, a Nagy-Szoliszko.

Pontban 12 órakor elindultunk a hágó irányába. 26-an vállalták a szomszéd völgybe való átjutást, a 2314m magasságban levõ hágón keresztül! Mint egy kígyó, úgy tekergett csapatunk felfelé a sziklás szerpentineken. A mai napnak ez volt a kihívása. Alig indultunk el felfelé, alattunk feltûnt az Okrúhle-tó, a Mlynicka-völgy legmagasabban levõ tengerszeme. Még mindig elég sok hó volt a tó felszínén! Mikor megálltunk kifújni magunkat, visszanéztünk a megtett útra. Nagyon szép panoráma van a völgyre, a környezõ gerincekre, csúcsokra, tavakra. Kb. ? órai mászás után értünk a hágó alá, ahonnan már láncok segítették a tovább haladást. Egymást segítve hamar túljutottunk az éles nyergen. Sokat nem bámészkodhattunk a hágóból, rajtunk kívül mások is ezt az útvonalat választották túrájuk célpontjaként. Azért még egyszer visszapillantottunk a Mlynicka-völgyre, majd ismét láncok segítségével megkezdtük a leereszkedést a Furkota-völgybe. Alattunk a Felsõ-Wahlenberg-tó kéklett. 20 perc alatt értünk le 2167m magasan fekvõ tóhoz. Ezzel a magasságával a Magas-Tátra második legmagasabban fekvõ állandó vizû tava. Az év 300 napjában jég borítja! A Nagy-Szoliszko (2413m), a Furkota-csúcs (2404m), az Ostrá (2351m) csúcsok magasodnak a katlan fölé. 20 percet tartózkodtunk itt, nézelõdéssel, ebédeléssel töltöttük el az idõt.

A tavat balról kerültük meg, sziklákon halad itt a sárga jelzésû ösvény. A moréna gáton vagy 100 méteres szintet letudva értünk el az Alsó-Wahlenberg-tó mellé. Ezt a tavat már csak 180 napig takarja hó és jégpáncél! Jobbról az Ostrá, balról a Solisko gerinc kísért minket. Az alsó tó után ismét lemásztunk egy moréna gáton. Hamarosan elértük a törpefenyõk birodalmát. Nem volt sietõs a dolgunk, leheveredtünk, nézegettük a környéket. 1500-kor folytattuk a lemenetelt. Az 1710m magasan levõ ©kutnastá Poµana-nál kék jelzés indul a Solisko menedékház felé. Mi maradtunk a sárga jelzésen, mely becsatlakozik a pirossal jelzett Tátrai Magisztrálába, azon éri el a Csorba-tavat. 1615-kor értük el a Magisztrálát. A 2004 évi borzalmas vihar pusztítását még jó pár évtizeden keresztül látni lehet majd, szomorúan néznek ki a kopasz területek. A rendkívüli fásítási program hatását alig lehet érzékelni! A Csorba-tó partjához 1640-kor érkeztünk meg. Rendkívül szép volt az idõ, csodás volt a panoráma, nagyon szép felvételeket tudtunk készíteni a tóról, a mögötte levõ hegyekrõl. Lementünk a parkolóba, a büfében megittunk egy sört, majd 1740-kor elindultunk szálláshelyünkre, a chata Baranecbe.

Igazán jól sikerült a mai túránk, és sokan közülünk feljutottak olyan magasra, amilyenen még nem voltak. A vacsora, szokásosan finom volt. Következõ napra is kedvezõ elõrejelzéseket láttunk az idõjárással kapcsolatban az interneten, de a három nehéz túra után már mindenképp be kell szúrni egy pihenõnapot.

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL), Oroszné Virág Mónika (OM), Orosz József (OJ), Sokorai Katalin (SK), dr. Muskovits József (MJ), Tercsi Judit (TJ) és Muskovics András (MA) készítette)