Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2013

2013. július 8. Nyugati-Tátra, Ostrý Roháè

Öt órakor már virradt, ébredeztek az emberek. A ½7-es reggelihez mindenki hozta a túrázáshoz szükséges holmikat, az elemózsiát, az innivalót. A bõséges reggeli után hét után 7 órakor elindult az autóbuszunk Liptószentmiklóson keresztül a Rohács-völgy parkolójába. 840-kor együtt indultak el a kis és nagytúrások a Látana-völgy erdészeti aszfaltútján. Két túra került meghirdetésre, az alábbiak szerint:

1.var. Ostrý Roháè (2088m)

Útvonal: chata Zveronka (1015m, ) - Látaná dolina (1700m, ) - Zábra» nyereg (1656m, ) - Rákoò (1876m, ) - Volovec (2063m, ) - Ostrý Roháè (2088m, ) - Plaèlivé (2125m, ) - Smutné sedlo (1963m, ) - Smutné dolina () - «atliakovo chata (1360m, ) - chata Zverovka (1015m, )
Idõ: 9.5 óra
Minõsítõ pontszám: 76+31,2+15,6+1=124 pont (magashegyi)

2.var. Volovec (2063m)

Útvonal: chata Zverovka (1015m, ) - Látaná dolina (1700m, ) - Zábra» nyereg (1656m, ) - Rákoò (1876m, ) - Volovec (2063m, ) - Rákoò (1876m, ) - Tatliakovo chata (1360m, ) - chata Zverovka (1015m, )
Idõ: 6.4 óra
Minõsítõ pontszám: 51,2+21,4+10,7+1=95 pont (magashegyi)

Abba maradtunk, hogy a Volovec-en fogjuk eldönteni, ki jöhet tovább a hosszútúrára, a sziklás, láncokkal biztosított Ostrý Roháè-ra. Szép kristálytisztavizû patakja van a völgynek. Kb. 1 óra 15 percet gyalogoltunk az aszfalton, mikor elvált egymástól a sárga és a zöld jelzés. A nagy többség a sárgát választotta, ez volt a túrakiírásban is. Hatan maradtak még a völgyben, Õk a zöldön mentek tovább, hogy elérjék a szlovák-lengyel határon levõ 1653m magas Luèna csúcsot. Onnan a határt követõ kék jelzésen gyalogoltak fel a Rákoò-ra. A lucos részt gyorsan elhagytuk, a törpefenyvesben jó nagy kanyart megtéve haladtunk a Zábra» nyereg felé, ahova 1040-re megérkezett a csapat nagyobbik része, pontosan a kiírt szintidõn belül. A nyeregben szép panoráma fogadott bennünket, a fõgerinc Volovec és a Salatin közötti szakasza látható innen. Az idõjárással szerencsénk volt, sütött a nap, kevés volt a felhõ, fújdogált a szellõ. 10 perc után tovább indultunk. A törpefenyõ foltok kezdtek eltünedezni, az ösvényünk füves területen haladt mind feljebb. Páran a nyeregben maradtak, bevárták a Volovecrõl illetve a Luèna felõl jövõket.

1120-kor értünk fel a 1876m magas Rákoò-ra. A panoráma mind tökéletesebb, teljesebb lett. Tíz percet tartózkodtunk itt, jól körbenéztünk, készítettük a jobbnál jobb fotókat a Rohácsi völggyel, a fõgerinccel, az Alsó- és a Középsõ-Rohácsi-tóval, a lengyelországi völgyekkel, és a távoli Magas-Tátrával. Elõttünk már láthatóvá vált majd az egésznapi túránk útvonala. Következett a Volovec 2063m magas csúcsa. Továbbra is az országhatáron vezetett a köves ösvény. 40 perc alatt felértünk a csúcsra. A panoráma tovább teljesedett, az összes Rohácsi-tó látszódott, még több oldalgerinc és völgy volt látható a csúcsról. Elõttünk az Ostrý Roháè keskeny, sziklás gerince magasodott, a következõ megmászandó csúcs. 2¾ óra szintidõt írtak ki a Smutné-nyeregig a tájékoztató táblára, így csak 20 percet töltöttünk el a Volovecen. Összeállt a 12 fõs csapat, mely alkalmasnak tûnt az Ostrý Roháè meghódítására. A csúcson maradókkal megbeszéltük, hogy az ide feljövõ társaink közül már ne engedjenek senkit utánunk, innen vissza kell fordulniuk a Zábra» nyeregbe.

Elõször lementünk az 1908m magasságú Jamnícke-nyeregbe, majd meredeken elkezdtünk kapaszkodni felfelé. Pár száz lépés után rövid, köves szerpentineken elérkeztünk a sziklák alá. Ettõl kezdve sok helyen kötélbiztosítással jutottunk mind feljebb. A hölgyeket beosztottuk a férfiak közé, hogy segíthessünk Nekik a biztos lábhelyek, kapaszkodó helyek megtalálásában. Közben azért volt idõnk nézelõdésre, fotózásra is. Parádésan alakult a panoráma! Alattunk a Jamnícka-völgy tavai, a látóhatár is mind tágasabb lett. Keleti irányban a Jakubina, a Bystra gerincei, valamint elmosódottan a Magas-Tátra csúcsai látszódtak. A lengyelországi északi völgyei és gerincei mintha szelídebbek lennének. A Rohácsi-völgy a tavaival, a felette magasodó fõgerinccel, az eddig megtett út egy része is nagyszerûen látható volt. Nem rohantunk, inkább lassabban haladtunk a nehéz terepen. Még így is szintidõ körül értünk fel az Ostrý Roháè elsõ csúcsára 1320 körül. Kivételesen nem sokan tartózkodtak fenn a sziklákon. Alaposan körbenéztünk, elkészültek a csúcsfotók. Azután tovább mentünk, leereszkedtünk a sziklák között a két csúcs közötti nyeregbe. Természetesen itt is láncok voltak elhelyezve a biztonságos mászás érdekében. A második csúcs megmászása hasonló volt az elsõhöz. A látvány innen is hasonló volt mint az elõzõ csúcsról, de már láttuk a lemenetel ösvényét a csipkés gerincen. Egy kicsit több idõt töltöttünk el itt, hogy jobban kiélvezzük a nagyszerû látványt, de a mai túra legnehezebb szakaszát már leküzdöttük.

1340-kor elindultunk lefelé a fõgerincen az Ostrý Roháè és a Plaèlivé közötti nyeregbe. Rohanni itt sem lehetett, figyelni kellett hova lép az ember. A nyereg után ismét felfelé kapaszkodtunk, az ösvény itt is igen sziklás, bár nem olyan nehéz, mint az Ostrý Roháèra a fel- és levezetõ út. 1440-kor értünk fel 2125m magas csúcsra. Innen látszódott már a Smutné-nyeregbe levezetõ út. Itt többet idõztünk, hiszen nagyon jó idõnk volt, a kilátás is nagyon szép volt. A Volovec mögött, a lengyel oldalon szép sziklatornyok látszódtak. 1510-kor indultunk el lefelé a Smutné-nyeregbe. Ez is köves, sziklás ösvény volt, egy helyen láncos biztosítással, de már jóval könnyebb szakasz volt, mint amit magunk mögött hagytunk. 1550-kor értünk le a 1962m magasan levõ nyeregbe. Pihenés nélkül mentünk tovább a már tavaly megjárt Smutné-völgybe. Jobbról, balról hatalmas kõfolyások kisérték utunkat. Az egyik völgyteraszon zergével találkoztunk. Meglehetõsen bizalmas volt az állat, elég közel engedett magához, sok fényképet tudtunk készíteni a Tátra jellegzetes állatáról. A nyeregbõl 1,5 óra alatt értünk le a «atliakovo menedékházhoz. Közben persze sokszor visszanéztünk a völgyre, a felettünk magasodó megjárt csúcsokra. Az 1350m magasan levõ menedékházhoz 1640-kor értünk le.

A nagy lejövetel után megittunk egy sört, még kb. 1,5 órai gyaloglás kellett az aszfaltúton a parkolóban várakozó autóbuszunkig való eljutásig. Az aszfaltos úton való gyaloglás nem volt a mai élményeink csúcsa, de a buszhoz le el kellett jutnunk. 1830-ra mindenki leérkezett a parkolóba. A rövidebb túrát teljesítõk nagy üdvrivalgással fogadták a megérkezõket. Volt mirõl beszélni! A vacsorát nem késtük le, a fürdés, a tisztálkodás késõbbre maradt. Igen jó idõnk volt a mai napon, most sikerült bejárni a Nyugati-Tátra egyik legszebb szakaszát. Az idõjárásnak köszönhetõen sokat láttunk a hegység e részébõl. Az est folyamán történt egy szerencsétlen baleset, egyik társunk elesett a faház lépcsõjén a vas lábtörlõben, a térde alatt csúnyán elvágta a lábát. Vendéglátóink segítõkészek voltak, elvitték Liptószentmiklósra, ahol összevarrták a sebét. Sajnálatos módon, Õ már a következõ túráinkon nem vehetett részt. Mivel a holnapi napra is kedvezõ elõrejelzéseket láttunk az interneten, a Magas-Tátraban levõ Lorenz-hágón próbálunk majd átjutni. Nagy élmény lesz annak, aki még nem járt ilyen magasan!

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL), Oroszné Virág Mónika (OM), Orosz József (OJ), Sokorai Katalin (SK), dr. Muskovits József (MJ), Tercsi Judit (TJ) és Muskovics András (MA) készítette)