1998 Ausztria, Karawankák jutalomtúra

1998. augusztus 19. Klagenfurt, városnézés

Pihenőnapot tartottunk a mai napon. Ez azt jelentette, hogy elbuszoztunk Klagenfurtba, hogy Karintia központjának nevezetességeivel megismerkedhessünk. Borongós időben indultunk el a kempingből. Első célunk a világszerte közismert Minimundus bejárása volt, mely a Wörthi-tó mellett található, Klagenfurt szomszédságában. Aki már látta, vagy sajnálta a belépődíj összegét, rögtön beutazhatott a városközpontba. Szemerkélő esőben kezdtük meg sétánkat a Minimundus területén. 1958-an alapították, a világ 53 országának majd 200 nevezetessége tekinthető meg itt, általában M 1:25-ös léptékben kicsinyítve. Köztük van Halászbástyánk a Mátyás templommal. Az osztrák üzemeltető társaság a bevételeket karitatív célra, gyermekek megsegítésére fordítja. Több mint két órát töltöttünk el az épületek, modellek nézegetésével. Az idő is megemberelte magát, mi is bementünk a város központjába egy rövidebb városismereti séta céljából.

Klagenfurt majd 100 000 lakosú település a Klagenfurti medencében, a Wörther See keleti végében, Karintia fővárosa. Fontos klözlekedési csomópont. A város az évszázadok során többször leégett, és mindig korszerûen építették újjá. Ma is modern város benyomását kelti a látógatóban. 1809-ben a franciák lerombolták, a várfalak helyén keletkezett a körút. A város ismert jelképe egy hatalmas sárkány (Lindwurm). Magyar vonatkozása is van, 18 éven keresztül a Szabadságharcunk eltiprása után itt volt internálva Görgey Artúr tábornok. Klagenfurt nagyarányú fejlődése Trieszt szabadkikötővé nyilvánítása után, a XVIII. század elején kezdődött meg, a kikőtő felé megépítették a Loibl hágót. 1789-től kezdődően püspöki székhely. Az első világháborút követően 1919-ben néhány hónapig jugoszláv csapatok tartották megszállva. Harcok törtek ki, amelyeknek az 1920. október 10-i népszavazás vetett véget. A főváros újra felvirágzott, élénk, jól szervezett idegenforgalma jelentős. Több múzeum található a városban. A rendelkezésünkre álló 1 és fél órában bejártuk a központot, megtekinthettük a Városházát, a Sárkány-díszkútat, a Városi Színházat, a Tartományi Székházat, a Dómtemplomot, az Érseki rezidenciát.

A kultúrprogramban legalább annyira el lehet fáradni, mintha hegyeket másznánk. Mindenesetre korán visszaértünk a kempingbe, így bőven maradt időnk a közös meleg vacsora elkészítésére. Három bográcsban készült el az összedobott alapanyagokból lecsónk, különféle ízesítésekben. Vacsoránk mindenki megelégedésére jól sikerült. A sok hideg élelem után felüdülés meleget enni. A lecsóból reggelre csak mutatóban maradt a korán kelők számára. Másnap mire a társaság nagy része felébredt, már csak az elmosott bográcsokat vehette szemügyre.

(A fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)