1998 Ausztria, Karawankák jutalomtúra

1998. augusztus 16. Ossiacher See környéke

Útvonal: Bodensdorf (510m)-Wippenig Höhe (1544m)-Gerlitzer Hütte (1909m)-Pöllinger Hütte (1630m)-Hotel Alpenrose (1512m)-Kanzelhöhe (1463m)-Annenheim (510m)

Nyolc óra környékén indult el autóbuszunk bemelegítő túránk indulási helyszínére, Bodensdorfba. A cél Ossiacher See és Gerlitzer környékének megismerése. A tó Karintia egyik legismertebb tava, a majd 50m mély tavon hajók is közlekednek, a partja mentén kialakított strandokon nyaranta komoly fürdő élet folyik. A Gerlitzer környéke viszont télen felkapott síparadicsom, köszönhetően kedvező fekvésének és számtalan itt épült hotelnek, menedékháznak, na meg a sífelvonójának. Két fő kivételével mindenki résztvett az első napi túránkon. A majd másfél órás buszozás után a tó mellől indultuk ki a faluból.Elég sokat kellett aszfaltúton mennünk a házak között. A 40-es számú jelzésen szerpentineztünk felfelé. Az emelkedő néhány pontjáról szép kilátás adódott a tóra. A 3-as számú jelzett utat kb. 1000m magasságban kereszteztük. Ez a jelzés elkerüli Gerlitzert, alacsonyabb magasságban vezet. Fél 1-kor, 1500m körüli magasságban, a lucfenyvesben tett pár kilométert után becsatlakozott a 4-es számú turista út. Az osztrák turistautak jelzése eltérő a mienktől, minden út pirossal van jelezve, viszont számozzák ezeket a megkülönböztethetőség érdekében. Itt meg kell jegyeznem, hogy az M 1:50 000-es méretarányú térképünkön levő számozások köszönőviszonyban sem voltak a tapasztaltakkal!

Helyenként meredek ösvényen vezetett a jelzésünk, míg fel nem értünk a gerincre. Innentől már nem volt túlságosan meredek az út. Továbbra is fenyvesben gyalogoltunk, ezen a szakaszon sok áfonya is volt. 1 óra körül kétszer is kereszteztük azt az aszfaltútat, melyen Gerlitzer autóval is megközelíthető. Újabb félóra elteltével elértük a Berger hotelt. Kb. 1770m magasságban voltunk, a hotel körül elég sok házat is építettek, gondolom ezek igazán télen kihasználtak. Az egyik mellett letelepedtünk ebédelni, pihenni, napozni. Majd egy órát töltöttünk itt el, aztán elindultunk a maradék 140m-es szint leküzdésére. 20 perc alatt felértünk az 1909m magas Gerlitzen csúcsára, szép, füves a tető, elég sok épület van itt. Aszfaltúton is fel lehet ide jutni személygépkocsival is. Télen biztosan jóval többen keresik fel a csúcsot, mint a nyári szezonban.

Több mint egyórát időztünk itt. Lehetett napozni, szép volt a panoráma, rádiótávirányítású repülőmodelleket és paplanernyősöket bámulhattunk a hegyen. 4 órakor indultunk lefelé a kabinos felvonó alatt, a 176-os számú turistaúton. A füves, meredek ösvényen fél óra alatt értük el az 1630m magasan levő Pöllinger Hüttét. Nem álltunk meg, az út továbbra is meredeken süllyedt. Előbb a Hotel Alpenrose-t, majd az 1463m magasan levő hotel Kanzelhöhét mellőztük. Áttértünk a 34-es útra, továbbra is meredeken ereszkedtünk, most már lucosban. Elhaladtunk a kabinos felvonó alatt, majd kereszteztük a 3-as számú utat. Egy kis bizonytalankodás után a kellőképpen kifáradt társaság bal felé vette az irányt egy aszfaltúton. Szintben haladtunk pár száz métert, mad ismét meredek ösvényre tértünk át. Eléggé nagy kanyarokat írt le az út, az ösvény után ismét aszfaltút következett. Annenheimben fejeztük be túrát, a kabinos felvonó alsó állomásánál levő parkolóban.

Egész nap igen meleg, napsütéses időnk volt, eszményi kiránduló idő. Bemelegítő túrának kicsit erősre sikeredett a mai nap, de senki sem készült ki a megerőltetéstől. Este fél kilenckor értünk vissza a kempingbe, már sötétben. Mindenki igyekezett a sátrába, mielőbb nyugovóra térni.

(A fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)