1991 Nyugati Tátra, Szlovákia

1991 augusztus 24. Magas-Tátra, Poprádi-tó, Nyugati-Tátra, Jakubiná (2194m), Hazautazás

Útvonal: Tesla camping (900m, ) - Ostredok (2053m, ) -Vysná Magura (2093m, ) - Jakubiná (2194m, ) - Hruby (2137m, ) - Jamnícká dolina (, ) - Tesla camping (900m, , )

Alternatív útvonal: Csorba-tó, Poprádi tó környéke

A tegnapi este folyamán mindenki elkezdte az összecsomagolást. Az utolsó napunk sem telt el gyaloglás nélkül, ezen a jutalomtúrán alaposan belehúztunk. A társaság, rajtam kívül busszal elment a Csorba-tóhoz. 930 felé indultunk a piros jelzésen elsétáltak a Poprádi-tóhoz. Körbenéztek a Poprádi-tónál, elmentünk a Szimbolikus Temetőhöz. Elmondásuk szerint, már aki sûrûbben látogatja a Magas-Tátrát, egyre több emléktáblát lehet látni sajnálatos módon. 1145-kor elindultak visszafelé a piros jelzésen, a Tátrai Magisztrálán. A Csorba-tóhoz 1245-re értek vissza. Itt eltöltöttek ¾ órát, majd visszabuszoztak a kempingbe. Időközben a nap is kisütött, a kempingben elbontásra kerültek a sátrak, megtörtént a végleges összepakolás, a buszra történő berakodás.

Én magam az eredeti túratervünkből kimaradt túra rövidített változatát tettem meg levezetésképpen a Nyugati-Tátrában. 645-kor indultam el a kempingből, a Jakubina gerincére a zöld jelzésen. Jól kiléptem a Jamnícky-patak mellett, fél órán belül elértem a Jamníèka és a Raèkova völgyek elágazását. Igazából innentől kezdett az ösvény komolyabban emelkedni, most már ténylegesen a gerincen gyalogoltam. 815-kor hagytam el az erdőhatárt. Ez az útvonal az egyik legfárasztóbb gerinc felmenetel. Az erdőhatár felett sziklássá válik az ösvény, szerpentinekkel fûszerezve megy mind feljebb. Elég jó időt fogtam ki, a gerincről folyamatosan szép a kilátás. Az első csúcs a Ni¾ná Magura volt, ahol 5 percre megálltam alaposabban körbenézni, majd következett az, 2053m tszf. magasságú Ostredok és a Vy¹ná Magura 2093m magasságával. A csúcsokat igen meredek sziklás ösvényeken lehet megközelíteni, az egész gerinc ilyen jellegû. A mellékgerinc legmagasabb csúcsa a 2194m tszf. magasságú Jakubiná. Természetesen ez is sziklás, mint az egész eddigi szakasz. Itt hosszabban elidőztem, mivel igen jó kilátópont a csúcs. Tovább haladva 20 perc elmúltával elértem a főgerincet a 2137m tszf. magasságú Hruby csúcsnál. Még egy km-t sem kellett a főgerincen nyugati irányban gyalogolni, a zöld jelzésen lejöttem a Jamnícka-völgybe. Ezt a völgyet a második túranapon már megjártuk. 1400 órakor már a kempingben voltam, a társaim még nem értek vissza a Csorba-tótól.

Kb. 1600 órakor indultunk el hazafelé a Rózsahegy - Donovaly - Besztercebánya - Zólyom útvonalon. Donovalyban meg is álltunk egy fél órára. Kb. fél nyolckor értünk Parassapusztára, a határra. Nem kellett várakoznunk a határőrökre, vámosokra, rögtön tovább buszozhattunk. Kb. 2200 órára mindenki hazaért. Szép túrákat sikerült megtennünk a Nyugati-Tátrában és Kriván sem volt semmi. Sajnos az időjárás jobban is kedvezhetett volna számunkra, ez meglátszik az elkészült diák, fényképek számán és a minőségén. Mindenesetre ide egyszer még vissza kell jönnie a szakosztálynak, a Nyugati-Tátra szépsége ha nem is éri el a Magas-Tátráét, de mindenképpen megközelíti. Nem beszélve arról, hogy sokkal kényelmesebben lehet itt gyalogolni, mivel elég kevés turista keresi fel.

A jutalomtúra leírása dr. Muskovits József jegyzetének felhasználásával készült.

(A diákat Muskovics András (MA), a képeket dr. Muskovits József (MJ) készítette)