1991 Nyugati Tátra, Szlovákia

1991 augusztus 19. Baranec (2184m)

Útvonal: ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, ) - Stará stávka (1299m, ) - Holy vrch (1715m, ) - Baranec (2184m, ) - Smrek (2089m, ) - ®iarské sedlo (1919m, ) - Záhrady () - Jamnièká dolina () - Tesla camping (900m, )

Alternatív útvonal: ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, ) - Srará stávka (1299m, ) - Holy vrch (1715m, ) - Baranec (2184m, ) - Malý Baranec (1949m, ) - Klinovalé (1561m, ) - Tesla camping (900m, )

A második túranapon, hideg éjszaka után ismét kb. 715-kor indultunk el a busszal Liptovský Hrádok-on keresztül a ®iarska-dolina bejáratáig. Teljesen jó aszfaltúton be lehetett menni egészen az erdőig. Két társunk kivételével mindenki túrázott a mai napon, két túra közül választhattak a résztvevők. Az útjelző oszloptól indultunk el 820-kor. Aszfaltúton mentünk felfelé, 10 perc után a kék jelzés tovább ment a völgyben, majd újabb 10 perc után a piros jelzés jobbra ment el. Mi a sárga jelzésen rögtön bementünk az erdőbe. Egy nagyon hosszú, szerpentinező ösvényen mentünk felfelé, és egyre csak felfelé a lucosban. Helyenként azért elég sok volt a vörösfenyő is! 1020-kor egy esőbeálló faépítményhez értünk, már gyalogfenyők között. Volt errefelé rózsaszín sallangos szegfû, fehérvirágú havasi kökörcsin, sárga ibolya és rengeteg légyölő galóca, sok más gombával együtt. Többnyire felhős volt az idő, elég erős szél fújt. A gyalogfenyők után füves, köves, kisebb-nagyobb csúcsokon mentünk továbbra is felfelé az ösvényen. Időnként a sûrû felhőkből jégdara esett! Kétféle kövirózsa és sok kígyógyökerû keserûfû is virágzott. A Baranec csúcsa előtti emelkedésen ebédeltünk meg. 1215-kor értük el a Baranec csúcsát. (2184m tszf.) A csúcson egy nagy betonoszlop található. Nagy szerencsénk volt, mert tíz-tizenöt percre kisütött a nap, és szépen körbe lehetett látni, egy-két fénykép is elkészült.

Bátyámmal ketten indultunk csak el tovább, 1240-kor a sárga jelzésen, egy igen meredek, csúszós ösvényen. A többiek a zöld jelzésen elindultak lefelé. Kb. félóra múlva értünk le egy nyeregbe, majd egy keskeny, sziklás-köves ösvényen értünk fel a Smrek (2089m tszf.) csúcsára, ahonnan szintén szép kilátás volt! Tíz perc pihenő és bakancsigazítás után, 1330-kor tovább gyalogoltunk, enyhén lefelé a füves-köves ösvényen, 20 perc után értünk le ®iarské-sedlo-ba (1916m tszf.) Pihenés nélkül indultunk le jobbra, meredeken lefelé a zöld jelzésen. Közben egy hihetetlenül nagy jeges-darás eső kapott el bennünket! A meredek út után egy kissé laposabb rész következett, majd gyalogfenyők, majd később lucfenyők között, igen meredek, keskeny ösvényen leértünk a Jamnícka-dolina-ba, ahol találkoztunk a kék jelzéssel. Kis pihenő után indulás lefelé, közben egy kissé kisütött a nap, de azután újra beborult, de szerencsére nem esett az eső! Közel volt a Jamnícky-patak, de kissé feljebb ment az ösvény. 1545-kor jobbra egy nagy faház volt, ez a térképen is jelölve volt! 1555-kor jobbról egy nagyobb patak jött le. 1615-kor foglalt forrás mellett haladtunk el, itt már széles, jól járható kocsiúton ment a jelzés. A forrás után, 40 perc múlva egy nagy fahídon ment át az út a patak baloldalára, ahol egy kis réten kb. 15 perc pihenőt tartottunk.

1715-re egy esőbeállóhoz értünk. Kilométereken át alig lejtett a kocsiút! Itt ágazott el a Raèkova-dolinába felé vezető aszfaltút. Kb. negyedóra múlva a patakon keresztbe egy nagy, kőből épített duzzasztógáthoz értünk. Kb. 1740-kor értünk ki a mûútra, az útjelző táblához. Innen az aszfaltúton balra, alig 5-10 perc alatt a táborba értünk. Este a szokásos közös paprikás krumplit készítettük el vacsorára. A fárasztó nap után jól esett a meleg vacsora. Az idő igen változékony volt egész nap, semmi esetre sem volt ideális számunkra.

(A diákat Muskovics András (MA), a képeket dr. Muskovits József (MJ) készítette)