1991 Nyugati Tátra, Szlovákia

1991 augusztus 20. Banikov (2178m)

Útvonal: Jalovec (700m, ) - Jalovecká dolina () - Parichvost dolina (, ) - Banikovské sedlo (2045m, ) - Banikov (2187m, ) - Jalovecké sedlo (1856m, ) - ®iarska chata (1300m, ) - ®iarska dolina () - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, )

Alternatív útvonal: Jalovec (700m, ) - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, ) - Tesla camping (900m, )

Az előző napi túra jó pár embert pihenőre késztetett, 7-en a kempingben maradtak nyalogatni a sebeiket. A rövid túrások a Tátrai Magisztrálán, a pirossal jelzett úton gyalogoltak vissza a kempingbe, a Jaloveci buszmegállótól. A hosszú túrát öten vállaltuk, az Olár testvérek, Orbán Zsuzsa, a fiatalabbik Georgiades Gábor és jómagam. 9 óra után pár perccel kezdtünk gyalogolni a hétvégi házak között, egy köves úton. Leértünk a Jalovecky-patakhoz, itt jobbra elhagyott bennünket a piros Magisztrála jelzés. Kb. 1 órán keresztül a patak mellett haladtunk, hol magasan felette, hol közvetlenül mellette. 1005-kor már a sárga, kék jelzés elválásához értünk. A sárga jelzés Bobrovecká-völgyben halad felfelé, a mi kék jelzésünk a Parichvost-völgyben. Negyed órás pihenő után folytattuk az utunkat. Félórai menetelés után ismét elágazáshoz értünk, a balra elmenő zöld jelzés a Salatinra, a mi kék jelzésünk a Banikovské-nyeregbe visz. Ez a felmenetel egyike a legfárasztóbbaknak a Nyugati-Tátrában! Továbbra is vízfolyás mellett halad a nem túlságosan használt ösvényünk. Megjelentek az első szerpentinek, betértünk a gyalogfenyők közé. Egyre meredekebb volt az ösvény, nemsokára kiértünk a sziklás terepre. A nyereg alatt még két sziklás katlant kellett kereszteznünk. Végül 1250-kor értünk fel a 2045m tszf. magasságú Banikovsé-nyeregbe, meredek, füves hegyoldalban. Feljutottunk a főgerincre, 10 percet megpihentünk, körbenéztünk.

A nyeregből igen fárasztó volt a csúcsra való felkapaszkodás. Az ösvény sziklás, tagolt terepen vezetett jobbra a gerinc alatt a Banikov oldalában, de párszor áttért a jobb oldalra is. Közvetlenül a csúcs alatt pár sziklalépcsőt is meg kellett másznunk. 25 percünkbe telt, míg feljutottunk a 2178m tszf. magasságú Banikovra, a főgerinc legmagasabb csúcsára. Az időjárással most sem volt sok szerencsénk, sajnos a párásság miatt nem lehetett messzire ellátni. Pedig igen jó kilátópont a Banikov, alatta a Rohács-völgy, a völgy felett a Zábrad gerinc, körülöttünk a Nyugati-Tátra csúcsai, gerincei. De legalább nem esett az eső! Nem volt melegünk, huzatos volt a csúcs. Emiatt 10 perc után elkezdtük a hazafelé vezető utunkat.

A zöld jelzésen indultunk el a Banikov csúcsától induló mellék gerincen. A jól járható ösvény hol füves, de inkább sziklás volt. Hamar elértük a Prislop 2145m tszf. magasságú csúcsát. Épp hogy csak körbenéztünk, majd továbbra is a gerincen haladtunk lefelé. A sziklás részt magunk mögött hagytuk, széles, füves hegyháton érkeztünk meg a Jalovecké-nyeregbe. A csúcstól immár több mint 300m szintet veszítettünk. Persze a java még hátra volt! A nyereg után elhagytuk a gerincet, füves és gyalogfenyő foltok között vezetett az ösvény, meredeken lefelé. A déli irányból keleti irányba fordultunk, majd kereszteztünk egy kis patakot. Majdnem szintben haladtunk, majd ismét egy patak keresztezése következett. Ezen a patakon található nem messze a keresztezéstől a ©arafiovy vízesés. Egy jobb kanyarral hamarosan elértük a ®iarska-völgyet 1525-kor, az itt épített turistaháznál.

Letelepedtünk, jól kifújtuk magunkat, elfogyasztottuk maradék szendvicseinket. Még 400m szint volt hátra, igaz jó pár kilométeren keresztül, az út is kényelmesnek ígérkezett. A turistaházhoz nem lehet gépkocsival eljutni, pedig jobbára aszfaltos út vezet fel idáig a völgy bejáratától. 20 perc után felszedelőzködtünk, végig a patak mentén, többször hidakon keresztezve a patakot 17 óra után pár perccel érkeztünk meg a völgy bejáratánál levő buszmegállóba. Már várt ránk autóbuszunk, félóra alatt megérkeztünk a kempingünkbe. Szép túrát teljesítettünk, kár hogy az időjárás nem volt kegyesebb hozzánk.

(A diákat Muskovics András (MA), a képeket dr. Muskovits József (MJ) készítette)