1991 Nyugati Tátra, Szlovákia

1991 augusztus 22. Bystrá (2248m)

Útvonal: Podbanské (940m, ) - Kamenistá dolina () - Py¹né sedlo (1791m, ) - Bly¹t (2169m, ) - Bystré sedlo (1960m, , ) - Gáborovo sedlo (1890m, ) - Klin (2172m, ) - Raèkovo sedlo (1956m, ) - Gáborova dolina () - Raèkova dolina () - Tesla camping (900m, )

Alternatív útvonal: Podbanské (940m, ) - Kamenistá dolina () - Podbanské (940m,)

Az előző napi pihenőnap is kevésnek bizonyult pár embernek, 8-an a kempingben maradtak regenerálódni. Négyen elsétálgattak a Kamenistá völgyben, felgyalogoltak az erdőhatárig, majd visszatértek Podbanské-ba. A hosszú túrát 19-en vállalták. 7 óra körül elindultunk autóbuszunkkal Podbanské-ba, ahonnan 810-kor indultunk el. Podbanské üdülő településsé nőtte ki magát a Magas-Tátra és a Nyugati-Tátra találkozásánál. Innen jól megközelíthető a Kôprová, a Tichá és a Kamenistá völgy. Nyugati irányban indult el a kék jelzésünk, majd rövidesen a völgyben kereszteztük a Kamenisty-patakot, majd a patak mentén északnak fordultunk a főgerinc felé. A szokásos lucfenyős szakasz következett, majd 930 körül erdei fenyők között haladt a jelzésünk. A kezdeti enyhe emelkedés után mind meredekebben kellett gyalogolnunk. A patak is mind vadabb lett mellettünk, kis zuhatagok során igyekezett lefelé a Belá patakba. A társaság elejének nem kellett 3 óra, hogy felérjen a széles, füves főgerincre, a 1791m tszf. magas Py¹né-nyeregbe, bőven a megadott szintidőn belül jutottunk fel. Persze az is lehet, hogy az indulásnál elhelyezett információs táblán helytelen időadatot írtak.

Elég kellemes volt ma az időnk, igaz hogy párás volt, emiatt túlságosan messzire nem láttunk el. Lepihentünk a főgerincen, bevártuk a lassabban jövőket. Szép rálátásunk adódott észak felé, a lengyel Ko¶cielska-völgyre. 1115-kor a főgerinc piros jelzésén nyugati irányba folytattuk tovább a túrát. Kényelmesen kezdtünk felfelé menni az ösvényen, majd a Bly¹t csúcs előtt meredekebb lett a füves kaptató. 35 percre volt szükségünk, hogy ezt a távot megtegyük. A Nyugati-Tátra egyik legkényelmesebb főgerincén gyalogolhattunk a mai napon. 20 percet időztünk el a 2169m tszf. magasságú csúcson. Innen már csak ¾ órára volt a kék jelzésen megmászható 2248m tszf. magasságú Bystrá, mely a legmagasabb csúcs a hegységben. Most nem gyalogoltunk ki rá, pedig tiszta időben pazar a panoráma, keletre a Magas-Tátrára, nyugatra a Rohács felé, északra a Ko¶cielska-völgyre, délre a tengerszemekkel tarkított Bystrá-völgyre nyílik a felejthetetlen kilátás.

Negyed óra alatt leértünk a következő nyeregbe. Itt is megpihentünk, bevártuk a többieket. A társaság nagyobbik része az 1960m tszf. magasságú Bystré nyeregből, a Gáborová és a folytatásában levő Raèkova völgyek felé vette az útját. Négyen, az Olár testvérek, Orbán Zsuzsa és jómagam fenn maradtunk még egy keveset a főgerincen. 1330-kor folytattuk a gerincvándorlást a 2172m tszf. magasságú Klin irányába. Továbbra is nagyon kényelmes volt az alig kiemelkedő Banistá gerinc szakasz füves ösvénye. Egy óra alatt, a Gáborová-nyergen keresztül felértünk egy újabb csúcsra, a Klin-re. Igazából nem is csúcsjellegû a Klin, hanem egy kb. 80m hosszúságú gerincél. Ez is jó kilátópont, körbenéztünk, majd jó 200m szint elvesztésével lementünk a Raèkovo-nyeregbe. A nyereg 1956m tszf. magasságban van. ¼ órás pihenőt tartottunk itt, mielőtt mi is elhagytuk volna a főgerincet.

1445-kor indultunk el lefelé a sárga jelzésen, aránylag sziklás terepen. Jobb kézre a Raèkove apró tengerszemek találhatóak, melyekből ered a Raèkova-patak. ¾ óra alatt értünk le kb.1700m tszf. magasságra, ahol a Raèkovo és a Gáborová völgyek találkoznak. Egy régi pásztorszállás is található itt. Amióta nemzeti parkká nyilvánították a Nyugati-Tátrát, a pásztorkodás abbamaradt a hegységben. Meg sem álltunk itt pihenni, egy órája jöttünk le a főgerincről. Hamarosan a lucfenyők alatt gyalogolhattunk. Félóra elteltével ismét elhagyott pásztorszállás mellett haladtunk el. 1635-kor találkoztunk a zöld jelzéssel, mely a Hruby-ról jön le a Jakubina (2194m tszf.) és az Ostredok (2053m tszf.) csúcsokon keresztül. 5 perc pihenő elteltével ismét útra keltünk. Pár perc után befutott jobbról a kék jelzés, a Jamnícká-völgyből. Félórai járásra voltunk már csak a kempingünktől. 1705-re értünk le a szálláshelyünkre, természetesen mi voltunk az utolsók. Jót gyalogoltunk a mai napon, kár hogy nem volt tisztább az idő, biztosan jóval szebb panorámákban lett volna részünk.

(A diákat Muskovics András (MA), a képeket dr. Muskovits József (MJ) készítette)