1991 Nyugati Tátra, Szlovákia

1991 augusztus 23. Magas-Tátra, Kriván (2499m)

Útvonal: Chata kapitan Rasu (, 1010m) - Grúnik (, 1576m) - Krivánské zlab - Kriván (, 2494m) - Krivánské zlab - Grúnik (, 1576m - Chata kapitan Rasu (, 1010m)

Emelkedõ: ~1350m

Alternatív útvonal: Chata kapitan Rasu (1010m, ) - Csorba-tó (1350m)

Emelkedõ: ~200m

Szép idõ mutatkozott reggel. Az eredeti jutalomtúra terv szerint a Nyugati-Tátrába, Jakubina környékére mentünk volna gyalogolni. Félig-meddig közkívánatra a Magas-Tátra egyik legszebb és közönséges turistának meghódítható csúcs, a Kriván lett a célpont. Podbanské érintésével elbuszoztunk a partizán Rasu kapitányról elnevezett menedékházig. Itt kétfelé oszlott a társaságunk, 16-an úgy döntöttek, megpróbálkoznak a Kriván meghódításával. 11 fõ a kis túrát választotta. Õk a mûút felett haladó zöld jelzésen elgyalogoltak a Csorba-tóig. Bátyámék ketten még Podbanské-nál leszálltak az autóbuszról, Õk a Tátrai Magisztrálán a kempingünkbe gyalogoltak vissza, 4 emberünk pedig a pihenést választotta a sátortáborunkban. A 2499m tszf. magasságú Kriván jellegzetes piramisa uralja a környéket, távolról is feltûnõ csúcs, mivel nem a fõgerincen helyezkedik el, hanem a Èubrina csúcstól induló délnyugati oldalgerincen. Nem a távolság fárasztó a Kriván megmászásakor, hanem a szint leküzdése. 3 órán keresztül folyamatosan kell felfelé gyalogolni. 830-kor indultunk el, a nagy túrások balra, a kis túrások pedig jobbra a zöld jelzésen a Csorba-tó felé.

Negyed óra alatt elértük a Tri studnièky erdészházat, itt friss, hideg forrásvízzel teletöltöttük a kulacsainkat. Hatalmas lucfenyõk árnyékában kezdtük meg a felfelé menetelt. Negyed óra múltán az utunk meredekebb lett. Szerpentineken keresztül értünk fel a Grúnik gerincére. Egy óra után felértünk a Grúnik csúcs környékére (1576m tszf.), innentõl a törpefenyõk birodalma következett. A gerincrõl nagyon szép a kilátás, nyugati irányban a Nyugati-Tátra oldalgerincei láthatóak, melyekbõl párat az elmúlt napokban bejártunk. Alattunk a Kôprová-völgy, melynek közepén rohan a Kôprová-patak. Az idõjárás végre igazán derûsre fordult, napos idõben kapaszkodhattunk a Krivánra. A gerinc jobb oldalán haladt jelzésünk, a Priehyba oldalában szerpentineztünk felfelé a Kriván alatti nyeregbe. 1800m felett már elhagytuk a törpefenyõk birodalmát, füves, sziklás területen kellett gyalogolnunk. Az egyik pontról feltûnt a Csorba-tó a Vázseci-völgy irányában. A Kriván alatti nyeregben becsatlakozott a kék jelzés, mely a Csorba-tótól jön fel a csúcsra. A nyereg 2334m tszf. magasságban van. Ilyen melegre nem számítottunk, jól megizzadtunk, míg felértünk a nyeregbe! A kilátás viszont csodálatos már innen is, lehet gyönyörködni a Magas-Tátra gerinceiben. Alattunk egy-két tengerszemet is felfedezhettünk a mélyben.

A pihenõ és a szemlélõdés után összeszedtük magunkat a hátralévõ 160m szint megtételére. Négyen itt maradtak a nyeregbe, eléggé kifáradtak a megtett úttól. Sziklákon, köves ösvényen kellett felfelé lépegetnünk a szûk gerinc jobb oldalában. Ahogyan közeledtünk a csúcs felé, a kilátás mind pompásabb lett, mind messzebb láthattunk el kelet felé. Hihetelenül lenyûgözõk a Magas-Tátra gerincei! A csúcsra 1120-kor ért fel az elsõ emberünk, jóval a megadott szintidõn belül. 1m híján 2500m tszf. magasságban voltunk. Hihetetlenül szerencsénk volt az idõjárással. Alig lehetett felhõt látni, a szél nem fújt, félmeztelenül napozhattunk a csúcson. A vizessé vált ingek, pólók hamar megszáradtak a sziklákon. Szép lassan mindenki felért a csúcsra, az erõfeszítéseiket a kimondhatatlanul szép panoráma kárpótolta. Sokan jöttek fel a mai napon a csúcsra, de azért el lehetett férni, mindenki talált magának egy helyet, hogy leülhessen. Ezt a körpanorámát, aki látta már, sohasem fogja elfelejteni! Északi irányban, a csúcstól pár méterre a Lengyel-Tátra egyik legszebb völgye volt látható a Morskie Oko tengerszemmel.

Kétórai csúcson való tartózkodás után, 1320-kor indultunk el lefelé. Ugyanazon az útvonalon mentünk le a Chata kapitan Rasu menedékházhoz, mint amelyiken feljöttünk. 2 óra 50 percbe tellett, míg megtettük a lefelé vezetõ utat. 17 órakor már a kempingben voltunk. Aki ezt az elég nehéz túrát választotta a mai napon, köszönhetõen a kiváló idõnek, valószínûleg sohasem fogja elfelejteni a kriváni panorámát!

(A diákat Muskovics András (MA), a képeket dr. Muskovits József (MJ) készítette)