2000 Magas-Tátra, Szlovák paradicsom, Szepesi hegység, Pieninek jutalomtúra

2000. augusztus 21. Szlovák paradicsom

Útvonal: Vernár (P, 780m) - Vel'ká Biela voda (P) - Sokol bejárat (S, 610m) - Vel'ky Sokol - Kamenné vráta - Rothova roklyna (P, 899m) - Kosarisko (S) - Geravy (S, 1032m) - Dedinky (Z, 770m)

Reggeli után Poprádon keresztül Vernárba buszoztunk. A falu közepén szállt ki a társaság a buszból, innen kezdtük meg a mai túránkat. A Vel'ky Sokol bejárására 23-an jöttek el, a többiek átbuszoztak Dedinkybe, a víztározó környékén tettek rövidebb túrát. Vernár házait elhagyva, a piros jelzésen rögtön erős kaptatóval kezdtük meg a túrát. Egy hegygerincen kell átkelni, hogy leérjünk a Vel'ká Biela patak völgyébe. A patak mellett erdészeti aszfaltút vezet Hrabusicére. Nem sokan használják ezt a piros jelzésû ösvényt, pedig Vernárt Poprádról könnyû elérni az aránylag sûrû menetrendszerinti autóbuszokkal. Innen érhetőek el legkönnyebben a Maly Sokol, a Vel'ky Sokol, a Piecky szurdokok bejáratai. A fenyvesben többféle kosbort is felfedezhetünk ösvényünk mentén, a Vel'ká Biela patak partja is tele van virágokkal, rovarokkal, lepkékkel.

Egy jó órába telt a társaságnak elérnie a Vel'ky Sokol bejáratát, mely 610m tengerszint feletti magasságban van. A Sokol erdészháznál, a sárga jelzésen folytattuk a túránkat, a szurdokból eredő kis patak mentén. Több mini vízlépcsőt hagytunk magunk mögött, valamint egy kis duzzasztott tavat. Vízmû mûködik itt a kristálytiszta víz hasznosítása végett. 20 perc alatt elértük a Maly-Sokol bejáratát száraz patakmederben, mivel a patak vize eltûnt a sziklák, kövek között. Elhagyva a Maly Sokol bejáratát, újra megjelenik a patak vize a jobbról, balról befutó csermelyek következtében. A patakot állandóan keresztezni kell, a szûk völgy nem kopár mint a többi testvére, fákkal, bokrokkal van benőve. A szurdok sziklái mind magasabbak, kb. 1 órára volt szükségünk, hogy elérjük az első jelentősebb vízesést, melynek neve Kis-vízesés. Elhagyva, erős kapaszkodó következett, 5 perc múltán elértük a Kaszkád-vízesést. Ettől kezdve több alkalommal szükséges a kezeket lábakat használni a kapaszkodáshoz. Lépcsőkké kialakított fenyőtörzsek, vaslétrák, láncok következtek. Átkelve egy vaslétrán, elértük az Nagy-vízesést. Itt is létra, sziklába helyezett vaslépcsők, láncok segítik a turistát. A szûk áttörésben fenyőtörzseken egyensúlyozva lehet csak előrehaladni, ezen a szakaszon pár ember mindig belecsúszik a hideg patakvízbe.

Kb. 900m magasságban elértük a Róth-szakadékot, mely folytatása a Vel'ky Sokolnak. Jobbról, balról 100-200m-es sziklák hajolnak össze, a patak is vadabbá válik ezen a szûk szakaszon. A patakban szokás szerint az elfektetett fenyőtörzseken kell egyensúlyozni, a nagy páratartalom, a sok moha miatt igencsak figyelmesnek kell lenni. Annyira szûk a szoros, hogy néhány helyen mindkét oldalt elérjük a kezünkkel. Ezt a negyedórás szakaszt Kőkapunak nevezik találóan. A szûkület végén jobb kézre kék jelzés hagy el minket, a Dobsinai jégbarlanghoz lehet eljutni rajta. Mi kellemes sétával elértük a tetőt, ahonnan a Glac úton déli irányba folytattuk túránkat a megérdemelt pihenő után.

A piros jelzésen déli irányban folytattuk túránkat az irányjelző táblától. Egy km után letértünk a pirosról, jelzetlen úton átmentünk a sárgával jelölt útra. Egy kisebb nyeregben meg is találtuk a jelzésünket. Újabb negyedóra után a Gervy fennsíkon voltunk, a libegő felső állomásánál. Itt sört is kaphattunk, a fáradtabbak libegővel mentek le Dedinkybe, a víztározóhoz. Mi a zöld jelzésen, a libegő pályája alatt szerpentinezve letudtuk a 240m-es ereszkedőt. Negyedórát eltöltöttünk Dedinkyben, a többiek már vártak reánk. Nagyon kellemes, szép időnk volt, a túra is jól sikerült. A Szlovák paradicsom újabb szurdokát ismerhettük meg a mai napon. A vacsora után mindenki sietett a sátrába regenerálódni és felkészüni a következő napi túrára, másnap a Kriván meghódítása van soron.

(A fényképet Muskovics András készítette)