1996 Ausztria, Schneeberg, Veitsch Alpe jutalomtúra

1996 augusztus 19. Schneeberg (Klosterwappen 2076 m) megmászása

Útvonal: Weascheidhof (740m) - Rutzenkapelle-Sparbacher Hütte (1248m) - Fadenwande (1722m) - Kaiserstein, Fischer Hütte (2061m) - Klosterwappen (2076m) - Fischer Hütte (2061m) - Schwarzkogel Jh. (1521m) - Saukogel (1545m) - Höchbauer-Voss

A megszokottak szerint kezdődött el a reggel. Kakukkszóra ébredtek fel a jól alvók, Gábor kiválóan tudta utánozni a kakukk énekét. Gyors reggeli, a szendvicsek elkészítése után nyolc óra körül elindultunk Schneeberg irányába. Voltunk már egy-kétszer ezen a hegyen, de ezek a magas hegyek mindig más arcukat mutatják az időjárás függvényében. Másfél óra buszozás után Weascheidhof településnél leszálltunk a buszról. Településnek csak nagy túlzással lehet nevezni Weascheidhofot, hiszen csak pár házból áll. A piros 206-os jelzésû turistaúton szép, fenyves erdőben kezdtük meg a gyaloglást. 19-en vállalkoztak a nehezebb túra leküzdésére. A többiek, ha az emlékezetem nem csal, Puchbergbe buszoztak tovább, a kis hegyi vasutat vették igénybe a Schneeberg meghódítására.

A jól járható földút erősen kanyargott, a fenyők árnyékában rengeteg cikláment láthattunk. Kereszteztük a Nessel Graben patakját, majd nem sokkal később egy újabb kis patakhoz értünk. A jelzésünket keresztező 231-es útra tértünk át, a patak mellett meredek ösvényen kellett tovább gyalogolnunk. Az erdőhatár elérése után füves legelőn át értük el az Edelweiss Hüttét 11 óra előtt pár perccel. Az 1235m tszf. magasságú Hütte mellett van közvetlenül a Sparbacher Hütte is. Szép, napsütéses időnk volt, ezért hosszabban letelepedtünk a Hütte padjain. Több mint félórát időztünk itt el, a lassabban jövők is pihenhettek egy keveset. Fél 12-kor folytattuk a túrát, igen meredek, köves ösvényen, a 801 jelzésû Fadensteig turistaúton. Kissé csípős volt a szél, szerpentinezve haladtunk mind feljebb. Legyûrve a sziklás szakaszt, füvesebb, lankásabb rész következett. 13 órakor értünk el egy füves nyerget, innen 20 perc alatt felértünk a Kaiserstein 2061m-es csúcsára. A csúcs mögött közvetlenül építették fel a Fischer Hüttét. A Hütte tele volt, köszönhetően a kellemetlen hideg szélnek. Itt vártuk be a lassabban jövő társainkat. Ez idő alatt négyen átgyalogoltunk a Schneeberg legmagasabb csúcsára, Klosterwappenra. A 2076m magas csúcsot jó 10 perc alatt elértük. Szerencsénkre fotózni is lehetett, a nap néha kisütött. A csúcson antenna rendszer és egy nagy beton kereszt található. Visszamentünk a Fischer Hüttéhez, ahol a többiek már szedelőzködtek.

2 óra után pár perccel indultunk lefelé a zöld jelzésen, a Schauerstein gerincen. A szél már kevésbé fújt, az idő melegebb lett. Ezen a szakaszon egy törpe kankalint és egy apró enciánt fedeztünk fel. Az ösvényünk meredeken tartott lefelé a törpefenyők között. 1 óra gyaloglás után egy kis nyeregben vártuk be egymást. Ez a nyereg közel volt a sárga jelzés becsatlakozásához. A kis pihenő után, a sárga jelzéssel együtt haladtunk, jobbára szintben. Egy köves kocsiúttal való találkozásnál a sárga jelzés jobbra ment a Sparbacher Hütte felé. Mi továbbra is a zöldön gyalogoltunk a fenyvesben. A Schwarzkogel felé enyhén emelkedett a gyengén járt, de jól jelzett ösvényünk. Az 1521m magas Schwarzkogelt balról kerültük meg. Szép fenyvesekben, sok kis tisztáson keresztül kezdtünk ereszkedni. Visszanézegetve szép rálátás adódott a megtett utunkra. Egy jellegzetes szikla után igen meredek, veszélyes szerpentineken kellett lefelé mennünk.

Fél 6-kor egy köves útra érkeztünk, ahol negyed órás pihenő következett. Ez alatt a lassabban jövők is megérkeztek. Továbbra is az ösvényen kellett ereszkednünk, a köves utat háromszor is kereszteztük. Háromnegyed óra után az erdőszélen egy kis templomhoz értünk le. Innen csak pár percre várakozott ránk az autóbuszunk a Höchbauer-Voss nevû településen. Ma sok napsütésben volt részünk, ideális túra idő volt, a magasabb részeken kellemetlenül, csípősen fújó szél ellenére is. Mindenki alaposan elfáradt, a távolság, a szint sem lebecsülendő teljesítmény!

(A csatolt fényképeket Muskovics András készítette)