1995 Ausztria, Raxalpe, Schneeberg

1995 augusztus 17. Schneeberg

Útvonal: Weichtal Hütte (563m) - Weichtalklamm - Klienthaler Hütte (1380m) - Klosterwappen (2076m) - Fischer Hütte (2061m) - Damböck Hütte (1810m) - Schneider Gr. - Schneebergdörfl (665m)

Alternatív útvonal: Bhf. Hochschneeberg (1790m) - Damböck Hütte (1810m) - Klosterwappen (2076m) - Fischer Hütte (2061m) - Bhf. Hochschneeberg (1790m) - A. Kögler Hütte (1322m) - Hengsttal - Puchberg am Schneeberg (637m)

Az ismerős útvonalon elbuszoztunk a Schneeberg lábához, a Weichtal Hüttéhez. Fél 9-re értünk ide. Csak kilencen vállaltuk a hosszabb túrát, a meredek Weichtalkamm-on felfelé értük el a Schneeberg legmagasabb csúcsát. A többség továbbment a busszal, a Gloggnitz, Ternitz útvonalon, Puchberg am Schneeberg-be, ahová csak kb. háromnegyed 11-re érkeztek meg! A fogaskerekû vasút azonban csak 1205-kor indult el felfelé. A vasútállomás előtti kis parkban egy kis tó volt, a tó partján volt Szabó Károly híres cukrászdája, amit 50 Ft-ért tekintettek meg. Igen híres a marcipán múzeuma! Két teremben nagyon szép marcipán mûvek voltak kiállítva, érdemes volt megnézniük! A fogaskerekû szerelvény csak két kocsiból áll, érdekes felépítésû gőzmozdony húzta, pontosabban tolta fel. Pont 1205-kor indultak el felfelé. A menetjegy csak felfelé 150 ATS/fő volt. Szép, lassan pöfögött felfelé a vonat, egy-két helyen meg is állt, úgy hogy elmúlt már fél kettő is, mire felértek a kb. 1790m magasan lévő végállomásra.

A hosszabb, nehezebb túrát választóknak 2 jelzés közül kellett választaniuk, melyek a Weichtal Hüttétől indulnak fel a platóra. Mi a nehezebbiket választottuk. Nem bántuk meg, mivel nagyon szép szorosban halad a meredek, elég nehezen járható köves ösvény. Néhol még létrát és kötelet is elhelyeztek a biztonságosabb mászás érdekében. A hasadék néha olyan keskeny volt, hogy nem lehetett kilátni belőle! Végül is elértük az 1380m tszf. magasságban levő Klienthaler Hüttét, több mint 800m kapaszkodás után. Itt hosszabbat pihentünk, hogy regenerelálódjunk a megerőltető kapaszkodás miatt. A társaság szépen együtt haladt, nem kellett senkire sem várakozni. Negyed óra múltán tovább indultunk a 801-es jelzésû úton, melyre a Hütte előtt csatlakoztunk. Hátra volt még majd 700m szint a Klosterwappenig!

Időnként egy kissé feljebb szálltak a felhők, így gyönyörködhettünk a hófehér sziklákban. Fél 2 körül, alaposan kifáradva értük el a 2076m magas Klosterwappent. Mivel kellemetlen hideg szél fújt, a csúcskeresztnél nem sok időt töltöttünk el. A csúcsfotó elkészülte után először kissé lefelé, majd felfelé menet után értük el a 2061m tszf. magasságban levő Fischer Hüttét. A turistaházban nagy meglepetésünkre magyar felszolgáló volt! Itt is pihentünk egy keveset, közben összetalálkoztunk a vonatos turistáink közül párral, akik közül négyen csatlakoztak hozzánk a hátralévő útra.

Nagyon kényelmes ösvényen jutottunk el a Damböck Haus turistaházhoz (1810m tszf.). Nagyon kellemes sétaút a Schneeberg platója. Átmentünk egy kisebb kiemelkedésen, majd lefelé haladtunk. A turistaháznál jelzést váltottunk, a kéket követtük a Schneider graben felé. Igen lassan lehetett csak haladni, mivel a völgy tetején levő kőfolyáson kellett szerpentinezni. A bakancsaink is eléggé megviselődtek ezen a szakaszon. Közben ismét kiderült kissé, így egy-két használható képet is készíthettünk a kőfolyásról. Gyorsan veszítettük a szintet, a kőfolyás után lucos következett. Az ösvényen hamar elértünk egy köves utat, innen már nem kellett 1 órát sem gyalogolnunk, hogy elérjük Schneebergdörflöt. A hátralevő szint is csak kb. 200m volt. A vonatozó turistáink fél 8-ra értek vissza Puchbergbe, minket háromnegyed 8 körül vettek fel. A kempingbe fél 10 után értünk vissza. Eléggé elfáradt a csapat, jó pár embernek vacsorázni se volt kedve, csak beesett a hálózsákjába!

A mai napon eső ugyan nem volt, de a borús, párás idő miatt alig lehetett látni valamit, csak időnként engedett a Schneeberg bepillantást engedni a sziklavilágába. Fotózni sem nagyon lehetett, sajnos kevés kép készült ezen a napon.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)