1994 Ausztria, Tirol

1994 augusztus 19. Zell am See környéke

Útvonal: Zell am See (757m) - Sonnberg (1367m) - Hotel Sonnalm (1377m) - Sonnkogel (1856m) - Salersbachköpfl (1934m) - Hotel Schmittenhöhe (1965m) - Breiteneck (1770m) - Wh. Mittelstation (1711m) - Zell am See (757m)

Alternatív útvonal: Zell am See (757m) - Sonnberg (1367m) - Hotel Sonnalm (1377m) - Sonnkogel (1856m) - Salersbachköpfl (1934m) - Hotel Schmittenhöhe (1965m) - Felvonóval Zell am See (757m)

Az éjjel nagyon esett az eső. Először Kitzbühel felé indultunk el, már reggel nyolc órakor, de meggondoltuk magunkat. Mivel nagyon esőre állt az idő, visszafordultunk, és Saalfelden keresztül a Zell am See-be mentünk. Saalfeld előtt nagyon magas és meredek, mészkősziklafalas hegyek voltak kilométereken keresztül. Mivel elég sok időt elveszítettünk a hosszú út miatt csak, 11 órakor tudtunk elindulni a Köhlergraben nevû felvonó alsó állomásáról (930m tszf.). Mint utóbb kiderült, hasznos volt az előre kiírt túraútvonal megváltoztatása. A mai napon, a felvonó igénybevételével lehetett könnyíteni az 1. számú túrából. A teljes túrát 10-en választották.

Az 1-es sz. turistaúton indultunk el, jobbra a felvonótól. Eleinte még néhány ház között vezetett a jelzés, majd bent az erdőben, egy nagyon meredek aszfaltúton mentünk kellett felfelé gyalogolnunk. 11:50-kor értünk a Sonnkogelbahn felvonó középső állomásához (1377m tszf.). Tízperces pihenő után tovább mentünk felfelé, a jelzett úton, amely eleinte eléggé elment a felvonótól, de azután mégiscsak visszajött a felvonó alá. 12:45-kor értük el a hegygerincen a Sonnkogelhez (1856m tszf.), ahol, ha jól emlékszem, a Schmidhofalm nevû vendéglő volt. Már felfelé menet is csodálatos panorámában volt részünk, déli irányban a Hohe Tauern 3000-es csúcsai, gerincei voltak láthatók, a gleccserekkel együtt. Felismerhető volt a tavalyi évből ismerős Kitzsteinhorn 3203m magas, piramis alakú csúcs.

Pihenés nélkül, balra, meredeken tovább kapaszkodtunk a gerincen, és kb. 13 órára értünk el az Osthanglift nevû felvonó felső állomásához (1900m tszf.). Innen, egy kisebb lefelé illetve felfelé menet után, 13:25-kor értem a Sonnengratbahn nevû felvonóhoz (1920m tszf.). A számos felvonó bizonyítja, a környék síparadicsom a téli szezonban. Innen tovább mentünk, eleinte lefelé, majd újra felfelé. A csúcsot (1965m tszf.) 13:45-kor értük el a Schmittenhöhe nevû nagy felvonó felső állomásánál. Közben azért már jól beborult! Egy kis kápolna is volt fent, az egyik színes ablaka valamelyik Festetich grófnő adományából készült a felirat szerint!

Hosszabban elidőztünk itt, elég sok embert lehetett látni a csúcs körül. A hegyoldalban felemelkedő légáramlat lehetővé teszi modellek reptetését, paplanernyősök sportolását. Láttunk is egy távirányítású vitorlázó repülőgép modellt is reptetni a csúcs környékén. Sajnos, közben csepegni kezdett az eső, úgy hogy innen már alig lehetett fotózni a délre lévő Magas Tauern csúcsait. Sokat kellett várni az utolsó felérkezőre. 14:30-kor indultunk el visszafelé, jobbra, lefelé egy gerincen. Kb. 14:53-kor egy házhoz, a Breiteneck (1770m tszf.) mellett levő étteremhez. Tovább mentünk lefelé, innen már köves úton, közben eleredt az eső is, úgy hogy fel kellett venni az esőkabátokat is. 15:35-re értünk le a felvonó Wh. Mittelstation középső állomásához, de az eső miatt megállás nélkül mentünk tovább lefelé, a köves, sáros, meredek úton, ami a végén volt a legmeredekebb! Bár nagyon siettünk, így is csak 16:40-re értünk le, igaz egy kissé lejjebb, mint ahol a busz ránk várt, de Győző rádiótelefonja ismét segített, odahívtuk a buszban várakozó társainkat. Innen csaknem két óra alatt értünk vissza a kempingbe. Végül is kis esővel megúsztuk a mai túrát, a látványra sem panaszkodhattunk.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)