1994 Ausztria, Tirol

1994 augusztus 18. Krimml-vízesés (Hohe Tauern)

Útvonal: Krimml (1082m) - Krimml vízesés (1420m) - Hölzlahner Alm (1560m) - Humbach Alm (1590m) - Blitzenbichl Alm (1631m) - Aus Unlas Alm (1665m) - Vissza Krimml (1082m)

Alternatív útvonal: Krimml (1082m) - Krimml vízesés (1420m) - Hölzlahner Alm (1560m) - Vissza Krimml (1082m)

Az elmúlt évben már voltunk itt, de mivel sokan nem voltak tavaly, az idén is megnéztük a híres vízeséseket. Krimml a Hohe Tauern Nemzeti Park közepén, a Pinzgau völgy nyugati részében található. A település felett levő vízesés, a majd 400m-es magasságával Európa legnagyobb vízesése. Az alázúduló víztömeg három lépcsőt alkot. A vízesés mellett nagyon kényelmes utat építettek ki az ide ellátogatók számára, kb. három óra szükséges a bejáráshoz. Napsütéses időben mindig lehet szivárványt látni a vízesés valamelyik szakaszán, a nagy mennyiségû vízpermet miatt!

Meglehetősen későn érkeztünk meg a falu felett levő parkolóba, mivel eléggé messze van az Itteri kempingtől. 10:05-kor indultunk el a parkolóból, miután megvettük a belépőjegyeinket. 10 ATS-be került akkor a belépő, a feljegyzésünk alapján. Jól kiépített úton, helyenként meredeken, szerpentinezve mentünk felfelé. Kb. 10:40-kor értük el az első vízesés (kb. 65m magas volt) felső részéhez, majd 10:55-kor a középső vízesés felső részéhez. Eléggé elfáradva érkeztünk meg 11:20-ra a felső vízesés tetejére. A jó kis kapaszkodó után megpihentünk, hogy bevárjuk a többieket, továbbá megbeszéljük, ki hová, mennyit akar gyalogolni a mai napon. A tervezett útvonal lehetővé tette, hogy mindenki saját kedve szerint gyalogoljon, hiszen akárhonnan vissza lehetett fordulni a vízesés alatti parkolóba. 17-en hatoltunk a végelszámolásunk alapján legmesszebb a völgyben. Sokat nem fotóztunk felfelé menet a vízesésnél, mivel eléggé be volt borulva az ég. Bíztunk benne, visszafelé már szebb időben láthatjuk a lezúduló víztömeget!

Ezután a Krimmli-vízesést létrehozó, bővizû patak melletti, széles, sima, köves úton 11:30-kor elindultunk lassan felfelé. Az út kilométereken keresztül alig emelkedett. A völgy két oldalán a hegyek egyre magasabbak lettek. Nagyon bővizû volt a patak, köszönhetően a völgy végében levő gleccserek olvadásának! Kb. 12:00-kor értük el a Vetten Alm nevû faházat (1578m tszf.). Ezután is az alig emelkedő, de azért már egy kissé hullámzó, tekervényes köves úton mentünk tovább. Több faház található a patak mentén, megszaporodtak a legelésző tehenek. Az egyik helyen, a patak jobb oldalán egy meredek vízmosás sokféle színes követ hozott le, lehetett gyûjteni belőlük egy-két látványos darabot. A sok legelésző tehén miatt csak pár tő kék enciánt láttunk, más érdekesebb virág nem volt. Kb. 12:50-kor értük el a Mühleggalm nevû házat (1593m tszf.). Innen még jó félóra volt a Blitzenbichl Alm nevû turistaház, ahová 13:25-kor érkeztünk meg. Tauernhaus volt a neve turistaháznak (1686m tszf.).

Mi a turistaház után, egy kissé magasabb helyen leültünk ebédelni, meg bevárni a többieket. A hosszú völgy vége előtt volt még 2-3 ház, és csak utána ágazott el a völgy. Szépen lehetett látni a völgy végében a gleccsereket is, de nem volt időnk, hogy odáig elmenjünk! Megebédeltünk, majd félóra után visszaindultunk. A visszaúton, a kőfolyásnál néhány virágzó havasi gyopárt láttunk. Kissé megszaporáztuk a lépteinket, mivel a megbeszélt időhöz képest úgy éreztük, késésben vagyunk. A parkolóba való érkezésünkkor ez be is bizonyosodott, 17:00 helyett 17:30-ra érkeztünk le utolsóként. A reggelihez képest megjavult az idő, többször kisütött a nap, így lefelé menet már jó képek születtek a vízesésről. A parkolóból másfél órába telt a hazabuszozás, kb. 19 órára értünk vissza Itterbe, a kempingbe.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)