1994 Ausztria, Tirol

1994 augusztus 16. Alpbach környékén

Útvonal: Alpbach (815m) - Kolberhof - Krieg Alm (1346m) - Kohlgruben Alm (1608m) - Luderstein (1830m) - Wiedersberger Horn (2137m) - Rest. Hornboden (1810m) - Wiedersberger Schopf (1652m) - Krieg Alm (1346m) - Alpbach (815m)

Alternatív útvonal: Alpbach (815m) - Kolberhof - Krieg Alm (1346m) - Kohlgruben Alm (1608m) - Luderstein (1830m) - Wiedersberger Horn (2137m) - Rest. Hornboden (1810m) - Felvonóval Alpbach (815m)

A reggeli készülődés a szokásoknak megfelelően történt. A kiindulási pontunkra 9 óra után értünk el. Elég későn indultunk el a felvonó elől, 9:20-kor, 830m tszf. magasságról. Együtt indult el a társaságunk, amint később kiderült, a hosszú túrát 12-en vállalták. Egy mûúton kezdtük meg a túrát, kb. tíz percig felfelé, majd jobbra, átmentünk egy patak hídján. Rövid időn belül ismét házak közé értünk, de az út eléggé meredeken ment felfelé kanyargott és rövidesen egy erdőbe értünk. Ezután egy rétre értünk, kb. 10:45-kor, a Mittelstation Almhof-hoz, a felvonó középső állomásához, ahol kb. 15 percet pihentünk.

Jobbra, felfelé, egy gyengén járt ösvényen indultunk el, egy darabig erdőben, majd egy rétet kereszteztünk. Mindenfelé sok volt a vörös és a fekete áfonya. Egy faház is volt jobbra. Kimentünk egy sáros földútra, majd balra fordultunk és egy meredek ösvényen, egy újabb földútra értünk, továbbra is felfelé vezetett az utunk. Egy kisebb patakot is kereszteztünk, majd 12:00-kor kiértünk egy rétre, ahol házak is voltak. Egy nagy útkanyar közelében voltunk, a Kohlgruben Alm (1608m tszf.) környékét értük el. Itt találkoztunk pár társunkkal, akik már lefelé jöttek a felső állomásról. Szépen látszottak az előttünk álló hegyek. Fel akartunk menni a Ludersteinre, ezért a kanyar után egy sáros földúton elindultunk felfelé, de egy erdőirtás miatt az útnak vége lett, ezért kénytelenek voltunk toronyiránt felfelé menni.

Igen sûrû rhododendron és áfonya bokrok voltak mindenfelé, ösvény nem volt sehol, úgy hogy eléggé elfáradtunk, mire a meredek hegyoldalon felértünk a csúcsra (1830m tszf.). Feljebb, ahol már nem voltak fák, már jobban lehetett haladni. 12:50 körül értünk fel, pihenés nélkül tovább haladtunk egy ösvényen balra, eleinte lefelé, majd szintben, egy nyeregbe értünk, ahová eredetileg feljött a házaktól a jelzés. Kb. 1836m tszf. magasságban voltunk. A nyeregből pihenés nélkül tovább mentünk felfelé egy keskeny ösvényen. Útközben látni lehetett 1-2 tő elvirágzott, lila, nagytermetû magyar tárnicsot, árnikát és világossárga oroszlánfogat. Kb. 13:30-ra értünk fel egy meredek ösvényen közvetlenül a csúcs alatt lévő nyeregig, ahonnan egy ösvényen értük el a felvonó felső állomását.

Igen melegen sütött a nap, nagyon meredek és fárasztó volt a felfelé menet, úgy hogy csak 14 óra körül értünk fel a Wiedersberger Hornra (2137m tszf.). A csúcson, osztrák szokás szerint nagy kereszt volt felállítva. Igen szép körkilátás volt a környező hegyekre! Itt megebédeltünk, és egy kisebb pihenő után, félóra elteltével, 14:30-kor elindultunk lefelé, egy meredek ösvényen. 14:50-kor a Brandegg Alm felől jövő felvonó állomásához értünk (1900m tszf.). Innen 2-3 perc alatt, nagyjából szintben haladva, egy másik felvonó felső állomásához értünk, ahol kb. tíz percig pihentünk. Ettől a helytől 15 órakor indultunk tovább egy réten, legelőn át, egy igen meredek, szerpentinező ösvényen, és kb. 15:50-re értünk le a középső állomásra (Almhof, 1346m tszf.), ahol szintén kb. tíz perces pihenőt tartottunk, hogy a többiek is utolérjenek. 16 órakor indultunk tovább lefelé ugyanazon az úton, amelyiken ide feljöttünk, csak most igyekeztünk a kanyarokat a lehetőségek szerint levágni. Meglehetősen elfáradva, 17 órakor értek le az első emberek a felvonó alsó állomásánál levő autóbuszparkolójába. Rövidesen mindenki leérkezett, így elég hamar visszaérkeztünk az itteri kempingünkbe.

A kempingben ma este közös programunk volt, a szokásos bográcsozás következett. Az elkészített paprikás krumplinak mindenki örült, hiszen jobbára a jutalomtúra során ez alkalommal tudtunk meleg ételhez jutni. Senki nem panaszkodott az elkészített étel minőségére, meg tudtuk becsülni a meleg vacsorát. Nagyon szép időnk volt egész nap, az elkészült fényképek is ezt bizonyítják utólag! Az elmúlt háromnapi túra után másnap, lazítás következett.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)