1992 Ausztria, Tirol

1992 augusztus 21. Hohe Salve (1827m)

Útvonal: Söll (700m) - Ghf. Hochsöll (1140m) - Hohe Salve (1827m) - Berghaus Rigi (1532m) - Itter (640m)

A ma reggeli ébredés után kiderült, hogy nagyon sokan egyszerûen nem tudták kiheverni az elmúlt napok túráit, a kempinget választották a levezető túra helyett. Emiatt csak 14-en vállalkoztak a hosszú túrára, plusz négyen ennek rövidített változatát vállalták. Az Itterhez közeli Söll településre buszoztunk át, a Hohe Salvére menő felvonó alsó állomásánál parkoltunk le. A buszt visszaküldtük Itterbe, hiszen a túra végpontjára is a kemping lett betervezve. Szép idő mutatkozott a mai napra is, az utóbbi egy hét időjárására igazán kedvező volt számunkra!

A Stampfanger-patak mellől kezdtük meg a túrát. A felvonó jobb oldalán, szerpentinező úton kapaszkodtunk mind feljebb. Egy órai gyaloglás után átjöttünk a felvonó acélsodronyai alatt, innentől továbbra is nagyjából déli irányban haladtunk. Minél feljebb jutottunk el, annál nagyobb panorámában volt részünk a környékről. Elérve A Hochsöll vendéglőt, lepihentünk, bevártuk a lassabban jövőket. Több mint 400m szintet küzdöttünk le idáig. Elég sok felvonó van a környéken, melyek jobbára a téli síszezonban üzemelnek. Kiváló síterep, mindenfelé füves hegyoldalak vannak. A pihenő után egy másik felvonó nyomvonalát követte jelzésünk, ez volt a 10-es számú turistaút. Még vagy 700m szintet kellett leküzdenünk a csúcsig. Többször keresztezte utunk a felvonó nyomvonalát. A Hohe Salve jellegzetes csúcsa, az adótoronnyal mindvégig mutatta az irányt. A nagy füves lejtők és hegyoldalak monotonságát lucfenyő csoportok tették változatosabbá. Elmúlt 12 óra, mire felértünk az 1827m magas Hohe Salvére. Igen meleg volt, jól megizzadtunk a feljövetel során!

Sokan tartózkodtak fenn, köszönhetően annak, hogy felvonó is mûködik a nyári szezonban. Kisebb vendéglő is mûködik fenn, a Salvehaus. A füves lejtőknek köszönhetően sok paplanos ernyős és sárkányrepülős is feljön a csúcsra, mi is láttunk jó párat közülük a levegőben, amint a lejtő szeles oldalán tekeregtek, kihasználva a szél emelőerejét. Több mint félórát üldögéltünk a füvön, elfogyasztottuk szendvicseinket, bámultuk a levegőben köröző vitorlázókat. A szép időnek köszönhetően csodás volt a panoráma fentről! Lefelé pár száz méteren keresztül ugyanazon az úton gyalogoltunk, mint amin feljöttünk, majd jelzést váltottunk, nyugati irányba fordultunk. 300m szint elvesztése után értünk a Rigi vendéglőhöz. Ide két felvonó is érkezik, további kettő pedig innen indul a Hohe Salvéra. Épp hogy szusszantunk egyet, tovább folytattuk utunkat a lefelé az ösvényen. A meredekebb részen szerpentinek következtek, majd házak között, most már köves úton közeledtünk Itterhez.

Schlosblick előtt ismét szerpentinek következtek, majd beértünk a település fő utcájára. Mivel még 4 óra sem volt, keresztezve a fő utat, páran elmentünk megnézni a kemping felett magasodó templomot és kastélyt. A kastély nem látogatható, akkor egy orvos magántulajdonában volt, így csak kívülről tudtuk megtekinteni. A kempingben bőven maradt időnk a pihenésre, a személyes dolgaink összepakolására. A gyerekek még utoljára kiélvezték a játszótér által kínált lehetőségeket. Ma is szép napot tudhattunk magunk mögött, jól sikerült levezető túra volt. Kár, hogy a mai napról kevés fénykép készült, azok sem a legsikerültebbek, valószínûleg az utolsó tekercs negatív volt már a gépben.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)