1992 Ausztria, Tirol

1992 augusztus 18. Pyramidenspitze (1997m)

Útvonal: Kufstein (500m) - Rietz Alm (1160m) - Vorderkaiserfelden Hütte (1388m) - Petersköpfl (1745m) - Einser Kogel (1924m) - Zwölfer Kogel (1912m) - Pyramidenspitze (1997m) - Edelfeldenalm (1460m) - Vorderkaiserfelden Hütte (1388m) - Kufstein (500m)

Reggel korán indultunk el. Útközben, Wörglben megálltunk fél órára bevásárolni, pótolni az elmúlt napokban elfogyasztott élelmiszer készletünket. A mi zsebünkhöz képest nagyon drága volt minden. Például egy félkilós kenyér 23 ATS, egy zsemlye 2,5-3 ATS volt. A szép, karbantartott, híres Kufsteini vár a város közepén található. Túlmentünk a váron, hogy egy autóparkolóban megálljunk. Innen visszagyalogoltunk a várhoz. Egy nagyon meredek, lépcsős feljárón indultunk felfelé a Kaisertalba. A mai napon 14-en gyalogolták végig a hosszú túrát, a rövidebb túrások az alpin 4-es nevû turistaúton túráztak. Heten Kufsteinben maradtak várost nézni. A patak felett jó magasan ment az út, amely később autóval is járhatóvá szélesedett. A völgyet körös-körül magas hegyek koszorúzták. Jó fél-háromnegyed óra után, az edzettebbek nekiindultak felfelé, a Pyramidenspitzre (1997m).

Ösvényünk mind meredekebben haladt felfelé. Elhaladtunk a Rietz Alm mellett, majd felértünk a Vorderkaiserfelden Hüttéhez. Itt pihenőt tartottunk, bevártuk a lassabban jövőket. Majd 1400m magasan voltunk, a törpefenyős övezet következett. Igen meleg, kánikulai idő volt, felhőnek alig volt nyoma. Innen kezdtük meg a főgerinc bejárását. Kanyargós, köves ösvény vezetett a törpefenyők között. Félóra alatt felértünk az 1745m magas Petersköpfl nevû csúcsra, ahol leheveredtünk a csúcskereszt körül. Fantasztikus panorámában volt részünk, beláthattuk innen a környéket, az Inn völgyét, a két Kaiser hegyet, valamint a távolabbi hegyeket is! Félmeztelenre vetkőztünk, napoztunk egy keveset. A mai napra eső szint nagy részét már letudtuk, most már csak 'sétálni' kellett a főgerincen, na meg a végén lemenni Kufsteinbe.

20 perc után ösvényünk hasonló módon folytatódott a törpefenyők között, jobbára felfelé mentünk a kanyargós, köves úton. Több helyről is szép kilátásunk volt a hatalmas, kibillent sziklafalakra, a kőfolyásokra. Az erős napsütésben szinte vakított a fehér mészkővilág! Jobb kézre a Wilder Kaiser hihetetlenül csipkés gerince vonzotta az ember tekintetét. Az 1924m magas Einser Kogelt nem is érzékeltük, jobbára szintben gyalogoltunk a főgerincen. Persze azért volt meredekebb letörés is, ahol acélsodronyt feszítettek ki a sziklafalra, a turisták biztonsága érdekében. Következett egy kisebb nyereg, majd 80m szint leküzdése után felértünk a 1997m magas Pyramiden Spitzre. Ez a csúcs a Zahmer Kaiser második legmagasabb csúcsa, 5m-el marad el az első helyezettől. Eltöltöttünk vagy félórát a csúcskereszt környékén. Nagyon jó kilátópont, 360°-os panorámában volt részünk. Itt már törpefenyő sem zavarta a szemlélődésünket. A nagy UV sugárzás miatt nem sikerültek túl jól a fényképek, de lehet, hogy az előhívást rontották el. Pihenő közben elszórakoztunk a havasi csókákkal, nagyon szelíd madarak, egyáltalán nem félnek az embertől. Majdnem kézből tudtuk etetni őket egy kis idő után!

Nagyon jellegzetes kinézetû a Zahmer Kaiser csoport, a főgerinc messziről patkóhoz hasonlít, az északi oldala gyakorlatilag függőleges, több száz méter magasságú sziklafallal, a másik oldala enyhébb, ezáltal füvesebb. Utolsó pillantást vetettünk a környékre, még egyszer megcsodáltuk a mészkősziklákat, majd déli irányba fordultunk, hogy a 92-es számozású úton megkezdjük lejövetelünket a főgerincről. Rövid távolságon belül 500m szintet veszítettünk, mialatt leértünk az Ochsenweidkar nevû oldalgerincen. A megerőltető ereszkedés után, elérve a 94-es jelzésû utat, megvártuk egymást. Valamelyik hölgy társunk térde megviselődött a lejtmenetben, emiatt innentől már jóval lassabban tudtunk haladni. Nyugati irányba fordultunk a 94-es úton, enyhén hullámzó útvonalon mentünk vissza a Vorderkaiserfelden Hüttéhez. Kis pihenő után, a délelőtt megjárt útvonalon mentünk vissza Kufsteinbe. Nyolc óra után értünk csak vissza, a többiek már órák óta vártak ránk! Hiába, a karaván menetsebességét a leggyengébb láncszem sebessége határozza meg!

A Kaisertalban túrázók 2 óra előtt már visszaértek a parkolóba, bementek Kufsteinbe városnézésre. A várakozástól eltekintve nekik is jól sikerült a napjuk, a 4-es alpin úton a Szent Antal kápolnát érintve elgyalogoltak a Kaiserbach patak mellett levő turistaházig, majd a patak mentén, jelzetlen úton jöttek vissza Kufsteinbe. Hosszú napot tudhattunk magunk mögött, teljesen sötét volt már, mikorra hazatértünk a kempingbe. Nagyon elfáradt a csapat, 10 óra előtt senki nem került a hálózsákjába. Még szerencse, hogy másnap városnézés következett, így regenerálódhattunk valamennyire.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)