1992 Ausztria, Tirol

1992 augusztus 17. Steinbergkogel (1971m)

Útvonal: Kirchberg in Tirol (800m) - Wh. Maierl (1219m) - Ehrenbachhöhe (1802m) - Steinbergkogel (1971m) - Ghf. Melk A. (1400m) - Wh. Einsiedelei (1012m) - Kitzbühel (792m)

Ma is korán keltünk, a reggeli, a szendvicsek elkészítése után szokás szerint autóbusszal közelítettük meg a gyalogtúra kiindulási helyét. Kirchbergbe utaztunk, ahol a sífelvonó alsó állomásának parkolójában álltunk meg. 22-en vállalták a nagy túrát, a többiek felvonó igénybevételével tudták csökkenteni a megbeszélt túra nehézségét. Földúton indultunk el felfelé a jelzésen, de a fák között, egy útelágazásnál, sajnos balra mentünk, holott jobbra kellett volna menni, a sífelvonó kötelei alá. Ösvényünk toronyiránt haladt felfelé egy idő után, majd egy drótkerítésen másztunk át. A fû a reggeli harmattól még vizes volt. Kb. két órára volt szükségünk, hogy felérjünk a sífelvonó felső állomásához. Ochsenalm környékén voltunk, kb.1600m tszf. magasságban. Itt reggeliztünk meg. Körbe tekintve szép hegyek, völgyek voltak láthatóak. Szép felhős, de napsütéses, fotózni való idő volt. Kb. 600 m-t jöhettünk felfelé.

Innen egy jobban jelzett gyalogösvényen mentünk tovább, felfelé a magasabban lévő sífelvonó irányába. Kis, rózsaszínes virágú tárnics virágzott, többfelé is, valószínûleg osztrák tárnicska. Szép kilátás adódott jóformán folyamatosan, ahogy felfelé kapaszkodtunk. Egy kis pihenő után átmentünk kisebb nyergen haladtunk át. Kiértünk egy aszfaltútra, azon balra mentünk, majd nemsokára egy szép házhoz értünk. Kb. 1480 m magasan lehettünk, a Kaiser Alm-nál. Itt kétfelé váltunk, a rövidebb túrát választók visszafordultak, az erősebbek tovább mentek. Szinte végig egy széles köves-aszfaltos úton kellett felfelé gyalogolni. Előttünk egy kopár-füves hegygerinc, baloldalán a sífelvonó épülete volt. Az út lassan tovább emelkedett, egy-két vizenyősebb helyen, nagyon szép, apró, világoskék színû tárnics virágzott. Egyébként nagyon szegényes volt a növényzet, mert még itt is állandóan legeltettek és kaszáltak! Fent egy nagy kanyarban, balra letértünk az útról, néhány száz méter után egy szép nagy, hegyi fogadóhoz értünk. Sok ember és sok tehén volt a környéken. Nagyon meleg volt!

Innen nem a tervezett úton mentünk fel a Hahnenkamm-ra, hanem tovább mentünk a messziről magasabbnak tûnő hegycsúcsra, a Steinbergkogel-re (1972 m). Itt ebédeltünk meg. Jobbra, távolban havas hegycsúcsokat láthattunk. Egy kis pihenő után, kb. 1350-kor indultunk el lefelé. Eleinte elég jó úton mentünk, majd érthetetlen módon, hirtelen teljesen vége lett az útnak. Emiatt kénytelenek voltunk toronyiránt lemenni a meredek, gödrös hegyoldalon, egy széles völgybe. Kifárasztott minket a nagyon meredek, gödrös lemenetel! Az Ehrenbach-patak mellett, egy háznál pihentük ki a fáradságos lemenetelünket. Itt is rengeteg tehén legelészett! A háztól továbbra is folyamatosan lefelé ment az út. Nem gondoltuk volna, hogy ilyen messzire vagyunk még Kitzbüheltől! Noha jó tempóban mentünk lefelé, és helyenként meredeken lefelé szerpentineztünk, mégis jó két és fél órába telt, mire Kitzbühel szélső házai között gyalogolhattunk! A lemenetelben szétszóródott társaságunk!

Elfáradva, kb. félhatra értünk ki a Kitzbühel vasútállomására, de innen még ki kellett gyalogolni a buszunkhoz a város szélére, mert csak ott talált parkolóhelyet autóbuszunk számára Misi. Ez a városi szakasz is másfél km volt! Rendesen elfáradt mindenki. Egész nap nagyon meleg, kánikulai idő volt. Fent szép rétek voltak, amelyeket sajnos legeltettek és kaszáltak. Ezáltal virágokat csak pár kis tisztáson láthattunk, illetve fotózhattunk. Sokfelé volt fecsketárnics, a vizenyősebb helyeken apró, kékvirágú tárnics is sok volt, talán a tavaszi tárnics lehetett. Szinte csak lucfenyő és jegenyefenyő volt az erdőben. Sok helyről, a Kitzbüheler Horn jellegzetes, kiugró csúcsa volt látható, TV adótoronnyal a tetején. Ez a jellegzetes csúcs a további túráink során is sok helyről látszódott. Sok sífelvonó volt, szinte mindenfelé. Nyílván, hogy télen még nagyobb lehet itt a forgalom, mint most, a kánikulában. Kb. este hét órára értünk haza.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és dr. Muskovits József (MJ) készítették)