2022 május 21-25, Magas-Bakony turistája - Bakony

2022. május 22. vasárnap, "Hajagok útja"

745-kor kaptuk meg a reggelinket, de már előtte is lehetett vételezni. A reggeli svédasztalos volt, mint a megelőző évben. Bőséges volt, mindenki annyit evett, amennyi belefért, a választékot sem lehetett kifogásolni. A szállásadóinkkal korábban megegyeztünk, hogy több kenyeret fognak a reggelinél kitenni, hogy nekünk ne kelljen időt pocsékolni a kifli, a zsemle, a kenyér beszerzésére a szendvicsek készítése végett. A mai túránknak mottója a "Hajagok útja" volt, a Szentkút mellett elgyalogoltunk a "kövek" felé, majd a Középső-Hajagon át visszafordultunk Bakonybélbe. A rövidtúrások a Kertes-kői-szurdokhoz voltak elirányítva. Mindenki Bakonybél központjából kezdte meg a gyaloglást. 830-kor már a Szent Mauríciusz templomnál voltunk. 20 fő indult el a hosszabb túrán, 13-an a Kertes-kői-szurdokot választották. Hárman nem tartottak velünk. Ebből a két variációból lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Bakonybél (300 m, ) – Kálvária (Borostyánkő) (290 m, ) – Hegyes-kő (338 m, , , (-)) – Szökrényes-kő (411 m, (-), , (-)) – Rák-tanya kh. (500 m, (-), , (-), ) – Augusztin-tanya (520 m, , ) – Középső-Hajag (646 m, , ) – Gombás-barlang (441 m, (-), , ) – Bakonybél (300 m, , , (-), )

Minősítő pontszám: 33+10,6+1=45 pont
Ellenőrző pont:
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más
Kálvária, (Borostyánkő), a kápolna tájékoztató táblájának hátoldalán.
Rák-tanya, kulcsosház, a kh. ablakainak száma
Augusztin-tanya, kulcsosház, KDP bélyegző, a tájékoztató tábla oszlopán.
Gombás-barlang, a barlang feletti fán. ()
Középső-Hajag, Bakony Rádió Klub előtt, az S jelzés mentén, erdészeti oszlop szövege.
Szökrényes-kő, Szökrényes-kő tetején, , majd (-)
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más

Alternatív útvonal: Bakonybél (280 m, , (-), ) – Csúcs-hegy (379 m, , (-), ) – Kertes-kői-szurdok (480 m, , , ) – Csúcs-hegy (280 m, ) – Kálvária (Borostyánkő) (290 m, ) - Bakonybél (300 m, )
Minősítő pontszám: 15+4,6+1=21 pont

A Szent Mauríciusz és vértanútársai plébániatemplom mellől elindulva a sárga jelzésen indultunk kifelé a településről. Nem kellett 20 percet sem gyalogolnunk, már a Kálváriánál voltunk. A településről kifelé menet elhaladtunk a bakonybéli harangjátékok és a szépen felújított Nepomuki szobor mellett. A hagyomány szerint a béli monostort alapító Szent Günther és a később vértanúként meghalt Szent Gellért e hely közelében töltött remeteségben néhány évet. Először 1826-ban emeltek az emlékhelyen kápolnát, amelyet a XIX. század végén a ma álló épület váltott fel. Ekkor készült a 14 képből álló stáció és a szikla tetején található kálvária Krisztus, Szűz Mária és Szent János alakjával. Három forrás fakad a kápolna előtt, amelyet kőből rakott medencével foglaltak kútházba. A medence közepén dombormű eleveníti fel Szent Gellért e helyhez kötődő legendáját, valamint emlékét egy szintén Szent Gellértet és egy szarvasborjút ábrázoló szobor is őrzi. A kápolna mellett lépcső vezet egy elfalazott sziklahasadékhoz, amely elé egy Lourdes-i Mária szobor került. A szájhagyomány szerint e barlang lehetett a remeteség helye. A kápolna környékét a falu összefogásával állították helyre 1996-ban, ekkor duzzasztották tavacskává a források vizét, kialakították a pihenőparkot. A padok háttámlájára az adományozók nevét vésték fel. Miután megkerestük és lefényképeztük az itteni MBT kódot, tovább gyalogoltunk.

Nem a mai napra volt betervezve a Hegyes-kő megmászása, de ha már erre jártunk, nem hagytuk ki. A hosszútúrások két csoportban gyalogoltak. Bandival a második 12 fős csoportban voltunk, elkezdtük keresgélni a lehetőséget, hol tudunk felmászni a sziklacsoporthoz. A Gerence-patak gázlójánál nem találtunk felvezető ösvényt. Most teljesen száraz volt a patak medre. Persze nem véletlenül van itt fahíd, amikor folyik a víz, jó szolgálatot tesz az erre járóknak. Mivel nem sok kedvünk volt négykézláb felmászni, közel ehhez a helyhez egy földút felvisz a gerincre, innen hátulról már könnyen megközelíthető a Hegyes-kő. Ketten mentünk fel megkeresni az MBT kódot. Meg is találtuk, a szikla tetején, egy fa törzsére helyezték el. Szépek a sziklák, egy nagy hasadék kétfelé osztja a követ. Most, hogy belombosodtak a fák, keveset lehet látni a környezetből. Visszamentünk a földútra, a piros négyzetjelzésen tovább gyalogoltunk. A többiek nem vártak meg minket. Erdészeti úton, vadászlesek mentén értünk be a Fehér-kő-árokba. Felettünk jobbra hatalmas szikla magasodik, ez a Fehér-kő. Itt is van egy MBT kód, de ezt most kihagytuk, kedden fogunk ismét errefelé gyalogolni. 11 óra körül elértük a Szökrényes-kő-árok szurdokát. A csoportunk többi tagjával itt találkoztunk. Csúszós sziklákon, kidőlt fákon kell itt gyalogolni. Rövid egyezkedés után a társainkat elküldtük az Augusztin tanya felé a piros négyzeten. Bandival mi úgy határoztunk, hogy felmászunk a tekintélyes Szökrényes-kő sziklatömbhöz. Az az érzés kerített hatalmába, mintha emberi kéz által rakott téglákkal álló fal lenne a szikla. Pedig ezt a természet hozta létre, a vékony mészkőpadokból. Egy rövid, zsákutcában mentünk felfelé, majd következett a négykézlábas szakasz. Lassan haladtunk, meg kellett fontolni hova fogunk lépni. Némely kő és sziklatömb mozog is, az avarban lépve bokáig, térdig el lehet süllyedni. Végül csak-csak feljutottunk, az MBT kódot is megtaláltuk. A sziklák felett, egy bükkfán található az A/4-es kód.

Bandival úgy határoztunk, hogy fenn maradunk a gerincen, a GPS pár száz méter után utat jelzett, melyen eljuthatunk Rák-tanya felé. Valóban, a nem túlságosan járt úton, 500 m után elértünk egy autóval is járható erdészeti utat. Ezen balra fordultunk. Ezen kb. 500 métert gyalogoltunk, majd letértünk róla jobbra, egy valamikori úton elindultunk Rák-tanya felé. Tulajdonképpen a régi út teljesen eltűnt, a csípőig érő gazban lassan haladtunk, az okos telefonunk által megszabott irányban. 1140-kor elértünk egy jóminőségű erdészeti utat, melyen hamarosan beértünk Rák-tanyára. Itt egy lélek sem volt, kódot nem találtunk, maradt a régi szisztéma, összeírtuk az ablakok számát a kulcsosház bejárati ajtajának a fekvését is megjegyeztük. Úgy tűnt, a kulcsosház környékét gondozzák, járnak ide turisták. Félórai járásra van ide az Augusztin-tanya, ahová megbeszéltük a találkozást társainkkal. Szaporán elindultunk. 1215-kor, a tanya közelében összeszaladtunk az első csoportunkkal, akik elindultak már a Hajag felé. Mi leültünk még negyedórára, a tájékoztató táblához, ahol pihenőhelyet alakítottak ki. Itt van a KDP pecsétje is, melyet nekünk is be kellett gyűjtenünk. 1240-ig szieztáztunk itt, majd elindultunk a Középső-Hajag felé, a piros jelzésen. 1325-kor értük el a Középső-Hajagot. Szép bükkösök vannak errefelé, nagyon sok medvehagyma található. Virágzásuk a végefelé közeledett. A csúcs környákén antenna erdő fogadott bennünket. Rövid keresgélés után megtaláltuk az itteni MBT kódját, az emlék kopjafa közelében. Tovább gyalogoltunk az első csoport után a piros jelzésen, a Gombás-barlang felé.

Szép bükkösben vezetett lefelé az utunk. A Kövecses tanya környékén jártunk, amikor az első csoportból Zsolt turistatársunk telefonált, hogy ne menjünk utánuk a Gombás-barlanghoz. Egyedül Ő mászott fel az igen görgeteges, meredek ösvényen megkeresni az MBT kódot. A többiek lent várták meg. Végül is megfogadtuk a tanácsát, az elhagyatott tanyánál 1420-kor egyesült a két csoport. Jelzetlen úton, egy nagy rétet keresztezve elindultunk lefelé, hogy visszatérjünk a piros négyzetjelzésre. Egy kerítésmászás árán, a Fehér-kő és a hegyes közötti szakaszon leértünk a jelzésre, balra fordultunk rajta, Bakonybélt céloztuk meg. 1550-kor már a Szentkútnál voltunk. Meg sem álltunk, innen 20 perc alatt beértünk Bakonybél központjába. Rövid sörözés után busszal hazatértünk az Odvaskő Hotelbe. Több mint egy óránk maradt a vacsoráig. Volt aki sörözött, volt aki beszélgetett, de olyan is volt, aki elment sétálni a Hotel környéken. A vacsora megint kitűnő volt, mindenki annyit fogyaszthatott, amennyi jól esett neki. Vacsora közben megbeszéltük a következő napi túrát. Nem változtattunk a részletes túrakiíráson, a hosszútúrások busszal ismét bemennek Bakonybél központjába, a rövidtúrásaink az Odvaskő Hoteltől indulnak, ide is érkeznek vissza.