2022 május 21-25, Magas-Bakony turistája - Bakony

2022. május 25. szerda, "Halomsírok útja"

Megreggeliztünk, a megszokotthoz képest negyedórával később, mivel később jött meg a kenyér, a péksütemény. A túrához nem szükséges dolgainkat bepakoltuk az autóbuszba. Kifizettük a négynapos ellátásunkat, a fogyasztásunkat, majd elköszöntünk a vendéglátóinktól. 900-kor már elindult az autóbusz, a rövidtúrásainkat elvitte Bakonybélbe. Ők az eredeti terv szerint az Országos Kék Túra, a zöld, a sárga körjelzésen, majd a sárga jelzésen gyalogoltak el Szépalmapusztára. Innen pedig ismét az OKT nyomvonalán értek be Borzavárra. Hogy egyszerűbb legyen a hazamenetelünk, a hosszútúrát is úgy változtattuk meg, hogy Borzavárban legyen a befejezés. Tulajdonképpen két hosszabb túra alakult ki. Négyen Bakonyújvárt céloztuk meg, nyolcan a zöld keresztjelzésen, a zöldön, majd a sárga körjelzésen, a Százhalom Halomsírok mellett jöttek le a sárga jelzésre. Ezen gyalogoltak be Szépalmapusztára. Hat fő ma nem túrázott, hazautaztak. Igazából ma csak a Szépalma Hotel pecsétjét kellett beszereznünk, a többi már meg volt. Ha ez sikerül, akkor teljesítettük a Magas Bakony Turistája jelvényszerző túrakiírás feltételeit. Tehát az eredeti túrakiírás az alábbi volt, melyből az első variációt alaposan megváltoztattuk:

Útvonal: Odvaskő Hotel (254 m, ) – Cser-börc (355 m, ) – Kőris-hegy (709 m, ) – Ördög-lik (610 m, ) – Kisszépalma puszta (470 m, , (-)) – Szépalma Hotel (477 m, ) – Százhalom (435 m, , ) – Bakonybél (300 m, , , )

Minősítő pontszám: 30+12+1=43 pont
Ellenőrző pont:
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más
Móricháza, halomsírok, jelzés mellett, egy halomsíron. (Szerdán érintettük!!!)
Hotel Odvaskő, a bejárati kapu mellett.
Cser-börc, halomsírok, a P sáv jelzésű úton, az első jobb kanyarban.
Kőris-hegy, OKT bélyegző, a kilátó egyik oszlopán. (Hétfőn érintettük!!!)
Hotel Szépalma, a Hotel recepción.
Százhalom, a tájékoztató tábla mögött, 50 méterre, egy halomsíron.
Bakonybél, OKT bélyegző, vagy más

Alternatív útvonal: Bakonybél (300 m, , ) – Százhalom (435 m, , , ) – Szépalma Hotel (477 m, , ) – Borzavár (405 m, , )
Minősítő pontszám: 19,5+6,2+1=27 pont

A Bakonybél - Pápa közötti műúton elmentünk négyen Gerence-puszta autóbusz megállójáig. Reggel volt, még nem volt nagy forgalom az úton. A kék romjelzésen, a Vár-hegy alatti völgyben elkezdtünk felfelé gyalogolni. Mintegy 160 m szinttel melegítettünk be a mai napra. A romjelzés felvisz a Tönkölös-hegy gerincére, majd innen a romokhoz 180°-os forduló következik. A romoknál pihenőt tartottunk, az MBT kódját megörökítettük. Ezután a kék háromszögjelzésen felmentünk az 515 m magas Tönkölös-hegyre. 1015-kor értünk ide. Innen nincs kilátás, a csúcs be van nőve a fák által. Egyébként itt már szombaton jártunk, közel van a Tönkölösi-Likaskő-barlang. A hegyről a zöld háromszögjelzésen leereszkedtünk a zöld keresztjelzésig, melyen jobbra fordultunk. Továbbra is keményen lefelé gyalogoltunk. A Lipka úton rátértünk a zöld jelzésű útra. Egy jó 500 m után, 1140-kor jelzetlen úton átmentünk a sárga jelzésű erdészeti útra. Közelben van az Erdészeti Feltáró út építésének az emléktáblája.

A hosszútúrások első csoportja 1105 körül járt a Százhalom Halomsíroknál. Ők kihagyták szombaton a sírok megkeresését, most viszont pótolták. A Százhalom halomsírmező az időszámításunk előtti XIII. században a hegyvidéki élethez szokott, pásztorkodó, a Rajnától a Tiszáig terjedő későbronzkori kultúra népei telepedtek meg a Bakonyban. Jellegzetes temetkezései szokásaik miatt kapták a "halomsíros" elnevezést. Halottaik hamvait urnákba helyezték, mellé ékszert, fegyvert, agyagedényeket helyeztek el. Az urna fölé földből, kövekből halmot emeltek. A Százhalom sírmező 226 halmával Közép-Európa legnagyobb ismert sírmezeje ennek a kultúrkörnek. A legnagyobb halmok 20-30 m, a kisebbek 5-15 m átmérőjűek, a magasságuk 1-3 m. Innentől kezdve ugyanazon az úton gyalogoltunk a Szépalmapusztai Hotel felé. 1325-kor értünk Szépalmapusztára. Az első csoport jó egyórával előttünk járt.

Szépalma, vagy régi nevén a "Nagy Förtés" a középkorban leginkább királyi birtok, major volt. 1392-ben Zsigmond király Garai Miklós bánnak adományozta a területet. Mátyás király 1483-ban Szapolyai családnak adta át a területet, mely később 1622-ban az Eszterházy család birtokába került. A török időkben lerombolt épületeket 1720-ban Eszterházy Ferenc építtette újra. Eszterházy Pál őrnagyként szolgált a 48-as szabadságharcban. A korabeli feljegyzések szerint hatvankét ütközetben vett részt. 1862. november 19-én Eszterházy Móric, Apponyi György, Majláth György és Deák Ferenc Szépalmán titkos megbeszélést tartottak a Magyar Királyság és Ausztria közötti megbékélés lehetőségeiről. A hasonló jellegű kezdeményezések eredményeként jött létre 5 év múlva az 1867-es Osztrák-Magyar kiegyezés, amely megnyitotta az utat Magyarország kapitalista fejlődése előtt. Az első világháború utáni években Szépalma a bohém és hírhedten könnyelmű II. Eszterházy Pál birtokában volt, akinek testvérhúga, gróf Pejacsevich Mikó Endrével kötött házasságát követően a szépalmai birtok a Pejacsevich családra szállt. Pejacsevich Endre gróf nevéhez fűződik az arborétum és a szállodától néhány száz méterre található grófi sírkert kialakítása is. 1962-ben Szépalma a Bábolnai Állami Gazdaság ménese lett, és tovább folytatódott a lótenyésztés és nemesítés. Az épületek állapota folyamatosan romlott és a nyolcvanas évek elejétől kezdődően a gazdálkodás is hanyatlani kezdett. A szebb napokat látott Szépalmai Ménesbirtok végül 1994-ben egészen leromlott állapotban svájci tulajdonba került. Az egykori istállók, gazdasági és lakóépületek felújításra és átépítésre kerültek, fedett lovarda épült és két év múlva megnyitotta kapuit a 35 szobás Szépalma Hotel.

Elintéztük a pecsételést, majd asztalhoz ültünk az udvarba. Jégkrém, sör is belefért a pihenőbe. Az udvari kert is szépen karbantartott, sok különleges virág van benne. Elindultunk Borzavár felé, ahova rendeltük az autóbuszunkat. Az OKT jelzését követtük. Az arborétumot is megnéztük. Sajnos már csak az egyik rododendron virágzott, a többi már elnyílt. A jelzés egy darabig a Szépalma Hotel bekötő aszfaltútján halad, majd az erdőben, párhuzamosan az úttal. Borzavár nyugat táblánál jobbra kanyarodott a jelzésünk. Hamarosan egy bal 900-os kanyar következett, itt látható a Borzavári Átjátszó torony. 1440-re értünk le egy szűk ösvényen Borzavár katolikus templomához. Az autóbuszunkat, a turistatársainkat a falu központjában, a kis ABC boltnál találtuk meg. Negyedórát még szieztáztunk, majd elindultunk hazafelé. Összegezve az ötnapos túrasorozatot, elmondhatjuk, hogy nagyon jólsikerült, az időjárás kegyes volt hozzánk. A kitűzött pontokat megtaláltuk. Egy fiaskónk volt azért, és ez a Kis-Pápavár kódja, melyet képtelenek voltunk megszerezni. Az ellátás kitűnő volt, ez is hozzátartozik a megelégedettségünkhöz. Júniusban, júliusban folytatjuk a túráinkat. Ezek még buszosak lesznek, három túra fog vezetni a Zselicbe, Somogyországba. A Dél-Dunántúli Piroson folytatjuk a 2020-ban megkezdett útvonal bejárását.