Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2012

2012. július 5. Nyugati-Tátra, Banikov

Reggelre visszatért a nyári meleg idõ, nagyon szép napsütéses idõ mutatkozott. A tegnapi esõ miatt, az egész Liptói medence úgy nézett ki, mintha egy hatalmas folyó lenne alattunk, a párának köszönhetõen. A túrasorozatunk talán legnehezebb túrája következett. A társaság még nem pihente ki a megelõzõ túrák fáradalmait, ennek következtében mindössze öten vállalták a hosszú túrát. Többiek a ®iarska-völgyben gyalogolhattak el a ®iarska chata-ig, onnan vagy a Jalovské-nyeregbe, vagy a ®iarska-nyeregbe mehettek tovább, majd vissza ugyanazon az úton. Tulajdonképpen a kistúráknak nehézségi foka bõven meghaladta a hazai túrák szintjét. A túrák így alakultak:

Útvonal: Jalovec (700m, ) - Jalovská dolina () - Parichvost dolina (, ) - Banikovské sedlo (2045m, ) - Banikov (2178m, ) - Jalovské sedlo (1856m, ) - ®iarska chata (1300m, ) - ®iarska dolina () - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (875m, )
Menetidõ: 9 óra
Minõsítõ pontszám: 72+32+14,3+1=119 pont (magashegyi)

Alternatív útvonal: ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (875m, ) - ®iarska dolina () - ®iarska chata (1300m, ) - Jalovské sedlo (1856m, ) - ®iarska chata (1300m, ) - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (875m, )
Menetidõ: 5 óra
Minõsítõ pontszám: 40+20+10+1=71 pont (magashegyi)

A reggeli ébresztõ, a pakolás, a reggelizés úgy megy már, mint a karikacsapás. Hétkor már a buszon voltunk. Nem kellett sokat buszoznunk, a nyugatra levõ Jalovská-völgy bejáratától 1 km-re tudott a buszunk eljutni, egy kicsit messzebbre, mint ahogy terveztük. Az öt fõ hamar elhagyta a buszt, búcsút intett a fenn maradtaknak. Üdülõházak mellett negyedóra alatt elértük a Magisztrála kezdetét, ahol keresztezi a sárga jelzést. Mi a sárga jelzésen elindultunk a Jalovská-völgyön felfelé. Jobbára a Jalovský-patakot követtük, néha egészen felette vezetett az ösvény. A meleg miatt, a szûk völgy párában volt, kicsit misztikus volt a gyaloglás. Sok virág volt a patak mentén. Másfél órai gyaloglás után értük el a jelzések szétválását. Mi a kék és zöld jelzést követtük félóráig, majd a jobb oldali kéken haladtunk tovább, a Závraty felé, még mindig a lucosban. A patakon kívül nem sokat láttunk immár két órája a völgymenet miatt. Még egy félóra kellett, hogy elérjük a törpefenyves övezetet. Innen még 2 óra szintidõt jelzett a tájékoztató tábla a Banikovig. A lucosban egy kárpáti kék csigát láttunk, megörökítettük a lomhán mozgó állatot. Foltos ujjas kosborok is voltak ezen a szakaszon. Késõbb kárpáti harangrojtot is fényképezhettünk. Kiérve a fenyvesbõl, mindjárt több lett a látnivaló. A Jalovský-patak bõvizû volt, sok apró vízesésen, zuhogón keresztül igyekezett lefelé.

Annak ellenére, hogy csak öten voltunk, szétszóródott a kis csapat. Évi elõl, Laci hátul, mi meg köztük gyûrtük az elõttünk levõ szintet. Jól láttuk az élen menõt és a mögöttünk levõ társunkat. A törpefenyõ csoportok mind kisebbek lettek. Balról sziklás oldalgerinc kísérte az utunkat. Az ösvény mind sziklásabb és meredekebb lett. A Banikovské-nyerget nem láttuk, takarásban volt egy kisebb gerinctõl. Visszatekintve szép látványban volt részünk, láttuk a völgybõl felvezetõ utunkat. Rózsás kövirózsát, kárpáti harangrojtot is láttunk, illetve fényképeztünk felfelé menet. A szerpentineken végül is feljutottunk a 2045m magas nyeregbe, szintidõn belül. Az izzasztó feljövetel után lepihentünk, összevártuk a kis csapatunkat. Szép kilátás volt a nyeregbõl, az idõ igazán kellemes volt. Alattunk a Spálená-völgy volt, melyet az elsõ túranapon láttunk, onnan is felvezet jelzett út a Banikov nyeregbe. Közelünkben a fõgerincen, a Pachola 2187m magas csúcsa volt látható. Másik irányban a Baranec gerincét láttuk. A pihenõ után elindultunk a csúcs felé. A gerinc sziklás volt, nem haladtunk valami gyorsan, de a hátralevõ 135m magas szintet aránylag hamar letudtuk. A 2178m magas, igazából a kettõs csúcsú Banikovon félórát töltöttünk el. A panoráma igazán pompás volt, a Nyugati-Tátra összes déli mellékgerince látható volt a rajtuk levõ csúcsokkal együtt. Távolban még a Magas-Tátra csúcsait is láttuk, igaz elég homályosan. Nyugati irányban a Pachola, a Spálené, a Salatin csúcsai látszódtak. Közelünkben a ®iarska-völgy és a Baranec gerince látszott teljes egészében. A fényképezõgép zoomját kihasználva, a Baranec beton oszlopát is láttuk.

A pihenõ után tovább mentünk. A sziklás gerincen elõbb lefelé, majd újból felfelé a Prislop 2142m magas csúcsra. Innen is tökéletes panorámában volt részünk, hasonlóan a Banikovhoz. Negyedórát nézelõdtünk, majd elindultunk a Jalovské-nyeregbe. A gerincrõl továbbra is szép kilátás volt a keletre esõ oldalgerincekre. A sziklás terepet elhagyva kényelmesebbé vált az ösvény, bár elég meredeken kellett lemenni az 1854m magasan fekvõ Jalovské-nyeregbe. A nyeregben, nagy meglepetésünkre három középtúrással találkoztunk. Nem nagyon értettük, mit keresnek még mindig fenn a nyeregben. Persze jó volt az idõ, kellemes volt az1856m magas nyeregben pihenni, nézelõdni. Még az órájukra se néztek rá. Elindítottuk Õket lefelé, mi leültünk öt percre. Zsolti hozzájuk csatlakozott. A maradék négy ember hamar beérte, illetve elhagyta a most már négyes csapatot. Meredek ösvényen, gyalogfenyõk között kanyarodva 40 perc alatt leértünk az 1300m magasan levõ ®iarska chata-hoz. Láttuk menet közben a ©arafiový vízesést, és egy hó alagutat. A menedékház mellett levõ Nyugat-Tátrai Szimbolikus temetõt is megnéztük. Hasonló célból épült, mint a Poprádi-tónál levõ Szimbolikus temetõ, a hegy áldozataira emlékezteti az erre járókat. Leültünk sörözni a menedékházban, megvártuk a mögöttünk levõket. Közben kiderült, Évi lányom elhagyta a drága, "okos" telefonját. Hosszas gondolkodás után arra jutott, hogy csak a Prislop csúcson hagyhatta, utoljára ott használta. Visszamenni érte a bizonytalanság, a 850m szint, majd 21/2 órás út miatt reménytelen volt. Megpróbáltuk kicsengetni a telefont, hátha valaki felveszi, de ez nem jött össze. Késõbb angol üzenetet küldtünk a telefonra.

Félóra múltán befutottak a mögöttünk levõk, mi elindultunk lefelé. Nem az aszfalton, hanem a kék jelzésen mentünk lefelé a ®iarska-völgyben. Az aszfalt utat rollerosok használják, a rollert a menedékháznál lehet bérelni. Rollerral negyed óra alatt leér az ember a völgy elejére. Mi is gyorsan haladtunk, egy óra alatt leértünk. A völgy vége felé egy Bánya Múzeumot létesítettek az egykori ezüstbányából. Mi nem mentünk be, pedig mint késõbb kiderült, lett volna idõnk rá. A buszhoz leérve lepakoltunk, vártuk a hátsó négyest. 11/4 órát kellet várakozni rájuk, míg elõkerültek. A busz ötször megfordulhatott volna ennyi idõ alatt, hiszen a chata Baranec kb. 3km-re van a völgy bejáratától! Végül mi is bõven a vacsora elõtt hazaértünk. Ma is nagyszerû idõnk volt, a Nyugati-Tátra a legszebb oldalát mutatja nekünk. Vacsora közben, a lányom üzenetet kapott, egy Ondra nevû cseh férfi megtalálta a telefonját, estére leviszi a ®iarska chata-ba! Hihetetlen szerencséje volt a lányomnak! Persze a szerencséhez normális megtaláló is kell! A vacsora ismételten finom volt, az est hátralevõ része sörözéssel, beszélgetésekkel telt el.

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL) és Muskovics András (MA) készítette)