Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2012

2012. július 1. Nyugati-Tátra, Rohács-völgy

Tegnap a reggeli idõpontját is egyeztettük, mindenki megjelent a l/27-kor a turistaház ebédlõjében. A reggeli is bõséges és finom volt. A hét órai indulás 10 percet késett, általában az elsõ nap így szokott összejönni. A Rohács-völgy volt a cél, több mint egyórára volt szükségünk az Alacsony-Tátra megkerülésére, míg át nem értünk a fõgerinc északi oldalára. A Liptói-víztározó északi oldalát, majd Zuberecet érintve a chata Zverovkánál levõ parkolóban álltunk meg. Eléggé kanyargós, szerpentines úton kellett átmenni a Èhoc és a Nyugati-Tátrát elválasztó 1110m-es hágón. Az eredeti tervünk szerint felmentünk volna a fõgerincre, megjárni a Plaèlivá-t, (2125m, P) az Ostrý Rohaè-ot (2088, P), a Volovec-et (2063m, P) és a Rákoò-t (1876m, K). Többek kérésére a hosszútúrásoknak is beillesztettük a Rohácsi tavakat, ezzel, amint késõbb kiderült, meghiúsult a gerinctúra. Végül is az alábbi két túrából lehetett választani a mai napon:

Útvonal: chata Zverovka (1030m, ) - Rohaèsky vodopád (1290m, , ) - Rohaèska pleso (1700m, ) - Smutné sedlo (1963m, ) - Tatliakovo chata (1350m, ) - chata Zverovka (1030m, )
Menetidõ: 8.5 óra
Minõsítõ pontszám: 68+27+13,5+1=110 pont (magashegyi)

Alternatív útvonal: chata Zverovka (1030m, ) - Rohaèska plesa (1700m, ) - Rohaèsky vodopád (1290m, , ) - chata Zverovka (1030m, )
Menetidõ: 5.5 óra
Minõsítõ pontszám: 44+13,4+6,7+1=65 pont (magashegyi)

A reggelit követõen mindenki igyekezett mielõbb felszállni az autóbuszra, de így is 10 perccel késõbb indultunk el a megbeszélt 7 órai idõponthoz képest. Zverovka parkolójában maradt egész nap az autóbuszunk. Itt egy szabadtéri misére készülõdtek éppen, a turistaház alatti réten. Nem az aszfaltúton mentünk vissza a Rohács-völgybe, hanem az erdõn keresztül rövidítettünk. Együtt indult el a 39 fõs csapat 9 óra elõtt pár perccel. Az erdei rövidítés után a piros jelzésen, a Rohács-völgy aszfaltútján gyalogoltunk kényelmesen felfelé. 55 perc alatt értük el Adamcuµa-t, ahol jelzést váltottunk, a kék és a sárga jelzésen meredeken elindultunk felfelé a kövekbõl kirakott ösvényen. Fél óra alatt elértük a híres Rohácsi-vízesést. Nagy csalódást okozott, alig ismertük fel, annyira tönkrement a sziklafeltõdéstõl, a torlaszokat képezõ fenyõtörzsektõl! Nem volt szép látvány a hajdani 23m magas, nagy vízhozamú vízesés! Nem is idõztünk sokat, a Spálená-völgyben tovább mentünk felfelé a köves ösvényen. Újabb félóra elteltével egy teraszon megpihentünk, asztalokat, padokat is elhelyeztek itt, szép kilátás adódott a további utunkra. Látni lehetett a szerpentinezõ ösvényünket, amint felkapaszkodik a Rohács- és a Spálená dolinát elválasztó nyeregbe. A sárga jelzés is itt válik el a zöldtõl, amint a Banikov-nyereg felé vezet.

Tíz perc után tovább mentünk, most már a gyalogfenyõk között. Elhaladtunk egy kis tengerszem mellett, majd a szerpentinezõ ösvényen mind meredekebben felfelé, a nyeregbe. Igen meleg idõ volt, a nap is keményen tûzött. Kalap, sapka, kendõ nélkül kockázatos lett volna a gyaloglás! Nagyon szétszóródott a társaság, ezt igazán csak a nyeregben vettük észre. Teleobjektívval visszatekintve a pihenõhelyünkre azt tapasztaltuk, hogy jó páran még idáig se jutottak el! A nyeregbõl bal kézre szépen látszódott a Banikov piramis alakú csúcsa. Egy nagyobb hófolt mellett is elhaladtunk, páran lementek hûsölni a hóra. A tavaktól feljövõ zöld jelzés itt fordul el a Banikov-nyereg felé. A nyeregbõl hamar leértünk a Felsõ-Rohácsi tóhoz, mely 1729m tszf. magasságban van. Természetesen itt is megpihentünk, lehetett lábat áztatni a hideg vízben. Ideje volt ebédelnünk is, itt fogyasztottuk el a reggel elkészített szendvicseinket. Aránylag kevesen voltak a Felsõ-tónál, pedig nem kell komoly erõfeszítés ahhoz, hogy idáig feljöjjön az ember a Rohács-völgybõl. Sok virág is volt a tó körül, harangvirágok, zászpák, melyek még nem virágoztak, pettyes tárnicsok. A többiek is szép lassan elértek a tóig, de nem mindenki. Van, aki nagyon elmaradt!

Félórai ejtõzés után tovább mentünk lefelé a zöld jelzésen. A többi tónál nem idõztünk sokat, jobbára nézelõdtünk, fényképeztünk. Az Alsó-Rohácsi tótól már szépen látszódott az Ostrý Rohaè, a Volovec és a Rákoò fõgerinc szakasz. Ennél a tónál kétfelé vált a csapatunk. A jobb erõnlétûek 17-en elindultak a Smutné-hágó felé. Persze elõször még le kellett menni a kék és zöld jelzés keresztezéséig, 1522m-re. Sziklás ösvényen indultunk el felfelé. Már messzirõl látszódott a nyereg, a hivatalos idõ odáig 1¼ óra. A völgyben majdnem szélcsend volt, a hõmérséklet 30°C körül, felhõ csak annyi, hogy szép fényképeket lehessen készíteni. Felfelé menet, az ösvény mellett ismét találtunk egy nagyobb hófoltot. Felüdített a hógolyók gyúrása, a sapkák, kalapok, kendõk lehûtése. A völgy közepétõl meredekebbé vált az ösvény, két társunk visszafordult az útról. Nagyjából az elõírt szintidõre felértünk az 1963m magasan levõ Smutné-nyeregbe, délután 2 óra körül. Megnéztük a tájékoztató táblát, a Volovec elérésére 3¼ óra szükséges, pedig milyen közel van a nyereghez! Persze azt is tudni kell, ez a fõgerinc legnehezebb szakasza, több helyen láncok, sodronyok segítik a turisták biztonságos haladását. Vasárnap lévén sok ember gyalogolt a fõgerincen, a nyeregben is elég nagy volt a forgalom. A biztosított helyeken pedig mindig feltorlódnak az emberek, ezáltal is nehezebb az elõrehaladás, több idõt kell szánni erre a szakaszra. A Volovectõl további 3 órát kellett volna gyalogolni a buszunkig! A hét órára megbeszélt vacsora helyett este ½10-re értünk volna vissza a szálláshelyünkre! Emiatt változtattuk meg az eredeti tervünket, nem mentünk tovább a fõgerincen, hanem visszagyalogoltunk a Smutná-völgyben, majd a Rohács-völgyben a piros jelzésen a parkolóig. Így már bõven maradt idõnk lepihenni a nyeregben, szétnézni a környékre. A nyeregbõl szép panoráma van Volovec felé a fõgerincre, a Baranecre, az alattunk levõ Smutná- és a Závraty-völgyekre.

Félórai itt tartózkodás után visszafordultunk a már megjárt úton. A zöld jelzéssel együtt elhaladtunk a Tatliakovo-tó mellett, majd negyedórára megálltunk csillapítani szomjunkat a Tatliakovo chata-ban, mely 1350m tszf. magasságban fekszik. Ettõl kezdve kb. 6km hossz aszfaltút következett. Beérve a parkolóba, meglepõdve tapasztaltuk, hogy 10 fõ rövidtúrásunk még nem került elõ! Több mint egy órát kellett reájuk várni, míg két csoportban elõkerültek! Hihetetlen módon elszámították magukat az idõvel, túl sokat ejtõztek a Rohácsi-tavaknál. Tetejében egyik túratársunk bakancsának talpa levált, nem sok kellett hozzá, hogy mezítláb sétáljon le a buszhoz. A vacsorát természetesen lekéstük, pedig a tulajdonosok Liptószentmiklósban laknak, kora reggel onnan jönnek fel, estére pedig hazamennek. Nem mutatták a ki neheztelésüket késésünkért. Ma is finom vacsorát készítettek, minden este levest is kaptunk a fõétel elõtt. Vacsora után még maradt idõnk beszélgetésre, sörözésre. Minden nap gyönyörködhettünk a tõlünk délre levõ Alacsony-Tátra fõgerincében, a Liptói völgyben. A Deménfalvi-völgy bejárata pont velünk szemben látható. 10 óra után mindenki visszavonult faházába, szobájába, kipihenni az elsõ túranap megpróbáltatását.

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL) és Muskovics András (MA) készítette)