Szlovákia, Nyugati-Tátra - jutalomtúra 2012

2012. július 3. Nyugati-Tátra, Jakubina

Mindenki megszokta már a szálláshelyét, reggelente élénk madárcsicsergésre ébredtünk. A hõmérséklet reggelre sem esett 20°C alá, nyáriasan felöltözve mehettünk a ½7-es reggelire. Ismét nem kellett csalódnunk, változatosan kaptuk a reggelinket, tele gyomorral ülhettünk fel az autóbuszra. Hétkor elindultunk, fél óra alatt a szomszédos Raèkova-völgy bejáratánál levõ kemping parkolójába értünk. Innen indultak a túrák. Két lehetõség került kiírásra a mai napra, az alábbiak szerint:

Útvonal: Kemping Raèkova dolina (890m, ) - Ostredok (1674m, ) - Vysná Magura (2095m, ) - Jakubina (2194m, ) - Hrubý vrch (2137m, ) - Konèistá (1994m, ) - Rázcestie pod Klinom (1440m, ) - Raèkova dolina () - Kemping Raèkova dolina (890m, , )
Menetidõ: 8.5 óra
Minõsítõ pontszám: 68+28+14+1=111 pont (magashegyi)

Alternatív útvonal: Kemping Raèkova dolina (890m, ) - Ostredok (1674m, , ) - Kemping Raèkova dolina (890m, , )
Menetidõ: 4 óra
Minõsítõ pontszám: 32+16+8+1=57 pont (magashegyi)

Tulajdonképpen harmadik változatot is megbeszéltük, miszerint velünk szemben, a sárga jelzésen elénk lehet jönni a Raèkova-völgyben az erdõhatár fölé, esetleg egészen a Raèkova-tavakig. Tízen ezt a túrát választották. Mindenki elindult a 890m tszf. magasságban levõ kempingtõl a kék jelzésen. A mellettünk rohanó Raèkova-patak igen bõvizû volt. Nem véletlenül persze, hiszen két nagy völgy vizeit egyesíti. Az indulási helyünktõl 41/4 óra szintidõt állapítottak meg a Hruby-ig. Félórai gyaloglás után elváltak a jelzéseink. A hosszútúrások a zöld jelzésen meredek kapaszkodóba kezdtek. Kanyar-kanyar után a szerpentinezõ ösvényen, lucfenyõk árnyékában mind magasabbra jutottunk. A hõmérséklet már kora reggel is magas volt, a páratartalom szintén. Kemény kapaszkodó volt az 1674m magas Ostredokig! Borzasztóan szétszóródott a társaság, az elsõ emberhez képest félóránál is többre volt szüksége az utolsó embernek, hogy felérjen az elsõ kilátópontra! Jobbra a Bystra, balra a Baranec gerinc kísérte végig az utunkat, amint mind feljebb jutottunk, annál szebb lett a látvány. Távolban balra a csipkés Ostrý Rohaè-ot és a Plaèlivé-t láttuk.

A gyalogfenyõk között, egyik szikláról a másik sziklára kellett lépegetni. Idõnként a kezünket is kellett használni. Nem érezte az ember, hogy a gerinc melyik szakaszán tartózkodik, a Jakubina csak-csak nem akart feltûnni. Néha leültünk pár percre a sziklákra körültekinteni. Pompás volt a látvány! Késõbb feltûnt a Jakubina piramisa, de legalább még három sziklás csúcs volt köztünk. Balról a füves 2063m magas Volovec-et is láttuk. A nyugati fõgerincet ezáltal teljes egészében láthattuk. A következõ csúcsról ismét 3 csúcsot láttunk köztünk és a Jakubina között. Mintha viccelõdne velünk a Jakubina! Visszatekintve pár pontról a megtett út majd teljes egészében látható volt. Jakubina elõtt megszelídült az ösvény, már nem volt annyira sziklás a terep. Persze szint még bõven volt a csúcsig, de ezt félóra alatt leküzdöttük. A 2194m magas csúcson megpihentünk, gyönyörködtünk a körpanorámában. 11-en jutottunk el idáig, a többiek visszafordultak az Ostredok környékérõl. A Baranec csúcsa mellett a Magas-Tátra csúcsai kéklettek. Visszatekintve a megtett utunkra, a gerinc három kiemelkedõ csúcsa határozottan látszott, felfelé menet hiába nem érzékeltük a tagolódást. Nyugati irányban, a Volovec-Banikov vonulat csúcsait láthattuk. Elõttünk a Deravá, Hrubý, Konèista, Klín vonulat látható, a szlovák-lengyel határt alkotó fõgerincen. Alattunk a Raèkova-völgy tengerszemei csillantak fel. A Volovec alatti nagyobbik Jamnícka-völgyi tengerszem is jól kivehetõ volt. A Raèkova-völgy legfelsõ teraszán meglepõen sok hófoltot lehetett látni.

¾ óra elteltével, mikor megérkezett a 11-ik társunk, akirõl tudtuk, hogy nem fordult vissza, az elsõ csoport elindult lefelé a keményen sziklás, meredek ösvényen a 2137m magas Hrubý felé. Öt perccel késõbb a második csoport is lefelé vette az útját. Kemény sziklás ereszkedés volt a nyeregig, majd egy kisebb emelkedõ után felértünk a Hrubý vrch 2137m magas csúcsra. Itt, a fõgerincen húzódik az államhatár. Jobbára lengyel feliratú táblák vannak a fõgerincen. Jól belátható volt a környék, láttuk a levezetõ ösvényünket a Konèistá 1994m magas csúcs után a Raèkova-völgybe. A 1,5km-es fõgerinc vándorlásunk után, a Raèkova-nyeregbõl 1985m tszf. magasságból elindultunk lefelé. A felsõ teraszig szokásosan meredek ösvény vitt le bennünket. A Raèkove-tavaknál megálltunk rövid idõre, elkészíteni a fotókat. A még feljebb levõ terasz hófoltjainak olvadásából származó vizek táplálják a tavakat, két kisebb vízesés formájában. Este kiderült, a hófoltokon zergéket láttak a rövid túrásaink. Leereszkedve a terasz sziklás moréna gátján nemsokára elértük a törpefenyvest. Jól járt ösvényen értünk be a lucosba, a Raèkova-patak folyását követve. Késõbb nagy fakitermelés mellett haladtunk el, ahol acélsodrony pályát építettek ki a meredek hegyoldalban, hogy a törzseket lehozhassák. Kb. 6km volt még elõttünk, hogy beérjünk a Raèkova kempingbe, ahonnan reggel elindultunk. Távolból hallatszott az ég dörgése, pár csepp esõ is esett a völgyben, de az esõkabátjainkat nem kellett elõvenni. A rövidebb túrások már vártak ránk, mindenki a busz körül sétálgatott, beszélgetett.

Következett a hazamenetel, 6 óra elõtt már a szálláshelyünkön voltunk. A vacsora igen jól esett, de a három túra megtette a hatását, eléggé elfáradt a csapatunk. Épp ideje pihenõnapot közbeiktatni, kell a regenerálódás. Pihenésképpen másnap elbuszozunk a Csorba-tóhoz.

(A fényképeket Szabó Zsolt (SzZs), Kutasi Zsuzsa (KZs), Kovács István (Kovi), Kalauz Imre (KI), József László (JL) és Muskovics András (MA) készítette)