Erdély, Paring - jutalomtúra 2011

2011. július 22. Kis-Retyezát, Iorgovanu-kõ

Szép idõ mutatkozott a mai napra. A szokott idõben megreggeliztünk, majd elindultunk Petrozsény érintésével a Nyugati-Zsil völgyében, a 66A jelû mûúton jutottunk el az 1180m tszf. magasságban levõ Câmpuºelig. Útközben a híres, vagy talán a 90-es években hírhedtté vált zsilvölgyi bányász városokat láttuk. A szénbányák korábbi bezárása miatt Vulkán, Lupény, Urikány városok szemmel láthatóan még mindig nem tértek magukhoz, sok házat elhagytak a bányász családok, talán visszaköltöztek Havasalföldre. Sokemeletes háznak se ablaka, se ajtaja. Maga a Nyugati-Zsil völgye szép táj, a folyó jobb oldalán a Vulkán-hegység, bal oldalán a Retyezáthoz tartozó Tuliºa-hegység és a Kis-Retyezát vonulatai láthatók. Egy útvonal lett megálmodva a mai napra, aki elfáradt, vagy megunta a gyaloglást, ugyanazon az útvonalon térhetett vissza az autóbuszhoz. Ezt az útvonalat jártuk be:

Útvonal: Câmpuºel (1180m, ) - Piatra Iorgovanului (2014m, ) - Câmpuºel (1180m, )

Idõ: 6 óra

½9-kor mindenki elindult a piros háromszögjelzésen. 200-300m után elhagytunk egy patak völgyet, jobbra befordultunk az erdõ felé. Igen meredeken kapaszkodtunk felfelé, elõbb bükkösben, majd lucok között vezetett az ösvény. Már ezen a szakaszon is látszódott, hogy rengeteg virággal fogunk találkozni a túra során. Egy órai gyaloglás után kezdtük elhagyni a lucfenyõket, a gyalogfenyõs övezetbe értünk. A csoportok között füves havasi öv következett, rengeteg virággal. Ez a gazdag flóra annak is köszönhetõ, hogy a szomszéd hegyekkel ellentétben a Kis-Retyezát mészkõbõl épül fel. Kosborok, imolák, szegfûk, zergevirágok, margaréták, harangvirágok tömkelege között vezetett az ösvény mind magasabbra. A fotósok kiélhették magukat! Az idõ szép volt mind a túrázáshoz, mind a fényképezéshez. A törpefenyõ foltok közül visszanézve a déli irányban a Vulkán füves fõgerince látszódott, nyugatra a Godján tömbje. Elõttünk a Iorgovanu sziklás tömbjében, jobbra alattunk egy meredek völgyben gyönyörködhettünk. 11 óra körül, egy kiugró, jellegzetes sziklához értek fel az elsõk. Mind szebb lett a panoráma, a fõgerinc sem volt messze. 12-kor már a Iorgovanu-kõ alatt volt a társaság gyorsabb része. Nagy huzat fogadott minket a fõgerincen, törpefenyõk szélárnyékába kellett leheveredni. A vállalkozóbb kedvûek amint felértek, rögtön megmászták a Iorgovanu-kõ 201m magas csúcsát. A nagy szél miatt fentrõl nem sokat nézelõdtek, gyorsan megkeresték a szélárnyékos helyet.

Elfogyasztottuk a szendvicseinket, majd szétnéztünk a környéken. Itt találtuk meg a nap elsõ havasi gyopárját, meg a tavaszi tárnics pár virágját. Idõközben a Retyezát csipkés gerincei is elõbukkantak a felhõkbõl. Ebbõl az irányból, ha jól azonosítottuk be a csúcsokat, a Kusztura (2457m), a Nagy-Papusa (2508m) és a Peleaga (2509m) volt látható. Fentieken túlmenõen a Szlevej-gerinc mögött a Retyezát déli fõgerince is kivehetõ volt. A tiszta idõ miatt a fényképezõgép zoom funkciójának használatával egész közel lehetett hozni a Retyezátot. Ha az eredeti kiírással ellentétben nem is másztuk meg a Retyezátot, legalább bepillantást nyertünk a Kárpátok gyöngyszemébe. Kis csoportokban 14-en jöttek el a fõgerincig. A többiek a kiugró, jellegzetes sziklától fordultak vissza. Az elsõnek felérkezõk egy órát töltöttek el a gerincen. 1240-kor elindultunk lefelé az ösvényünkön. Lassan haladtunk, fényképeztük a virágokat, gyönyörködtünk a panorámában. A legtöbb rövid túrást utolértük, a lemenetelhez nem volt szükségünk 2 órára. 1445-kor buszunk hazafelé indult. Gyorsan telt az idõ, a Nyugati-Zsil-völgyének látnivalói lekötötték a figyelmünket. Petrozsény elõtt feltûnt a Paring hatalmas tömbje, napfényben úszott a fõgerince. 17 órára megérkeztünk a motelünkbe. Két nappal megelõzõen összeírtuk, kinek mennyi juhsajtra van szüksége, Krisztina a mai napon hozta el a becsomagolt sajtokat. Vacsora elõtt szétosztottuk a sajtokat, majd még maradt idõ holmijaink összepakolására.

A vacsora után tüzet raktunk a szalonnasütéshez. Ez volt a búcsúestünk. Természetesen Sándor barátunk már szalonnasütés alatt is húzta a tangó harmonikáját. A csapat által összedobott 110 Lei-bõl még szerdán ajándékot vettünk vendéglátóinknak. Az ajándékokat, a lobogó lángok mellett adtuk át Krisztinának, a férjének, Ibolyának, Mariának, és természetesen Sándornak. Megköszöntük a szíves vendéglátást, a türelmüket a társaságunkhoz. Nagyon sok egyéni extra kérést teljesítettek, mindent megtettek azért, hogy jól érezzük magunkat! A nassolás mellett még nótáztunk is egyet, ahogy már azt megszoktuk az esték során. 11 óra körül eloltottuk kis tábortüzünket, majd nyugovóra tértünk.

(A fényképeket Kutasi Zsuzsa (KZs), József László (JL) és Muskovics András (MA) készítette)