Erdély, Paring - jutalomtúra 2011

2011. július 19. Paring, a fõgerinc keleti része

A kis esõtõl eltekintve igazi szép magashegységi túrában volt részünk a tegnapi nap folyamán. Gyönyörû hegység a Paring! A mai napra is a Paring-hegység került terítékre, a fõgerinc keleti részét terveztük bejárni. A tegnapi nap lefárasztotta a társaságot, így a hosszú túrát mindössze 9-en teljesítettük, jobbára a fiatalabbjai. A többiek az Urdele-hágó környékén sétáltak, pihentek. Hét órakor buszra szálltunk, elmentünk Petrozsényba, majd déli irányba fordultunk, végig buszoztuk a 34km hosszúságú Zsil-völgyét. A Zsil folyó, a Vulkán és a Paring hegység között tört utat magának a Duna felé. Egyik legszebb átjáró Erdély és Órománia között. A DN66-os fõút és a Petrozsény-Târgu Jiu városát összekötõ vasútvonal halad át rajta. A festõi vasútvonalat a II. világháború elõtt építették meg. A hosszú út során nem gyõztük a fejünket jobbra, balra kapkodni, sziklák tornyosultak a fejünk fölé, a vasút rengeteg alagúton, viadukton haladt velünk, hol a folyó egyik, hol a másik oldalán. Bumbeºti Jiu településen balra letértünk a fõútról, bárcsak ne tettük volna! Több mint egy órát elvesztegettünk, mire kiértünk a normális, aszfaltozott 665-os mûútra. Pechünkre csatornáztak, az átkötõ utat teljesen tönkretették, több helyen is várakoznunk kellett, míg tovább tudtunk menni. Novaci településen északra fordultunk, a 67C jelzésû útra tértünk át. A "Transzparing" út a 67-es és a 7A jelû utakat köti össze a Paring 2160m magas Urdele-hágóján keresztül. Rânca üdülõtelepen keresztül mind magasabbra jutottunk fel az építés alatt levõ mûúton. A vége felé tartanak a munkákkal, 95%-ban már elkészültek, kiváló minõségû, nagyon látványos lesz ez az út! Amikor már látható lett a Paring fõgerince, ½10 körül, egy parkolóban megálltunk, készíteni pár felvételt a környékrõl. Napsütése, kellemes idõnk volt. Ettõl a helytõl még ¾ órára volt szükségünk, hogy elérjük az Urdele-hágót. Itt viszont nem volt még parkoló, elég nehézkesen tudtunk visszafordulni az autóbuszunkkal. A gerinctúránkat ½11-kor kezdtük meg, az alábbi útvonalat jártuk be:

Útvonal: Urdele-hágó (2160m, ) - Iezer-csúcs (2157m, ) - Mohoru-nyereg (2160m, ) - Vf. Setea Mare (2365m, ) - Piatra Tãiatã-nyereg (2225m, ) - Coasta lui Rus-csúcs (2301m, ) - Gãuri-csúcs (2242m, ) - Huluzul-nyereg (1824m, ) - Cabana Groapa Seacã (1208m, )

Idõ: 8 óra

Tempósan kezdtük meg a mai túrát. A busszal kb. 1km-rel a 2160m magasságú Urdele-hágó után álltunk meg, majdnem ugyanolyan szintmagasságban. A füves területen jól láthattuk, hogy merre kell mennünk a fõgerincen haladó piros jelzés felé. A füves dombtetõkrõl szép fényképeket készítettünk a "Transzparing" út felsõ szakaszáról. A 2157m magas Iezer-csúcs elõtt már elértük a piros jelzésünket. Ezen a csúcson átvezetett az ösvényünk, de a Mohoru 2336m magas, sziklás csúcsát jobbról megkerültük, a hegy oldalában. Kényelmes volt az ösvény, délnyugati irányba fordult. A Mohoru-nyereg alatt birkanyáj legelészett, szerencsénkre a gerinc alatt, csak messzirõl csaholtak ránk a nyájõrzõ kutyák. Az erózió következtében ezen a tájékon új vízmosások vannak kialakulóban. Menet közben sokszor feltûnt a távolban levõ Nagy-Paring csúcsa. A Mohoru oldalából megpillantottuk a Iezer-tavat az egyik katlanban. Nem sokkal késõbb a Cãlcescu-tó következett a párjával. Szépek voltak az északra tekintõ cirkuszvölgyek. 1245-kor, a 2365m magas Setea Mare-csúcs elõtt leheveredtünk negyedórára. Szép volt a panoráma, szép képeket tudtunk készíteni, bár egy kis felhõt a szél átfújt a gerincen a déli oldalról.

Áthaladtunk a Setea Mare-csúcson, majd nemsokára egy kisebb csúcs környékérõl megpillantottunk 5 kisebb tavat az alattunk levõ völgyben. Az irányunkban levõ Nagy-Paring felhõbe burkolódzott, viszont az északi völgyeket jól beláttuk. Amint tovább mentünk a gerincen, a Nagy-Zãnoaga-tó következett két kisebb társával. A Piatra Tãiatã-nyereg elõtt belefutottunk egy birkanyájba. A nyájõrzõ kutyák nem voltak valami barátságosak, a gazdájuk alig bírt velük, a furkósbot is elõkerült, hogy békén hagyjanak bennünket. Pár percet elbeszélgettünk a két nyájat felügyelõ emberrel, akik a gerincen heverésztek. 1320-kor értünk le a Piatra Tãiatã-nyeregbe (2225m). Elhagytuk a fõgerincet, jobbra a kék jelzésen befordultunk a 2301m magas Coasta lui Rus-csúcs felé. A jelzés itt gyengén látszik, régi a felfestés, de a térkép szerint végig az oldalgerincen kell maradni. Pechünkre a csúcs körül ismét egy birkanyájba botlottunk, szintén vad kutyák õrizték a nyájat. A pásztorok nem foglalkoztak velünk, a kutyák miatt a hegy oldalában kénytelenek voltunk kerülni. A sziklás terepen lelassultunk, de vissza tudtunk jönni a gerincre, ahol ismét megtaláltuk a jelzésünket. Ösvény nem nagyon volt, kevesen járhatnak errefelé. Még az volt a szerencsénk, hogy kõemberkék voltak kirakva idõközönként, ezeket kellett folyamatosan megtalálnunk. A kõemberkék késõbb, különösen a törpefenyõk között segítettek rajta maradni a kék jelzésünkön.

Miután átvergõdtünk a törpefenyõ csoportok között, 1450-kor leheveredtünk a pázsitra pihenni, nézelõdni egy negyedórát. A mögöttünk levõ fõgerinc kissé felhõs volt, de a hátralevõ útszakaszt szépen beláttuk. A "Transzparing" út Jieþ-völgyi szakaszának egy része is látható volt a pihenõhelyünkrõl. Ezután jó darabig füves területen keresztül vezetett az utunk. Az elõttünk magasodó Nagy-Csobán füves teteje látszódott. 1530-kor értünk le a Huluzul-nyeregbe (1824m). Itt is található egy kisebb tó, bár lehet, hogy a pásztorok alakították ki itatónak a mélyedést. A nyeregbõl a kék körjelzésen balra indultunk lefelé. Elõbb egy kis lucos erdõ volt, majd ismét egy legelõ következett. Elhaladtunk egy elhagyott esztena mellett, majd egy patakot követve, fenyvesben értünk le a DN7A útra. Innen már nem volt messze a lakhelyünk. Az út mentén rengeteg kosbor valamint gyapjúsás volt, amirõl pár fénykép is elkészült. 1645-kor megérkeztünk a Groapa Seacã motelünkbe, a rövidtúrásaink nagy meglepetésére akik elõttünk negyedórával érkeztek csak meg!

A vacsoráig maradt bõ egy óránk rendbeszedésünkre, fürdésre. Szokás szerint jó vacsorát kaptunk, pedig a háziaknak, korábbi megállapodásunk alapján 4db vegetáriánus ételt is kellett biztosítaniuk. Mintha még nagyobb adag is jutott volna Nekik! A lényeg, hogy mindenki jóllakott. Ma ismét volt egy kis harmonikázás, éneklés. Úgy tapasztaltuk, Sándor alig várta érkezésünket, rögtön elõvette a tangóharmonikáját. Ezt ugyan nem respektálta 100%-ban Krisztina meg Ibolya, de elnézték nekünk meg Sándornak. Holnap mindenki számára pihenõ nap következik, kulturális programként felkeressük Dévát, Vajdahunyadot.

(A fényképeket Kutasi Zsuzsa (KZs), József László (JL) és Muskovics András (MA) készítette)