2002 Hochschwab, Fishbacher Alpok, Raxalpe, Wechsel jutalomtúra

2002. augusztus 22. Raxalpe

Útvonal: Preiner Gscheid (1070m) - Edelweis H. - Waxriegel H. (1361m) - Karl Ludwig H. (1801m)- Otto H. (1644m) - Knappenhof (768m) - Hirschwang Bergstation (528m)

Alternatív lehetőség: Hirschwangból felvonóval felmenni Hirschwanger Hüttéhez (1547m), séta a gerincen, gyalog le a felvonó indulási helyéhez.

A pihenőnap után ismét nagyobb túrára vállalkoztunk. A cél Raxalpe megmászása. Igaz, a korábbi években párszor már jártunk itt, de a Rax-nak varázsa van. Főleg ha szép időt fog ki az ember! Mindössze hatan vállaták a hosszú túrát. Nekünk a Preiner Gscheid nevezetû helynél állt meg az autóbusz, hogy az Edelweiss Hütténél megkezdhessük túránkat. A 829-es számú utat választottuk a felmenetelre. 1070m-es magasságról indultunk az első pihenőhelyünkre, a Waxriegel Hüttéhez. A nem egészen 300m-es szintet hamar legyûrtük, egy kis patak völgyében, a patakpart oldalában kapaszkodtunk fel a fenyvesben. A kis csapat eléggé egyforma tempóban haladt, a Hüttéhez majdnem egyszerre értünk fel. A jutalomtúra alatti szériánk folytatódott, a Hütte zárva volt. Leültünk a teraszra, egyesek tízóraiztak, mások felfelé tekintgettek, mely ösvényen fogjuk elérni a hegy tetejét. Az ösvényünk itt már törpefenyők, füves térségek között haladt. Egy jó negyedóra múlva az ösvény hirtelen irányt váltott, elkezdődtek a szerpentinek. Az út is mind meredekebbé vált. Visszatekintve a Waxriegel Hütte, és a felmenetelünk helye szépen kirajzolódott. Szinte észre sem vettük, felértünk a hegytetőre, a Karl Ludwig Hütténél találtuk magunkat. Több mint 700m szint leküzdése volt mögöttünk. A Hütte környékén egy lélekkel sem találkoztunk, ami meglepő a Raxra nézve. Leültünk, megnéztük a közelben levő kis kápolnát.

Félórai pihenő után, most már igazán kényelmes tempóban a 801 számú úton folytattuk a túrát. Az időjárásra csak annyiban lehetett panaszunk, hogy a levegő nagyon párás volt, igazán jó képeket ez alkalommal nem tudtunk készíteni. Épp hogy elindultunk, balra előttünk a Habsburg Hütte sziluettje tünt fel a távolban. Az eredeti jutalomtúra kiírásban szerepelt a Habsburg és W. Dirnbacher Hütték felkeresése, azonban meggondoltuk magunkat, nehogy a vacsorát megint lekéssük, mint a Hochschwab alkalmával. Így hát tovább mentünk a 801-esen. Előbb egy sziklákból kirakott kétárbócos vitorlásnál álltunk meg egy pillanatra, a fényképezés miatt. Később egy kis fa menedékháznál találtuk magunkat, valószínûleg a 1648m-en jelzett Holzknecht H. Jelzésû épület volt ez. Negyedóra múltán elágazott az ösvény, a baloldali a közeli W. Dirnbacher Hüttéhez vezet, mi maradtunk a 801-esen. Az út szép lankásan haladt, egy kanyar után feltûnt az Otto Hütte. Az 1644m magasan fekvő Hütténél lepihentünk, innentől már csak lefelé kellett mennünk.

Megettük a maradék elemózsiánkat, félóra után elindultunk lefelé a törpefenyő foltok között. Az egyik kis mélyedésben sikerült két zergét lencsevégre kapnom. Előtte is láttunk már párat, de azok messzebb voltak. Egy sziklakapun bújtunk át, ami még drótkötéllel volt biztosítva, majd kőgörgeteges ösvény következett. Ennek a szakasznak Törlweg a neve. Miután magunk mögött hagytuk a kellemetlen, meredek kőgörgeteges ösvényt, elértük a fenyvest. Most már nem volt annyira meredek az ereszkedésünk. Hamarosan a Lammelbrünn forrás mellett haladtunk el. Később becsatlakozott az az út, mely a felvonó felső végállomásától jön lefelé. Knappenhof környékén már aszfalt úttal is találkoztunk, igaz itt szálloda is üzemel, 768m-en. Mi természetesen nem az aszfaltot választottuk, az erdőben jöttünk, amig csak lehetett. Így csak pár száz métert koptattuk a flasztert. A mûútra Dörflnél lyukadtunk ki, a többiek már vártak ránk.

Gyors beszállás következett, indulhattunk haza. A vacsoraidőre pontosan visszaértünk, igaz a fürdés vacsora utánra maradt. Köszönhetjük ezt annak, hogy a hegy tetején nem az eredeti terv szerint bóklásztunk. Ismét szép túránk volt. A rövid túrát teljesítők is meg voltak elégedve a napukkal.

(A fényképet Muskovics András készítette)