1990 Kis Fátra, Szlovákia

1990 augusztus 19.

Útvonal: Terchová, Biely potok (520m, ) - Maly Rozsutec (1343m, ) -sedlo pod Rozsutec (1200m, ) - sedlo Medziholie (1185m, ) - dolina Bystricka () - Kralovany vá.

Idő: ~5½óra

Alternatív útvonal: Vel'ky Krivan (1709m, ) - Bufet pod Chlebom (1415m, ) - Vel'ky Krivan (1709m, )

Idő: ~1½óra

A mai napot levezető túrának szántuk. 11-en indultunk el, immár másodszor a Terchovától nem messzire levő parkolóból a zöld jelzésen. Elég sokan a kempingben maradtak, de 13-an bementek a Vrátna-völgybe, felvonóval, vagy gyalog felmentek a főgerincre. Szép, kényelmesen indultunk felfelé. A Podrozsutec nevû kis tanyánál értük el az erdőt. Egy kis patak völgyében haladtunk, a jelzések szép lassan eltünedeztek. Az út mind meredekebbé vált a patak medrében, átmentünk gyakorlatilag sziklamászásba. Kemény szakasz volt, csúszós, kőmorzsalékos. A csúcs alatt 50m-rel újra megtaláltuk a zöld jelzésünket! Alaposan megizzadt a csapat, mire felért a csúcsra! Megérdemeltük a szép panorámát! Pompás látvány az 1343m magas csúcsról a közeli Nagy-Rozsutec. Mintegy 20 percet tartózkodtunk fent a sziklákon.

A piros jelzésen ereszkedtünk le, kb.150m szintet elveszítve a Rozsutec alatti nyeregbe. Negyedórára volt szükségünk a leérkezésig. Bevártuk egymást, majd a kék jelzésen megkerültük a Nagy-Rozsutecet. Rengeteg száratlan bábakalácsot láttunk útközben, mostanában kezdett virágozni. A korábban teljesen leégett Rozsutec alatti menedékháznál 10 percre leültünk. Georgiades Gábortól itt elváltak útjaink, mivel eszébe jutott, hogy az autóbuszunkat rossz helyre küldte. Csökkent létszámmal, a zöld jelzésen elindultunk lefelé a Bystricka völgybe. Előbb enyhén, majd mind meredekebben gyalogoltunk lefelé az ösvényen. Felettünk a Stoh füves csúcsa emelkedett a magasba. A Stoh oldalában több forrás mellett vezetett a jelzés. Eléd hamar elértük az erdőhatárt, de továbbra is tisztásokkal tarkított volt az erdő. Kb. 2km után normálisabb lett az út, a lejtése is kisebb lett. A patak mentén sok virág volt, a rovarok nagy örömére. A völgy vége előtt hatalmas kőbánya mellett haladtunk el.

A megbeszélt helyen, Kralovany vasútállomásán mintegy 1½ órát kellett várakoznunk a busz megérkezéséig. A Vrátna-völgyet választók is jól jártak az időjárással, szép kilátásban volt részük a Kis-Fátra főgerincéről. Páran közülük felmentek a Nagy-Krivánra. Igazán szépen zártuk a jutalomtúrát. Az elért teljesítményünk is tiszteletreméltó volt, hiszen aki minden hosszú túrán résztvett, 149km-ert és 8120m szintet tudhatott maga mögött. Az átlag is szépen alakult, 92km táv és 4616m szint.

(A diákat Muskovics András készítette)