1990 Kis Fátra, Szlovákia

1990 augusztus 12.

Útvonal: Faèkovské sedlo (802m, ) - Reváò (1204m, ) - Kµak (1351m, ) - Ostrá skala (1218m, ) - Vrícké sedlo (1000m, ) - ©iroká dolina () - Rajeckolesnianska dolina (660m, ) - Rajecka Lesna (513m, )

Idő: ~6óra

Hat órakor kakukkszóra ébredtünk. Gábor szokásához híven így ébresztette fel a társaságot. A gyors reggeli és az összepakolás után 7 órakor már indultunk, a társaság pontos volt. Egyébként a kemping nem volt tele, pedig szép rendezett összhatású, faházakkal is rendelkező kemping volt. A Faèko és Klaèno település közötti nyeregből indultunk el, 802m tszf-ről 845-kor. A sofőr és a Boros család kivételével mindenki útra kelt, a mai napon csak egy túra került lebonyolításra. A nyeregből, a piros jelzésen indultunk el felfelé, 1km-en belül elértük a sárga jelzést. Egy réten vezetett át a murvás út az erdő széléig, ahonnan ösvényként folytatódott. Enyhe emelkedéssel jutottunk mind feljebb, a Reváò előtti nyeregig, ahol bevártunk mindenkit. Nagyon szép idő alakult ki, reggel még igen párás és felhős idő volt, semmit se lehetett látni. Mindenki nekivetkőzött.

A jobb erőben lévők felszaladtak a Reváòra, nem bánták meg, szép kilátás adódott a csúcsról. A következő, 1351m magas Kµak-ot már senki se hagyhatta ki, a jelzés átvezet a csúcson. A Kµak, a főgerinc egyik legszebb panorámáját nyújtja az ide érkezők számára. Nem sok turistával találkoztunk a mai napon, a csúcson is csak hárman tartózkodtak. A napsütéses, kellemes időben valóban szép kilátásban volt részünk a csúcsról. Beláttuk az eddig megtett utat, továbbá a következő szakaszt is. Egy dobozban megtaláltuk a csúcskönyvet, természetesen megörökítettük az itt jártunkat. Kb. félórai pihenés után, meredeken indultunk lefelé a piroson, az Ostrá skala felé. Visszatekintve a Kµak impozáns sziklaletörésében gyönyörködhettünk. Ez a szakasz már sziklásabb volt, a gerinc is elkeskenyedett. Az Ostrá skala is aránylag meredeken emelkedik ki a gerincből, innen is pompás a panoráma. A csúcsra egy kis kitérőt kellett megtenni a jelzésről, de megérte. A piros jelzésû ösvény hol enyhén, hol meredekebben vitt le a Vrícké-nyeregbe.

Itt megpihentünk egy keveset, majd a sárga jelzést követve elindultunk lefelé a ©iroká-völgyben. Az indulásunk után pár perccel forrás mellett haladtunk el. Végig követtünk egy kis patakot, azt többször kereszteztük. Kb. másfél órára volt szükségünk, hogy elérjük a Rajeckolesnianska-völgyben haladó kék jelzést. Itt meg is álltunk félórára, szusszanni egyet Ettől kezdve a kék jelzést kellett követnünk, kiépített úton. A völgy közepe táján több, talán vállalati üdülőt láttunk, valamint egy cserkésztábort. A Lesnianska patakot követtük egészen végig, a Rajecká Lesná faluig. A busz a templomnál várt bennünket, ámbár jóval feljebb is jöhetett volna, megspóroltunk volna kb. másfél kilométert. A csapat vége 1530-ra ért le a buszhoz. Egy jó hideg sör elfogyasztása is belefért a mai napba. Összegezve a mai napot, szép időnk volt, panorámában is volt részünk, bemelegítő túrának kiváló volt a mai túra.

(A diákat Muskovics András készítette)