1990 Kis Fátra, Szlovákia

1990 augusztus 14.

Útvonal: Mala Branica dolina (480m, ) - sedlo Bublen (1510m, ) - Maly Kriván (1671m, ) - Priehyb (1462m, ) - Stratenec (1512m, ) - Suchý (1468m, ) - chata pod Suchým (1075m, ) - Stary Hrad (475m, ) - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, ) - Streèno (360m, )

Idő: ~8½óra

Alternatív útvonal: Varin (362m, ) - chata pod Suchým (1075m, ) - Stary Hrad (475m, ) - ®iar, Tøinecké ¾eleziarne (900m, ) - Streèno (360m, )

Idő: ~6óra

Az előző napi teljesítményünkre rátettünk még egy lapáttal. A főgerinc 15km-es szakaszát terveztük bejárni. A társaságból, az előző napi kemény túra után 15-en gondolták úgy, hogy teljesítik a mára kiírt hosszú túrát. Nyolcan a rövidebbet választották, Õk Varinból jöttek fel a chata pod Suchým menedékházig, majd a hosszú túra nyomvonalán lementek Sztrecsno váráig. A többi jutalomtúra résztvevő nyalogatta a tegnapi sebét. Szokásos időpontban ébresztő, majd hétkor elindult autóbuszunk Zsolnán keresztül Belá település felé. Az eredeti tervhez képest fordított irányban tettük meg a túrát. A főút mellől, egy pataknál kezdődött a zöld jelzésû útvonal. Szerencsénk volt, az autóbusz kb. 2km-t be tudott menni a völgybe, spóroltunk ezzel egy kis energiát.

Erdészeti úton kezdtük meg a túrát, Branica-völgyben. Az út mentén több, jó állapotban levő faházat láttunk, gondolom hétvégi üdülőnek szolgálnak. Kb. 2km megtétele után megszûnt az erdészeti út, a patakot is magunk mögött hagytuk. Az ösvény mind meredekebb lett, a jelzés se volt sûrûn felfestve. A nyíltabb területen a beásott póznákat kellett követnünk. Több legelőt kereszteztünk, majd Zadky nevû rét után belefeküdtünk egy árokba, bevárni a többieket. A füves árkot azért választottuk, mert igen erős szél kezdett fújni, pedig a nap szépen sütött. Itt megreggeliztünk, de a többiek csak-csak nem értek utol bennünket. Reggelizés közben befutott az ifjabb Georgiades Gábor, így mi tovább mehettünk, Õt meg az árokban hagytuk összekötőnek. Az indulás után nem sokkal elértük a sárga jelzést. Jobbára gyalogfenyők között haladt az ösvényünk. A Bublen nyeregben értük el a piros jelzést, a főgerincet. Igen meleg időt fogtunk ki a mai napra, még szerencsénk volt, hogy erős szél fújt. A széles nyeregből elindultunk az 1671m tszf. magasságú Kis-Kriván csúcs felé. Kb. ¾ órára volt szükségünk, hogy a jobbára enyhén emelkedő szakaszt megtegyük. Közben kikerültük a Koniarky csúcsot, az oldalában vezették el a jelzést.

A csúcsot betonoszlop jelzi, pompás körpanorámában van része a feljövő turistáknak. Jól belátható innen a következő szakasz útvonala. Kb. 20 turistával találkoztunk itt fenn a csúcson. Negyedórát töltöttünk el nézelődéssel, igen tiszta volt az idő, pompás volt a kilátás! A kis pihenőnk után lementünk a Priehyb hosszan elnyúló nyergébe. Kb. 200m szintet kellett elveszíteni a lemenetel során. A nyeregből indul a kék jelzés, melyen Krasòany településbe lehet lejutni. A következő főgerinc szakasz kikerülhető a sárga jelzés használatával, de mi fennmaradtunk a piros jelzésû főgerincen. A következő szakasz igen változatos volt, először felmentünk törpefenyők között az egyébként eléggé jellegtelen Stratenec csúcsra, majd hasonló ösvényen a Vráta-nyereg következett. A következő szakasz sziklásabb volt, a csipkés gerincből emelkedik ki a Biele skaly kettős csúcsa. Innen is pazar kilátás van a környékre! Továbbra is sziklás a főgerinc, egy kisebb nyeregbe érkeztünk le, majd felgyalogoltunk a 1468m tszf. magasságú Suchý csúcsra. Ez a főgerinc utolsó erdőhatár feletti csúcsa, csodálatos panoráma van innen. Be lehetett látni a Vág áttörésébe, szépen látszódtak Lúèanská Fátra csúcsai. A kis Georgiades Gábor itt ismét utolért bennünket, megint hátrahagytuk a csúcson összekötőnek.

20 perc pihenő után, igen meredek ösvényen mentünk le a Suchý alatti menedékházhoz. Köves, csúszós szakasz volt a levezető ösvény. Mintegy félórát töltöttünk itt el üdítőivással, evéssel. Sört nem kaptunk, mint utóbb kiderült, a rövidtúrásaink vették meg az utolsó üveg sört. EB ellenőrző pont a turistaház, aki rendelkezett EB füzettel, az elvégezte a szükséges lyukasztást. Továbbra is piros jelzésen haladtunk a turistaház után, szép füves, erdei úton, néha még egy kis emelkedő is volt. A Ple¹el-től kezdve igen meredekké, kövessé vált az út, Óvárig 500m szintet veszítettünk. Az Óvárat meredek szirtre építették kb. 150m-el a folyó fölé, valószínûleg a XII. században, a Vág völgyén áthaladó kereskedelem ellenőrzésére. Nem volt nagyméretû vár, sajnos elég romos állapotban van, a falak azért több emelet magasságban még megvannak. Szép innen a Vág szûk szorosának látványa. A Zólyomi család építette, de Csák Máté tulajdonában, sőt a király birtoka is volt. Végül a Pongrácz család tulajdonában, a XVII. században válik lakhatatlanná. A Domasin nevû réttől kell bemenni a 20 méternyire levő romokhoz. Az elől rohanók a kiágazást észre sem vették, annyira belejöttek a lemenetelbe. Páran azért megnéztük a várromot, a pompás kilátást is megtekintettük.

A várlátogatás után még egy meredek szakasz volt hátra, míg leértünk a Vág partjához. Innen már kényelmes úton sétáltunk a folyó mellett Sztrecsno felé. Két vasúti híd alatt áthaladtunk, majd beértünk a faluba. A túloldalra gyalogos hídon keresztül jutottunk el. A tegnapi parkolóban már várt ránk autóbuszunk, a rövidebb túrát teljesítőkkel. Mivel bőven maradt időnk bevárni a lassabban jövőkre, elmentünk egy sört meginni a tegnap felfedezett falatozóba. A csapatunk vége több mint egy órával érkezett meg utánunk. Nagyon szép túra volt a mai napi, az időjárás is kedvező volt.

(A diákat Muskovics András készítette)