1990 Kis Fátra, Szlovákia

1990 augusztus 15. Pihenőnap, Túrócszentmárton, Zsolna, Lieteva vára

Az előző háromnapi kemény túra után pihenőnapot iktattunk be, ráfért a társaságra. Ettől függetlenül a szokott időben keltünk fel, majd először Turócszentmártonban néztünk szét. Valamikor Turóc vármegye székhelye volt, most egy jellegtelen, a II. világháború után felduzzasztott iparváros. Károly Róbert emelte városi rangra 1340-ben. A XIX. század második felében a szlovák nemzeti mozgalom központjává vált. 1944-45-ben a szlovák partizánoknak is egyik jelentős központja volt a két Fátra között fekvő város. Nem sok látnivalóval büszkélkedhet, a római katolikus Szent Márton és az evangélikus templomot érdemes megnézni. A templomokon kívül még a régi vármegyeházban helyet kapott Turóci Múzeumot és az 1931-ben épített Szlovák Nemzeti Múzeumot érdemes felkeresni. Itt inkább a bevásárlással, az otthonról hozott élelem kiegészítésével voltunk elfoglalva.

Következő meglátogatott város Zsolna volt, ez a település már több látnivalóval rendelkezik Turócszentmártonhoz képest. Több időt is töltöttünk itt el. A Tatárjárás után indult fejlődésnek a Vág folyó mellett kialakult helység. Ma, kb. 90000 ember lakóhelye. A középkorban várral is rendelkezett, melynek maradványait a mai főtértől keletre találták meg. A jezsuitákat a XVII., a ferenceseket a XVIII. században telepítették le, a gimnázium 1773-ban épült. Fontos közlekedési és kereskedelmi központja Szlovákiának. A főtere az egyik legszebb lábasházakkal körbevett piaci árkádsora az országban. Megtekintendő a Várdombon álló gótikus plébániatemplom, a Burián harangtorony, a Szent Pál templom a kolostorral, a barokk ferences templom és kolostor. A régi városközpontot igyekeznek rendben tartani, kellemes órákat töltöttünk el az ismerkedés során. Hazafelé menet, kis séta keretében felkerestük Lietava vár romjait.

A vár ószláv erődítmény felhasználásával a Balassa család építette a XIII. század második felében. Tulajdonosa volt a későbbiek során Csák Máté, a legnagyobb birtokokkal rendelkező oligarcha. A Szapolyai család a XV. században, reneszánsz stílusban átépítette. A későbbiek során, házasság révén Thurzó Ferenc birtokába kerül, ebben a korszakban a vármegye gyûléseit is itt tartották. 1641 után pusztulásnak indult a vár, a XVIII. században elhagyták a tulajdonosok, azóta lakatlan. A falai tekintélyes magasságban állnak, még ma is öt szint vehető ki a romokból. Az egyik sarokkőben szépen kifaragott Kinizsi címer látható. A romok megtekintése után visszabuszoztunk Trusalová kempingünkbe, 4 órakor már helyben voltunk.

Bőven maradt időnk a közös vacsora elkészítésére. A szokásos paprikás krumplit készítettük el, a közösbe bedobott alapanyagokból. A meleg vacsora mindenkinek ízlett, már csak azért is, mert négy napja nem fogyasztottunk meleg ételt. Jól esett a pihenőnap, mindnyájan regenerálódtunk valamelyest, újult erővel készülődtünk a másnapi túrára.

(A diákat Muskovics András készítette)