1986 április 4-8, Dukla hágó-Zboró, Szalánc- Michaµany EB túra - Szlovákia

1986. április 7. Zboró - Bártfa - Kapu¹any

Útvonal: Zborov - Spálený vrch (642m) - Kohútov (520m) - Dlhá hora (474m) - Kurimka - Makovica (655m) - Èierná hora (667m) - Ostrý vrch (599m) - Svidník

Reggel ½5-kor ébredtünk fel, eléggé fáradt volt a társaság. Kétfelé oszlott a csapat, kilencen könnyebb programot találtunk ki magunknak mára. Ennek a csapatnak kerül leírásra a túranapja. A 605-ös buszt is elértük volna, de egy "maszek" busz bevitt minket Eperjesre, ahonnan 745-kor indult egy vonat Bártfára. Szerencsénk is volt, mert valamivel kilenc óra után volt egy buszjárat Becherovba és ezzel elmentünk Zborov-ba, mely 12km-re van Bártfától. (3 ÈK volt a buszjegy) A vár a falu előtt, jobboldalt van. Bementünk a falu közepébe, ahol megtaláltuk az EB lyukasztót. Ezután egy patakon átkelve a piros EB jelzésen elindultunk Svidník felé. Ahol a jelzés jobbra fordult, ott mi toronyiránt elindultunk a Zborói vár felé. A falu végén nagy cigánytelep volt, az egyik cigány még magyarul is tudott!

Egy fenyves előtt 1-2 mély, bozótos vízmosáson is átkeltünk, és a sárga jelzésen, egy enyhén emelkedő úton felmentünk a Zboró (vagy Makovica) várába. Nagy tölgyfák voltak a várudvarban, a kőfalak még magasan állnak, A várat főleg homokkőből építették. Ide felérve meglepetéssel láttuk, hogy valójában milyen hatalmas vár volt ez, háromszoros falgyûrûvel, magasan álló falakkal. Igen hatalmas volt az öregtorony maradványa is, az egyik ablakban hollófészek volt! Homokkőből faragott lőrések voltak, sőt pincéket is lehetett látni több helyen! Szép a várrom, megérte a kis kitérőt.

A falu felé egy ösvényen, meredeken lementünk a sárga jelzésig, ez a patak előtt jobbra fordult, és kissé Bártfa felé egy gyaloghídon átkeltünk a patakon, majd egy utcán felfelé mentünk, balra kiértünk a falu szélén lévő buszmegállóba. 1210-kor jött egy busz; ezzel Bártfára utaztunk. Igen meleg, szinte nyári nap volt! Bártfán megnéztük a főteret, ami igen gondozott volt, kissé Kőszegre emlékeztet. A hatalmas és híres Szt. Eged templomot kívülről renoválták, be volt zárva. Több helyen is elég jó állapotban voltak Bártfa egykori bástyái, és a várfalak. Visszafelé valahogyan bekönyörögtük magunkat a templomba. A pap édesanyját sikerült rábeszélni, hogy a fia engedjen be minket! Gyönyörû, hatalmas, több mint 10m magas a világhírû oltár, és ezen kívül is több mint 10 db hatalmas, középkori faoltár van a templomban. A festett üvegablakok is nagyszerûek!

1436-kor vonatra szálltunk, itt találkoztunk néhány turistatársunkkal, akik a városnézést választották a mai napra. A vonattal kb. 1530-ra Kapu¹any-ba értünk. Bátyám, Győző meg én leszálltunk a vonatról, a forró napsütésben visszafelé, elindultunk a zöld jelzésen felkeresni Kapi vár romját. Átkeltünk egy patakon, egy focipályánál és az utolsó háznál toronyiránt elindultunk a várrom felé. Igen fárasztó és hosszú kaptató következett. Kezdetben egy fenyvesben mentünk. A vár falai igen magasan állnak még, de a területe kisebb, mint a Zboro-váré. Andezitből vannak a falak, helyenként még zeolitok is láthatók a kövekben! A fennsíktól egy kisebb árokkal volt elválasztva a vár. Egy-két faragott ablak-keret is látható a vastag falakban. Sûrûn be volt építve a kis terjedelmû, de vastagfalú és magas vár. A bejárat a Fulianka felőli oldalon van. Kb. 20 perc alatt értünk a vasútállomástól a hegy lábáig, és kb. 20 perc alatt kapaszkodtunk fel a várba. Kapi várától nyugatra, egy süveg-alakú, de lapos tetejû hegyen, messziről is jól látható volt Nagysáros várának romja. Előző évben felkerestük a Rákócziak híres várának romjait, mely szintén hatalmas területû vár volt az.

Lefelé, Fulianka felé igen meredeken ereszkedtünk, a bükkerdőben, vastag avart taposva, toronyiránt. Itt is sok virágzó tavaszi csillagvirág és odvas keltike volt látható. Fáradtan értünk le a vasútállomásra, ahol rövid várakozás után jött a vonatunk. Eperjesről a már megszokott módon értünk haza a Motel STOP-ba. Kb. ½8-ra érkeztünk meg, a 25-ös autóbusszal. Igen meleg, nyárias időjárást fogtunk ki a mai napon.

(A diákat Muskovics András (MA) és Zelenák Erzsi (ZE) készítette)