1986 április 4-8, Dukla hágó-Zboró, Szalánc- Michaµany EB túra - Szlovákia

-Beszámoló- -Mellékletek-


1986. április 6. Michaµany - Slanec (Szalánc)

Útvonal: Michaµany - kúpele By¹ta - By¹ta - Slanská Huta - N. Sala¹ - Slanec
Túratáv: 30km

Korán reggel, a 620-as busszal elmentünk Kassára, ahonnan a 726-kor induló vonattal Michaµany-ba mentünk. A vasútállomásra kb. 848-ra érkeztünk meg. A vasútállomásról indultunk el a főutcán át, a falu széle felé, ahol találkoztunk a piros EB jelzéssel. Aszfaltúton indultunk el Kazimir felé, de már az első útkanyarnál, balra letértünk az útról, és egy kisebb patak mellett mentünk, szántóföld szélén (út nem volt!), közvetlenül az országhatár mellé. (Ott voltak a határjelző kőoszlopok.) Egy helyen átmentünk egy patakon és egy szép, bár kissé vizenyős réten, nedves fûben a patak mellett mentünk, míg egy dombra értünk fel. Ezt a dombot jobbról megkerültük, egy házhoz értünk, ahol eltévedtünk. A valóságban ugyanis a dombot balról kellett volna megkerülni, vagy toronyiránt keresztülmenni a magaslaton. A dombon régi kőzetek voltak, hasonlóak a bükki palákhoz, de rózsaszínûek voltak. Szántóföld és rét szélén mentünk tovább. Egy kisebb vizes résznél (balra kútgyûrû volt) egy búzavetésben meglepően sok obszidián-töredéket lehetett találni.

Alig 100m után a jelzés átment egy patakon, be az erdőbe, ahol többé-kevésbé szintben, egy kocsiúton jobbra fordult, majd szép szálerdőben (tölgy-fenyő) ment tovább. Itt is rengeteg virágzó tavaszi csillagvirág volt! Jobbra tőlünk hosszan a By¹ta-patak csordogált. Kb. ½2-re kiértünk egy rétre, ahol egy faház, és játékok voltak. Ez volt a By¹ta kúpele nevû fürdőhely. Ebéd után, házak között kimentünk egy aszfaltútra. Jobbra egy kis tó volt, amit a patak elgátolásával készítettek. Az aszfaltúton egy nagyobb kanyar után - végig enyhén emelkedő úton - By¹ta-ra értünk. Az első balra tartó utcán (csak 1-2 ház) balra fordultunk, és leginkább balra tartó erdei úton mentünk tovább. Ez a rész igen ritkán és gyengén volt jelezve!

Néhány száz m után az út jobbra fordult, és továbbra is többé-kevésbé szintben ment. Kb. félóra múlva az út mellett közvetlenül egy mandulaüreges andezit-feltárás volt. Szép, színtelen, opálos-kalcedonos bevonatok voltak a mandulakő üregeiben. Igen érdekes volt a lelőhely! Továbbra is a szintben menő, de egyre jobban kanyargó földúton mentünk. Később lefelé, egyre több patakot is kereszteztünk, majd ismét felfelé mentünk egy másik patak völgyében. Egy tisztás után felfelé mentünk, egy fiatalosban. Sajnos elég rossz volt errefelé is a jelzés! Egy helyen szép andezit-sziklás patak-áttöréshez értünk, ahol egy kisebb vízesés is volt. Egyre jobban szétszakadt a mezőny! Rövidesen átkeltünk a patakon, szép bükkösben, enyhén emelkedő úton gyalogoltunk. Ismét kiértünk a határoszlopokhoz. (A turistatérképünk ezen a szakaszon teljesen használhatatlan volt!) Derékszögben jobbra fordultunk és fenyves-vegyes erdőben továbbra is szintben mentünk egy baloldalt lévő házig. A ház előtt egy favályús forrás volt. Itt összegyûltünk, és a szintén rosszul láthatóan jelzett gyalogösvényen az Izra-tó felé mentünk, ahol egy cseh határőrbe botlottunk. Az egy darabig elszórakozott, míg felírta néhányunk adatát.

1440-re keveredtünk le az Izra-tóhoz, olyan sok időt veszítettünk! A tó körül faházak vannak. Elég nagy, kerek tó, csónakházzal és főleg rengeteg varangyos békával. Itt megtaláltuk az EB lyukasztót is. Innen még 4,5 órát kellett volna a piros EB jelzésen Szaláncig menni. Mivel késő volt, fáradtak is voltunk, ezért a zöld jelzésen Slanská Huta-ig mentünk, megváltoztattuk a mai napra kiírt túratervünket. Először aszfaltúton, majd az útról letérve egy patakon át, később egy réten keresztül, enyhén emelkedve egy házhoz értünk, ahol újra találkoztunk az előbbi aszfaltúttal. Innen jobbra, bementünk egy erdőbe, ahol rövidesen kiértünk az erdőszélre. Az erdőszélről már látható volt a falu és Szalánc vára is! A réten keresztül lefelé rövidesen egy aszfaltútra értünk. Útközben elszórtan 6-7 db. II. világháborús betonbunker volt látható. Az aszfaltúton lementünk a faluba, ahol a kocsmában kissé kipihentük magunkat.

Mivel nem volt busz, a mûúton elindultunk a N. Sala¹ nevû falu felé. Átmentünk egy patakon, és a patakvölgyben mentünk lefelé, majd a völgyet elhagyva felfelé mentünk Slanec-ba. Itt jobbra fordulva kb. 1750-kor értünk a buszmegállóba: Mivel csak 2020-kor jött volna a busz, kigyalogoltunk a kb. jó egy km-re levő vasútállomásra, ahonnan 1945-kor felszálltunk a Kassára menő vonatra. Igen hosszú volt a vonat, teli volt utasokkal. Rengetegen beszéltek magyarul, még a forgalmista is. Kb. 2020-ra értünk Kassára, ahonnan 2045-kor volt vonatunk Haniska-ra. Jó későn értünk haza! Igen meleg idő volt, elég sokat gyalogoltunk, jól el is fáradtunk!



Ugrás az elsőre

(A diákat Muskovics András (MA) és Zelenák Erzsi (ZE) készítette)

© 2006-2024 természetbarátok.hu