1986 április 4-8, Dukla hágó-Zboró, Szalánc- Michaµany EB túra - Szlovákia

-Beszámoló- -Mellékletek-


1986. április 5. Dukla-hágó - Svidnik

Útvonal: Dukliansky priesmyk (502m) - Vy¹né Komárnik - Medvedzie - Vy¹ná Pisaná - Ni¾ná Pisaná - Kapi¹ová - Ni¾ná Jedµová - Hrabniky (3548m) - Svidník
Túratáv: 26km

Korán reggel, már öt órakor felkeltünk, a 605-kor induló busszal bementünk Eperjesbe. A vasútállomás előtt szálltunk le, szemben volt a buszpályaudvar. Kb. 720-kor indult egy busz a Duklára. Kb. 2,5 órás buszozás volt az út, mire odaértünk. Eperjes után kb. 11-12 km-re balra, Kapu¹any vára volt látható. További útvonalunk: Giraltovce - ©ari¹ Stiavnik - Svidnik. (Ez volt útközben a legnagyobb kisváros, busz pályaudvara az Ondava folyón túl volt) Lipniky-nél Chmeµov Kraèunovce felé mentünk a régi úton, egy helyen éles, nagy szerpentinező kanyar volt. Innen Vi¹ny Komárník után már Duklára értünk, de még nem közvetlenül az országhatárhoz. Elég hûvös, ködös volt az idő!

A buszmegállóban, jobbra hatalmas emlékmûvet építettek az elesett csehszlovák katonák emlékére. Az erdőben virágzó pirosló hunyort és rózsaszín virágú farkasboroszlán bokrokat láttunk. A temető mögött jobbra, egy hatalmas kilátótornyot építettek éppen. Kb. ¾10-kor indultunk el a piros EB jelzésen. A jelzés egy jelenleg nem használt aszfaltút mellett haladt. Néhány T-34-es tank, és különféle ágyúk voltak kiállítva a szabadtéren. Vi¹ny Komarník-ban nagy görögkeleti templomot láttunk. Ezekben a falvakban elég gyakori a görögkeleti templom. Egy jó félóra elteltével, az egyik pataknál nagy katonai szállító repülőgép volt látható, különböző ágyúk társaságában. Útközben szép homokkődarabok voltak. Egész nap a kárpáti homokköves vidéken jártunk. Egy szabadtéri múzeum környékén meglepően sok nyírfa volt, kb. 500m magasan jártunk. Eléggé vizenyős, sáros, lassan emelkedő úton, kb. félóra alatt leereszkedtünk egy aszfaltútra, ahol a völgyben lefelé kb. 100m után jobbra szintén egy patak melletti sáros földútra tértünk. Rengeteg rózsaszínû virág - valószínûleg kárpáti fogasír - és elvétve farkasboroszlán nyílott a ritkás erdőben.

Egész meleg volt, és bár alig volt emelkedő, de a sáros út miatt eléggé fárasztó volt a gyaloglás. Egy vegyes fenyves-nyíres-bükkös erdőhöz értünk, de vörösfenyő is volt. Egy dombtetőn rövidesen balra fordultunk, és egy kisebb patak jobboldalán ereszkedtünk lefelé. Az út mellett, elszórtan elég sok mogyoróbokor is volt. Hamarosan kiértünk egy bazalttal frissen felszórt mûútra. Érdekes, andezitszerû kőzet is volt egy helyen. Ezen a kővel felszórt úton kb. ½12-re Medvedzie-be értünk. Rögtön a falu szélén balra fordultunk, és egy aszfaltúton mentünk tovább, a Hrièov-patak mellett. Egy helyen látványosan élére állított homokkőrétegek voltak láthatók. Néhány száz méter után jobbra letértünk egy enyhén emelkedő, sáros földútra. A fiatalos erdőben hatalmas, száraz bükkfák voltak. Rövid idő után egy nagyobb tisztásra értünk, ahol megebédeltünk.

Összesen 18-an voltunk, közöttünk három gyermek is volt. A tisztáson át, bementünk az erdőbe, ahol vizenyős, sáros úton Vy¹na Pisaná-ba értünk. A falu szélén rögtön balra fordultunk, egy aszfaltúton Ni¾na Pisaná-ba mentünk. (Kb. 2km-es volt az út.) Egy helyen, az út mellett négy hatalmas ágyú volt elhelyezve. Ni¾na Pisaná után továbbra is az aszfaltúton mentünk, délnek, Kapi¹ova felé. Keskeny völgyben ment az út, vegyes, lombos-tûlevelû erdőben, kisebb dombok voltak jobbra-balra. A völgy (údolie Smrti) vége felé, a szabadtéren 8 orosz tank, és egy német tank volt látható. Az út mellett, jobbra forrás is volt. Kisebb pihenő után egy tehenészet mellett, baloldalt szintén volt 2 db. T-34-es tank. Rövidesen beértünk a faluba. Kb. ½3 lehetett. Innen enyhén emelkedő dombon, jobbra felfelé, kimentünk a faluból. Egy szántóföld végén kissé balra, bementünk egy vegyes lombos-tûlevelû erdőbe, egy eléggé rosszul járható, sáros úton. Egy kisebb pataknál balra fordultunk, és rövid idő után Ni¾ná Jedµová-ba értünk.

Itt balra fordultunk egy aszfaltúton, majd egy völgyben lefelé mentünk néhány száz métert. Elérve az erdőszélet, balra fordulva enyhén emelkedő úton bementünk az erdőbe. Rengeteg kék tavaszi csillagvirág volt látható. Kisebb pihenő után továbbra is a piros jelzésen mentünk, a térképünkhöz képest eléggé kacskaringós módon. Rövid idő után egy aszfaltútra értünk, amelyen jobbra, Svidník felé fordultunk. De mielőtt beértünk volna a városba, a jelzés egy szántóföld szélére vezetett, melyen rövidesen fenyvesligetbe értünk, ahol hatalmas szovjet háborús emlékmû volt. Kissé beljebb a parkban repülő, tankok, ágyúk, aknavetők voltak kiállítva. A fő utcánál volt az EB túra bélyegzője. Innen az Ondava-n át a buszpályaudvarra mentünk, kb. ¾5-re értünk oda. 1745-kor indult autóbuszunk Eperjesre, Hani¹ovce nad Toplu-n keresztül. Az eperjesi vasútállomásra ¾8-ra értünk, és innen a 820-as busszal mentünk Hanu¹ka-ra, a szálláshelyünkre.



Ugrás az elsőre

(A diákat Muskovics András (MA) és Zelenák Erzsi (ZE) készítette)

© 2006-2024 természetbarátok.hu