2018 szeptember 3-6, Közép-Dunántúli Piros útvonalán - Bakonybél környéke

2018. szeptember 5, Csehbánya-Hárskút

Ismét Csehbányára kellett átbuszoznunk, a mai túránk kiindulási pontjára. Bejött az időjárás előrejelzés, a társak is bátrabbak lettek az előző napi "ítéletidő" után. Mindössze 5-en indultak el a rövidtúrára, a többiek a hosszabbat választották. A Gerence-patak megnyugodott, jócskán apadt az éjjel után. A reggeli után a szokott időben elindult a buszunk. A rövidtúrásokat kitettük Bakonybélben. Csehbányára, a tegnapi naphoz képest 10 perccel korábban érkeztünk meg. Kissé felhős volt az idő, de úgy tűnt, ma kedvező időjárási viszonyok mellett gyalogolhatunk. Végül is ebből a két túra variációból lehetett választani a mai napon:

Útvonal: Csehbánya (365 m, ) – Öreghálás (405 m, , ) – Felső-Hajag (621 m, ) – Középső-Hajag (646 m, , ) – Augusztintanya (524 m, , ) – Gyenespuszta (486 m, ) – Hárskút (490 m, )
Minősítő pontszám: 30+11,2+1=42 pont

Alternatív útvonal: Bakonybél (280 m, ) – Ráktanya (503 m, ) – Hárskút (490 m, , )
Minősítő pontszám: 18+6,6+1=26 pont

A falu központjából 920-kor indult el a csapatunk. Ugyanazon a piros keresztjelzésű úton mentünk el a KDP piros jelzéséig. Közben kétszer is létrákon keltünk át az erdészet által épített kerítésen. Öreghálást 1020-kor értük el. Az idő tulajdonképpen kellemes volt. Egy gond volt, a tegnapi esőzés miatt feláztak a földutak. Kerülgetni kellett a sok pocsolyát, a füves területek is csurom vizesek voltak. Elhaladtunk egy szivárványszínű zászló mellett, majd megérkeztünk a Kövecses-tanyához 1100-kor. Itt éles kanyart vett az utunk, most már meredek erdészeti úton elindultunk a Felső-Hajag felé. Nagyon szép volt a bükkös, némelyik fája matuzsálemi kort élt meg. A 621 m magas csúcs alatt jutottunk el a sárga jelzésig. Rövid időre elhagytuk a KDP útvonalát, a sárga jelzésen jobbra fordultunk, a Középső-Hajagot céloztuk meg. A 646 m magas csúcson, az antennákhoz 1210-kor érkeztünk meg. Az antennákon kívül kopjafa is látható itt. Ezt a szentgáli erdőgazdálkodók állították fel, az Országos Erdészeti Egyesület 2006 évi Bakonyi Vándorgyűlésük emlékére. Egy igen idős hársfa is megtekinthető. És ha már itt voltunk, meglátogattuk a Hóleopárd nevű volt szovjet kommunikációs állomást. Igazából ezért tértünk le a piros jelzésről.

A rendelkezésre álló források alapján annyit tudunk, hogy a Varsói Szerződés védelmi bizottságának 1977-es ülésén született egy olyan határozat, hogy korszerűsíteni kell a szövetség informatikai rendszerét. Olyan informatikai hálózat kiépítését fogadták el, amely gyorsan és széles sávban biztosítja a híradó összeköttetést az országon belül és a szövetséges országok, valamint a Szovjetunió között. A rendszer digitális összeköttetést biztosította volna a különböző szintű katonai parancsnokságok között, a kor színvonalán álló korszerű eszközökkel. Ennek volt az egyik állomása a Középső-Hajagon felépítésre került híradó objektum. A rendszer a szovjetektől a BARS rövidítést kapta. Magyarországon az 1980-as évek elején négy ilyen objektum felépítését és beüzemelését kezdték el. A BARS 501 Galgamácsa, az 502-es Hajdúnánás, 503-as Szentes, Lapistó-Fertő, az 504-es Herend, Hajag tető térségében lett felépítve. Varsói Szerződés szintjén összesen huszonhat hasonló állomás felépítését tervezték. A többi országban is általában négy-négy, Lengyelországban hét, a Szovjetunióban öt állomás tartozott a rendszerhez. Volt egyrészt egy úgynevezett "Nyugati lánc", valamint egy "Délnyugati lánc", ez utóbbihoz tartozott a Magyarországon elhelyezett négy állomás is. 1983-85 között másfél év alatt épült fel az objektum. A magaslat tetején kitermelték a fát, és ástak egy nagyon nagy gödröt. A bunker rendszert előre gyártott elemekből építették fel, amelyeket a herendi állomás mellett felállított betonkeverő üzemben gyártottak le. A háromszintes bunkerre jelentős földréteg került és ebbe a földalatti termekbe kerültek elhelyezésre a híradó-berendezések. A harcálláspont kiváló lehetőséget adott egy atomtámadás esetén egy szűkebb csoport túlélésére is és ehhez a föld alatt minden feltételt megteremtettek. A felszínen három híradó torony volt ezeken helyezték el a rádióantennákat. A tornyok specialitása az volt, hogy az antennák elhelyezését biztosító két szint körben forgatható volt. Az építésekkel egy időben vitték fel a technikát, és a tervek szerint 1987 decemberében kezdték el a folyamatos működést.

Miután szétnéztünk az egykori titkos bázison, elindultunk lefelé az aszfaltúton. Nemsokára elértük a sárga keresztjelzést, ezen kb. 1 km után ismét a piros jelzésen voltunk. A piros és a sárga jelzés együtt haladt az Augusztin tanyán levő kulcsosházig. Itt van a KDP egyik bélyegző helye. Kissé nehezen ment a pecsét megtalálása, először nem mertek bemenni társaink a kucsosház udvarába, pedig a ház tornácán van elhelyezve a pecsét! A pecsételések befejezése után leültünk az udvar asztalaihoz. Megtartottuk az ebédidőt, elfogyasztottuk a szendvicseinket. Kb. 20 perc pihenő után felszedelőzködtünk, tovább indultunk. A piros kereszttel, a piros négyzettel egy útvonalon haladtunk egy darabig. A két jelzést kb. 500 m után balra elhagytuk, majd északkelet felé gyalogoltunk. Az út egyharmadán becsatlakozott a sárga jelzés, de 400 m után ismét elvált tőlünk. A sárga jelzés bevisz a Ráktanyán levő kulcsosházig (Gyalogcincér Természetjáró Központ). Jobb 90&de-os kanyar után, az Öreg-folyás-patak mentén Hárskút felé fordultunk. Előtte elhaladtunk a Vámostanya, valamint a Némettanya közelében. 1535 környékén értük el a település szélső házát. A Szemere László utcát elérve, mely a település fő utcája, balra fordultunk. Nemsokára a Hársfa Sörözőnél voltunk, ahol az itteni KDP-s bélyegző található.

Elvégeztük a pecsételést, majd tovább gyalogoltunk, mivel a Söröző évek óta zárva van. A Fő utcában található ABC bolt előtt lepihentünk, itt legalább innivalót, csokoládét vehettünk. Kb. 20 perc után elindultunk, hogy megkeressük az autóbuszunkat. A Rákóczi utca sarkán megtaláltuk, indultunk vissza Bakonybélbe. Lókúton keresztül értük el a Zirc, Bakonybél közötti műutat. Hamar a Panziónál voltunk. Bőven maradt időnk, hogy rendbe tegyük magunkat a vacsoráig. Kellemes, sikeres volt a mai túránk!