2014 július 5-12, Tátrák jutalomtúra - Szlovákia

2014. július 11. Nyugati-Tátra, Žiarska chata (1300m)

Ébredés után kitekintettünk a házból, az egész Liptói-medence felhőben volt. Sajnos a Baranec se mutatott kedvezőbb képet. A reggeli során bejelentettem, hogy az eredetileg meghirdetett túrát ellenkező irányból fogjuk megtenni, persze csak akkor, ha az időjárás ezt lehetővé teszi. Nem indultunk el a szokott időben, vártuk a kedvező változást, de hiába. 715-kor buszra szálltunk, majd lementünk a Žiarska völgy bejáratához. 12-en otthon maradtak, négyen pedig elautóztak Zuberecbe megtekinteni a Liptói skanzent. A tervezett túrából az alábbit teljesítettük:

Útvonal: Žiar, Třinecké železiarne (875m, ) – Žiarska chata (1300m, , ) – Žiarska dolina (900m, ) - Žiar, Třinecké železiarne (875m, ) – chata Baranec (1000m, )
Felfelé: 500m
Lefelé: 400m
Idő: 5 óra
Minősítő pontszám: 24+10+1=35 pont

Öt perc alatt a túra kiindulási pontján voltunk. A Žiarska völgy aszfaltos útján 29-en kezdtük meg a túrát. Jól ismertük a környéket, többször megjártuk már ezt a szakaszt az elmúlt években odafelé a Žiarska menedékházig és vissza. 840-re elértük a menedékházat. Rajtunk kívül egyetlen turista sem volt a környéken. Az idő szomorú volt, a környező hegyekből semmit sem láttunk. Az eső is rákezdett, északi irányból folyamatosan kapta az utánpótlást. Még a sör sem esett jól! Az emberek kezdték megunni a várakozást, felvették esőköpenyeiket, elindultak visszafelé a chata Baranecbe. A legtovább várakozók is visszafordultak 1130-kor. Reménytelen volt az időjárás, idén elmaradt a Baranec megmászása. Két óra múltán a szálláshelyünkön voltunk. A korábban leérkezők szereztek szalonnát, kenyeret, szalonnasütés következett. A tűz már égett, a parázsra vártak.

Zsoltiék négyen a piros jelzésen, a környéken szerettek volna túrázni, de nekik sem jött össze. A keleti irányban a turistaút még használhatatlan a korábbi vihar miatt. Az erdészet még nem tudta feldolgozni a rengeteg kidőlt fát, áthatolhatatlan egyelőre az ösvény. Visszafordultak, majd elmentek Zuberecbe, meglátogatták az Árvai Falumúzeumot. Zuberec községtől csak 3 km-re, a Nyugati-Tátra alatti Brestová hegyi tisztáson található a skanzen. Közepén a Studený potok patak csordogál, kb. 20 ha-os terület került beépítésre, az árvai régió jellegzetes népi épületeivel.

Elkezdődhetett hamarosan a szalonnasütés. Előkerültek a megmaradt borok, persze sörözés is volt, tálcaszámra hozta a csaposunk. Az eső néha rákezdett, de ez már nem zavart senkit sem. 530-ig elbeszélgettünk az elmúlt napokról, a következő időszakról. A hangulat emelkedőben volt, egy-két nóta is elhangzott. Hétkor menetrendszerűen megvacsoráztunk, a búcsú gulyást kondérban készítette el a házigazdánk. Az íze kiváló volt, mindenki annyit evett, amennyi belefért. A vacsora vége felé köszönetet mondtunk a kiszolgálóinknak. Floreknek bort, Lubicának édességet, a többieknek pedig egy nagy tábla csokit adtunk. Nem maradt el a levezető buli sem, lehetett táncolni. 11 óra után nem sokkal befejeződött a búcsú bankett, hiszen még nem pakolta mindenki össze a dolgait, reggel pedig hazaindulunk.

(A mellékelt képek Győri Endréné (GyE), József László (JL), Kalauz Imre (KI), Kutasi Zsuzsa (KZs), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)