2014 július 5-12, Tátrák jutalomtúra - Szlovákia

2014. július 8. Magas-Tátra, Hincó-tavak (1945m)

Hat órakor megreggeliztünk, 630-kor elindultunk a Csorba-tó felé. Az időjárási előrejelzés szerint ma sem lesz zavartalan napsütés, zivatarok, esők fogják megkeseríteni a túrázok életét. Sajnos igazuk lett az időjósoknak. Eredeti kiírás szerint a Nagy-Hincó-tótól tovább mentünk volna a Felső-Kapor-hágón át a Hlinská és a Kôprovská dolinán keresztül Podbansko-ig, de ez nem jött össze. Ténylegesen az alábbi túrák teljesültek a mai napon:

Útvonal: Štrbské pleso (1355m, ) – Popradské pleso (1520m, ) – Veľké Hincovské pleso (1945m, ) – Štrbské pleso (1355m, )
Felfelé: 750m
Lefelé: 750m
Idő: 5.5 óra
Minősítő pontszám: 44+15+7,5+1=68 pont (magashegyi)

Alternatív útvonal: Štrbské pleso (1355m, ) – Popradské pleso (1520m, ) – Štrbské pleso (1355m, )
Felfelé: 500m
Lefelé: 500m
Idő: 3.5 óra
Minősítő pontszám: 28+10+5+1=44 pont (magashegyi)

A parkolóból 750-kor elindult a népes csapat, otthon mindössze egy társunk maradt. A piros jelzésen hamarosan lucok árnyékában jutottunk mind feljebb. A fák között látható volt a két síugró sánc, a Csorba-tó, a körülötte levő szállodák. A nap szépen sütött, bár már gyülekeztek a felhők. A kövekkel kirakott úton hamar beértünk a gyalogfenyves övezetbe. Kereszteztük a Hincó-patakot, majd 930-ra elértük a Poprádi-tavat. Kisebb csoportokra vált szét a társaság. Legtöbben, 34-en elindultak a Menguszfalvi-völgyben a Hincó-tavak felé a kék jelzésen. Mint nemsokára kiderült, nem volt szerencséjük! Alig érték el a Nagy-Hincó-tavat, zivatar kapta el Őket, visszakényszerítette a csapatot. Most nekik volt részük villámlásban, dörgésben. 13 óra körül már ismételten a Poprádi-tónál voltak. Nagy kár ezért a napért, mivel a Magas-Tátrának egyik legszebb völgye a Menguszfalvi-völgy, különösen a Hincó-tavak környéke. A Felső-Kapor-hágó könnyen megjárható, a túloldali levezető út is könnyen járható, a nehézséget csupán az út hossza jelenti. Ma is volt egy elcsúszás, szerencsére ezt is megúszta a turistatársunk.

A fájós térdeim miatt én a Poprádi-tónál maradtam hét társammal. Endi fiam nagyon nekibuzdult, elindult a Rysire. De neki se volt több szerencséje, a felújított menedékházig jutott el. Itt is nagy zivatar csapott le, Neki is vissza kellett fordulnia, 1330-kor ért vissza. Elmondása, illetve a fotói alapján már a ház alatti szakaszon is több hófolton keresztül vezetett az ösvény, néhol láncbiztosítással. Közben persze a Poprádi-tónál is szakadt az eső, az emberek megrohanták a menedékházakat. Egy óra alatt kieste magát, majd a nap is kisütött. Bár a hegyek ennek ellenére továbbra sem bújtak elő a felhőtakaróból. 1345-kor visszaindultunk a Csorba-tóhoz. Mivel a térdemnek nem tett volna jót a köves piros vagy a zöld jelzés, az aszfaltutat választottam. Páran csatlakoztak hozzám. Lefele menet elég sok virágot lehetett látni és fotózni. Errefelé is komoly károk keletkeztek a korábbi vihar miatt. Hiába tekintgettünk visszafelé, továbbra sem láttuk a csipkés hegygerinceket. Az elektricska megállójánál fordultunk a Csorba-tó felé. Nem sokkal előtte az út mentén művészien kifaragott faszobrokat találtunk. Az ismeretlen művész a kidőlt fenyő ágaira, gyökereire alkotta meg a portréit.

1515-re visszaérkeztünk a Csorba-tóhoz. Maradt félóránk a busz elindulásáig, elsöröztük az időt. 1545-kor elindult autóbuszunk a szálláshelyünkre. Az autópályáról siralmas képet fest a Magas-Tátra. Kíváncsi vagyok hány év fog eltelni, hogy regenerálódjon az erdő. A 2004. novemberi katasztrofális vihar mintegy 12000 hektárnyi erdőt pusztított el. Az ez évi május 15-én "csak" 30 hektárnyit! Viszont ez majd minden hegységben pusztított, amint mi is tapasztalhattuk! A vacsoránál bejelentésre került, hogy a következő nap a pihenésé lesz, de azért egy rövid sétát is megteszünk.

(A mellékelt képek dr. Muskovits József (MJ), Győri Endréné (GyE), József László (JL), Kalauz Imre (KI), Muskovics András (MA), Muskovics Endre (ME), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)