2003 Tátrák, Szlovák paradicsom

2003. augusztus 21. Alacsony-Tátra

I. Útvonal: Tri domky (1105m, sárga) - Vrbcké tó (1113m, sárga) - Zadná völgy - Pol'ana nyereg (1850m, sárga) - Pol'ana (1889m, piros) - Bor (1886m, sárga) - Siná (1560m, sárga) - Szabadság barlang (820m, sárga)

II. Útvonal: Chopok (2005m, piros) - Krupová Hol'a (1927m, piros) - Tanecnica (1681m, sárga) - Javorie nyereg (1485m, piros) - chata Lucky (930m, piros, zöld)

A jutomtúra kiírásunkhoz képest alaposan meg kellett változtatni elképzelésünket. Eredetileg az Alacsony-Tátra főgerincére déli iránynyból, a Srediecko alatti parkolóból indult volna. A parkolót autóbusszal azonban nem lehetett megközelíteni, valószínûleg most sem. Így az a döntés született, hogy elmegyünk a Deményfalvi völgybe, innen fogunk túrázni a környéken. A reggelin hamar túl voltunk, indulhattunk a Deményfalvi völgybe. A Vág völgyében, Liptószentmiklóson keresztül értük el a kiindulási pontunkat. Az autóbusszal a felső parkolóba mentünk, ezzel is spórolva pár km-et és szintet. A rövid túrát választók lanovkával felmehettek a gerincre, gyakorlatilag szint nélkül végig csinálhatták a túrájukat. Aki nem akart a mai napon túrázni, az felkereshette a nevezetes Szabadság cseppkőbarlangot.

A hosszabb túrát választók a sárga jelzésen indultak neki a gerincnek. A kicsiny Vrbcki tavat hamar elértük, majd lucfenyők alatt folytattuk a menetelést. Elhagyva a turista és hétvégi házakat, a Zadná patak mellett emelkedtünk tovább. A patak eléggé vadul zúdul alá, az út is elég megviselt a kimosások által, hiszen nagyobb esők után elképzelhetjük a kis patak sziklákat elmosó erejét. Lépcsőkön haladunk felfelé a kis patak mentén. Jobbra, balra mindenhol virágokat láthatunk. Egy ideje már törpefenyők között vezet az ösvényünk. A Tri vody környékén elhagyjuk a becsatlakozó piros jelzést. Innentől az ösvény szerpentinezve halad a sziklákon. Balra felettünk a sziklákon vagy 10db zergét láttunk, amint figyelmesen táplálkoztak a meredek hegyi legelőn. A szerpentinek után enyhébben vezetett fel az ösvény a nyeregbe. Természetesen a fiatalabbjai már fent voltak, várták a többi társat. Kissé huzatos volt az idő fent, fel kellett öltözni. Készült pár fénykép a gerincről, keleti irányban a Deres, Gyömbér, nyugati irányban a Chabenec látszódott. Felmentünk a Pol'anára, igazából itt jött össze a komplett csapat. Ez már csak 50m szintet jelentett.

Az idő romlani kezdett. Dél felől mind sötétebb felhők jöttek, a mennydörgés is el kezdett ijesztgetni minket. A visszafelé vezető utunk a Bor gerincén volt megtervezve. Az ösvény szépen kivehető volt a csúcsról, szerencsénkre a zivatar csak a főgerincig jutott el. Az északi rész továbbra is napfényben úszott. Amint összejött a csapat, elindultunk a napsütötte rész felé. Az 1886m-es Bor csúcsáig hullámosan vezetett az ösvény. Tulajdonképpen halmok sorozata a Bor gerince. Nagyon szép a kilátás a Deményfalvi völgyre, az Alacsony-Tátra központi legmagasabb gerincére, valamint a nyugati gerincre. Később feltûnt a Liptói víztározó hatalmas vízfelülete is a Siná mészkő csúcs irányában. A kezdetben szûk gerinc a halmok után szélessebbé vált. Az oldalgerincen levő sziklacsoportok után 1500m körüli magasságban elértük a lucfenyők birodalmát. A törpefenyők, borókák, áfonya bokrok után a fenyők árnyékában elértük azt a helyet, amikor dönteni kellett a Sina csúcs megmászásáról. A társaság úgy döntött, kihagyja a csúcs megmászását, inkább a nyeregből, továbbra is a sárga jelzésen elindul a túra végét jelentő Deményfalvi völgy aszfaltútjához.

A levezető út egy-egy szakasza igen meredek volt. Esős, hóolvadásos időszakban gatyafékes ez az út. Az ösvény kis patak mellett vezetett a szûk szurdokvölgyben. Balra mellettünk a Blatnik 100m-es sziklafala kisért minket vagy 1km hosszan. Előttünk párszor a Kraková Holá 1751m-es csúcsa látszódott keleti irányban. Egy keskeny völgyszoros következett, majd hídon keresztül egy esőbeálló mellett értük el az aszfaltutat. Negyedórás téblábolás után rátaláltunk az autóbuszunkra, indulhattunk vissza a szálláshelyünkre. A nap hátralévő része az eddig megszokottak szerint folytatódott, a kijelőlt szakácsok vacsorát készítettek, míg a többiek rendbe tették magukat. A vacsora után a szomszéd hotel felkeresésével folytatódott a program, egy-két sör elfogyasztása mellett megbeszéltük a mai napi túránkat.

(A fényképeket Muskovics András készítette)