2003 Tátrák, Szlovák paradicsom

2003 augusztus 17. Szlovák Paradicsom, Hernád áttörés

I. Útvonal: Cingov (494m, kék) - Letanovsky Mlyn (kék) - hrdlo Hornádu (530m, kék) - Zelená horá (654m, sárga)- Letanovsky Mlyn (sárga) - Tamásfalvi kilátó (680m, sárga) - Cingov (494m, sárga)

II. Útvonal: Hrabusice (548m, sárga) - Letanovsky Mlyn (sárga) - Tamásfalvi kilátó (680m, sárga) - Cingov (494m, sárga)

Túratáv: ~7,5km

Több éve már, hogy kialakult ez a választási lehetőség a túrák közül. Mivel a korosztály és az állóképesség tekintetében eléggé vegyes a társaságunk, megpróbálunk minden résztvevőnek olyan lehetőséget biztosítani, amely a saját szempontjából a lehető legmegfelelőbb. A leírásokban, mivel én vezettem az I. számú útvonalakat, ezek leírásai fognak szerepelni. A Szlovák Paradicsom egyik leglátványosabb részébe igyekeztünk. Magát a területet 1964-ben nyilvánították védett területté, majd 1984-ben nemzeti parkká sorolták át. A területe majdnem 20 000 hektár, a nagyobbik része szigorúan védett terület.

A reggeli után lesétáltunk a Hernád partjához, hogy megkezdhessük a túrát. Átkeltünk a Hernádon, a folyó jobb oldalán kényelmes úton haladtunk a Biely potok beömléséig. Fejünk felett majd 300m-el a híres Tamásfalvi kilátó sziklája magasodott. Itt tartottunk egy rövid pihenőt, majd a kék jelzésen tovább haladtunk, átkelve egy vashídon a bal partra. A későbbiekben is többször kellett ilyen hídon partot váltani. A hatvanas, hetvenes években épültek ki a turitákat segítő hídak, acélkötelek, mászórácsok, annak érdekében, hogy a kb. 16km-es Hernád áttörés teljes hosszában járható legyen. Ez már az izgalmasabb szakasz volt, bár a Hernád az áttörés szakaszán kb. 40 métert lejt, a turistaút szintje ennél jóval több. Sokszor kell a sziklákon felfelé kapaszkodni a beépített vastálcákon. A legtöbb helyen kötélbiztosítást is kiépítettek a sziklafalra. A Létánfalvi malomnál kétszer is kereszteztük a Hernádot. A Kolostor szurdok bejárata környékén szintén két átkelésünk volt a kábeleken függő gyaloghídakon. Másfél km-t mentünk a jobb oldalon, majd végleg átkeltünk a baloldalra. Néha nagyobb társaság jött velünk szembe, ilyenkor csak biztos helyen lehetett félreállni, utat engedni egymásnak. Elnézve az itt turistáskodók tömegét, szemmel láthatóan a gyerekek élvezték legjobban a mászást, lépcsőzést a Hernád felett.

Az elmúlt pár óra látványát emésztgetve megtartottuk a fele úti pihenőnket. Mindnyájan átéreztük a Hernád áttörés nagyszerûségét, a folyó álhatatos véső, koptató munkáját, ahogyan a környezet lassú emelkedésével lépést tudott tartani. A sárga jelzésen felmásztunk a Hernádot kisérő hegyekre. A 654m-es Zelená hora nevû kis csúcson sánc maradványok láthatóak, valószínûleg egykori földvár maradványai. Ez a szakasz nem volt túl látványos. A Létánfalvi malom előtt pár nagy Apolló lepkét lehetett látni, ezek a nappali, igen látványos pillangók szigorúan védettek. A Létánfalvi malomnál jó sok szintet veszítettünk, a Hernád szintjéig le kellett jönnünk. Itt kereszteztük a Létánfalvától Klastoriskóhoz vezető piros jelzést. Kb. 150m kapaszkodó következett, míg felértünk a 645 m magas Majerskára. Egy km megtétele után elértük a Tamásfalvi kilátót. Az aki már járt itt a Szlovák Paradicsomban, a 680m magas szikla kilátót biztosan megmászta. A látvány felejthetetlen, a Hernád olyan mélyen a szikla alatt folyik, hogy csak sejteni lehet a medrét. Törpék az emberek, amint a Biely potok beömlésénél levő réten igyekeznek Klastoriskóba, Klauzy felé, vagy már visszafelé Cingovba. Eltöltöttünk egy órát a sziklákon, lábunkat lógatva a nagy semmibe. Persze fotók is készültek, a napsütéses idő miatt nem panaszkodhattunk a végeredményre sem.

Innentől lefelé vezetett az út. Egy km megtétele után a reggel már megismert Cingovban voltunk. Újabb 1km, elértük a szálláshelyünket. Másik csapat vette át a konyha irányítását. A többiek türelemmel várták a vacsora elkészültét. Vacsora után egy kis beszélgetés is belefért az időnkbe. Aki megszomjazott a jó szlovák sörre, átsétált a szomszéd szállodába, hogy teljes legyen a mai napi megelégedettsége. Az eredeti kiírástól eltérően a következő napi túra a Murányi fennsíkra vezet, mivel az időjárás előrejelzés az Alacsony-Tátra körzetére nem volt túl biztató.

(A fényképeket Muskovics András készítette)