2003 Tátrák, Szlovák paradicsom

2003 augusztus 18. Szlovák Érchegység, Murányi fennsík

I. Útvonal: Muránska Huta (703m, sárga) - Murány vára (936m, sárga) - Piesky (900m, kék) - Poludnica (piros) - L'adová jama (1200m, piros) - Nizná Kl'aková (1200m, piros) - Hrdzavá dolina (sárga) - Murány (394m, sárga)

II. Útvonal: Muránska Huta (703m piros) - Vel'ká Luka (900m, piros) - Murány vára (936m, kék) - Murány (394m, piros)

Az előzetes kiíráshoz képest felcseréltük a túrákat, figyelve az időjárás előrejelzést. Mai napon a Szlovák Érchegység, Stolické vrchy nevû hegység részétől északra fekvő Murányi fennsíkra igyekeztünk. A fennsík a Szepes-Gömöri Karszt része. A terület nemzeti parkká alakult növény- és állattani, valamint geológiai értékei miatt. Hasonlít a nem messze fekvő Szlovák Paradicsomhoz. A karsztvidék magját a mészkő-dolomit fennsík alkotja, melyen számos karsztos képződmény található. A legmagasabb pontja Fabová ho¾a (1439 m). A karsztos terület a Èervená skala és a Tiszolcon túli nyugati nyúlvány között 25 km hosszan húzódik. A területen több mint 150 jelentősebb, nem látogatható barlangot, több mint 50 víznyelőt és vízkeletet tartanak nyilván. Megtekintésre érdemesek a felszíni karsztképződmények, mint a sziklahasadékok, töbrök, szurdokok, sziklatûk, és kőszirtek.

Vernár, Garamfő érintésével értük el a kiindulási pontunkat. Muranská Huta mellől indult el a sárga jelzés Murány várának romjaihoz. Az ösvény hamarosan erősen emelkedni kezdett a tekintélyes nagyságú bükk fák árnyékában, több mint 250m szintet kellett legyûrnünk, mire a vár romjai alatt épült turistaszállóhoz felértünk. Együtt jöttünk fel a rövid túrásokkal, a romok megtekintése után váltak el útjaink. A turistaház, pecchünkre zárva volt, így rögtön a romok felkeresésével foglalkoztunk. A turistaház és a vár bejárata közötti út mellett Coburg-Gotha emlékoszlop látható.

Murány vára egyike a legmagasabban épült magyarországi középkori várainknak. A tatárjárás után kezdték építeni a 938m magas Cigánka nevezetû mészkőszirtre, a Zólyom és Liptó vármegyék felé irányuló kereskedelmi út védelmére. Nagyon sok felvidéki magyar család birtokolta az erősséget, többek között a Jolsvaiék, a Bebek család, a Thurzók, a Széchyek. Közben 1401-ben Jiskra huszita hadai, a mohácsi csatavesztés után a hírhedt Basó Mátyás rablólovag bitorolta az erősséget. A Széchyek 1609-ben kezdődő uralmához köthető Murány fénykora. A leghíresebb közülük Széchy Mária, a murányi Vénusz. Harmadik férje Wesselényi Ferenc nádor volt, kinek halála után a várat és a hatalmas birtokokat koholt vádak alapján elkobozzák Széchy Máriától. Számüzetésben, Kőszegen halt meg a híres asszony. A Thököly és a Rákóczi szabadság harc idején ment tönkre a vár, azóta csak romlik az állaga, ráférne egy kis felújítás, manapság is tekintélyes méretû romok várják az erre tévedő turistákat. 1720-ban a birtokot a császárhoz hû gróf Koháry István kapata meg. 106 évvel később házasság révén a német Szász-Coburg-Gothai Ferdinánd szerzi meg a hatalmas birtokot, 1940-ig az uradalom Koháry-Coburg néven volt ismert. Pazar a kilátás a Murányi völgyre a romos bástyáról. Mai ésszel nehéz elképzelni, milyen erőfeszítések kellettek a várban tartozkodók ellátásához, hiszen több mint száz főnyi katonaság is állomásozott egyes időszakokban a várban a tulajdonosokkal együtt. Több mint egy órát sétálgattunk a romok között. Elég sok védett növénnyel, rovarral is lehet találkozni a területen. Korábbi túrám alkalmával tûzliliomot is sikerült itt fényképeznem.

Elváltak útjaink a rövid túrát választó társainktól, a piros jelzésen elindultunk a Vel'ká lúka nevû nagy rét irányába. Bal kézre a Poludnica hegy mészkő letörését láthattuk a völgy túloldalán. A réten nem álltunk meg, csak megkerestük a becsatlakozó sárga jelzésünket. Ezen a szakaszon együtt halad a pirossal, ezt a pirossal jelzett turistaútat Érchegységi magisztrálának nevezik. A Szlovák Érchegység teljes gerincén végig vezet, a korábbi években bátyámmal két szakaszban, sátorral végig jártuk. Az út lucfenyvesben vezetett, nem túl messze a gerinctől. Sajnos kilátópontot sehol sem találtunk. A Maretkiná nevû erdőrészt elhagyva 90 fokra eltértünk északnyugati irányba. Ettől kezdve nyílegyenes úton gyalogoltunk kb. 3km-t. A Studna melletti forrásnál pihentünk egy keveset. Itt található a jeges gödörnek nevezett süllyedék, sokszor nyáron is jég van az aljában. Mi nem találtunk jeget, augusztusra való tekintettel valószínûleg már régen elolvadt. A pihenő után Nizná-Klaková felé vettük az irányt.Az újabb 3km-es szakaszt továbbra is lúcfenyők között tettük meg.

A piros, sárga jelzés találkozásánál, egy füves nyeregben letelepedtünk, mielőtt megkezdtük volna a hegyről való lemenetelt. A nyeregben a pásztorok számára egy hegyi szállás is volt, de senkivel sem találkoztunk. A sárga jelzésen indultunk le. A Hrdzávy patak völgyében haladtunk, követve a tekervényes utat. Kényelmes, de hosszú lejtmenet következett. Majdnem végig erdőben haladt a fakitermelők földútja, csak Murány előtt vált a terep nyitottabbá. A 6-7km-es út végén, Murány központjában már vártak ránk a többiek. Nagyon száp túraidőt fogtunk ki a mai napra, egész nap sütött a nap, kellemes volt a hőmérséklet. Haza buszoztunk a szálláshelyünkre, ahol a vacsora, a már megszokott rend szerint zajlott le.

(A fényképeket Muskovics András készítette)