2001 Tátrák, Szlovák paradicsom jutalomtúra

2001. augusztus 23. Alacsony Tátra

Útvonal: Svermovo (P, 881m) - Král'ová Hol'á (1948m) - Stredná Hol'á (1876m) - Orlova (1839m) - Bartkova (1790m) - Zdiarské sedlo (K, 1475m) - Pohorelá (764m)

Idő: ~8,5 óra

A pihenőnap után ismét az Alacsony-Tátra felé vettük az irányt. A tegnap vacsorára főzött papikáskrumpliból ma reggelre is maradt, ha nem is sok, be is termeltük a maradékot. Poprád felé, Vernáron keresztül Garamfőre (Svermovo) igyekeztünk. Innen nem messze, az Alacsony-Tátra, Szlovák paradicsom közötti Besnik hágóban, 1000m magasságon van a Garam forrása. A hosszabb túrára 19-en jöttek el, a rövidebb túrát teljesítők a Králová Hola megmászása után lejöttek a hegyről.

Ahogy elindultunk Garamfő központjából -ámbár a piroson egyirányba jött mindkét csapat- a hosszabb túrára jövők nagyobb sebességre kapcsoltak. A Zubrovica patak mellett hagytuk el a falu szélső házait. Nemsokára a patak eltávolodott tőlünk, mi egy hatalmas rét jobb oldalán északi, majd északnyugati irányban gyalogoltunk. Valamikor erdőírtás lehetett ez a hatalmas legelő. Visszatekintve a Szlovák paradicsomot, a Garam völgyét láthattuk. Nagy mennyiségben málna, vadegres, ribizli, áfonya található ezen a szakaszon. Rengeteg virág is nyílik, többek között fecsketárnics, erdei deréce, gyapjas aszat, árvácska, sisakvirág. 1550m magasság körül belépünk a lucosba. A patak is visszatért hozzánk, mind több borókát, törpefenyőt látunk, amint az út egyre csak emelkedik. 1600m körül végleg elmaradt az erdő, a kilátás mind teljesebb déli és keleti irányba. Balkézre az 1690m magas Král'ová skala látható, a szintén Garamfőről feljövő zöld jelzés rajta keresztül jön fel a Král'ová Hol'ára. Az időjárás viszont változni kezdett, bár idáig is elég párás volt a levegő. Mögülünk mind több felhő előzött meg minket, a csúcs irányába. A hátralévő 300m szintet felhőben tettük meg. Kereszteztük az aszfaltutat, mely az adótoronyhoz vezet. Magáncélra ez az út nem használható egyébként. A célunkat nem láttuk, pedig igencsak magas az 1948m magas csúcsra épített adótorony. Egy idő után csak az acélsodronyok suhogása jelezte a csúcsot. Az épületet 20m távolságból vettük csak észre, annyira sûrû lett az 50-60 km-el száguldozó felhő! Szerencsénkre az épület aljába be tudtunk menni, a párateli, szeles időben már fáztunk, annak ellenére, hogy felfelé kapaszkodtunk. Itt legalább kényelmesen elfogyaszthattuk az elemózsiánkat, meg kissé felmelegedhettünk. Egy jó félórát tartózkodtunk az épületben, a többiek is előkerültek ez idő alatt. Kicsit csalódottak voltunk a csúccsal, nem szép arcát mutatta meg nekünk, hiába küzdöttük le az 1100m-es szintet. Pedig innen tökéletes a körpanoráma! Az alacsony-Tátra kelet-nyugati vonulatát zárja le a Király-kopasza. A kúpalakú kristályos palákból felépülő hegyet havasi gyeptakaró, rengeteg és sokféle virág borítja. Most nem volt szerencsénk a heggyel!

A piros jelzésen nyugati irányban folytattuk túránkat. A rövidebb túrát teljesítők még nem értek fel eddig, majd csak az autóbusznál találkozunk velük. A kitûzőpóznák is segítették a tájékozódást a felhőben. Az először széles, vízszintes füves gerincút hamarosan meredekké, sziklásssá vált. Ahogy lejjebb ereszkedtünk, a felhőből is kikerültünk. Háromnegyedóra után az 1876m-es Stredná Hol'ára érkeztünk. Visszatekintve a Király-kopaszra, az adótorony még mindig felhőben volt, viszont a megtett útunk jó részét beláthattuk. A nyugati irány ebből a szempontból bíztatóbb volt. A csúcskeresztnél készült egy-két fénykép, majd tovább folytattuk a gerincmenetelésünket. Pár több száz tonnás szikla mellett haladtunk el. A lejtmenet után ismét kapaszkodnunk kellett. Az Orlová 1839m-es csúcsára értünk fel. Innen is szétnéztünk egy kicsit, majd kőtenger következett. Meredeken lejtett az ösvényünk a következő nyeregbe. Erről a szakaszról nagyon szép kilátás van gyakorlatilag minden irányba. Jobbra a keleti rész egyik legszebb völgykatlana látszódott, a Zdiarska dolina. A Bartková 1790m-es csúcsát balról kerüli meg az ösvény. Visszaértünk a törpefenyők, borókák közé. Távolban, nyugati irányban a főgerincen a Vel'ká Vápenica széles csúcsa látszódott. Ligetes lucfenyvesben érkeztünk meg az 1475m magasságban levő Zdiarske nyeregbe. A tisztás táborozásra is alkalmas, a jóízû forrás a kék jelzés mellett található meg.

Lepihentünk, mivel a mai napi túraadag nagy részét letudtuk. Innen jó két óra alatt le lehet érni Koháryházába. (Pohorelá) Mi ide igyekeztünk, a busz itt várt minket a faluban a rövid túrázókkal együtt. Az alaposan megnőtt fûtengert hamar elhagytuk, a hegy oldalában vezetett a kék jelzésû ösvényünk. Először csak lassan, majd mind meredekebbé vált az út. Több kis csermelyt kereszteztünk, kis oldalgerincen haladtunk lefelé. Jobbról becsatlakozott hozzánk az Andrejcová csúcs előtt lejövő sárga jelzés. Pár száz méter után ismét meredekebbé vált az ösvény. A fenyvest elhagyva még mindig meredeken ereszkedtünk. A réten, mely erdőírtás következtében jött létre, erdészház mellett haladtunk el. Elhagyva a legelőt, kis patakot kereszteztünk. Észrevettük a falu szélső házait. Jó hosszan terül el a falu, követve a völgyet, szerencsénkre a busz amennyire csak lehetett, elénk jött. Mivel nem voltunk túl messze a kempingünktől, elég hamar hazaértünk. Ismét az étterem által felszolgált vacsorát ettük, ami bizony jól esett a mai túra után.

(A fényképet Muskovics András készítette)