A tavaszi szünetet kihasználva, 3 éven keresztül Kelet Szlovákiában az EB útvonal bejárását tûztük ki célul. Első alkalommal a Zboró-Eperjes közötti szakaszt jártuk be. Előkerült Georgiades Gábor akkori leírása a túráról, mely a Pest Megyei Természetbarát Híradó 1984 évi 1. 2. számára készült. Következzen az akkori túraleírás.
A tervezgetés örömébe sokszor üröm is vegyül. Így volt ez akkor is, amikor az "Eisenach-Budapest Barátság túraútvonal" kelet-szlovákiai szakaszára készültünk. A szlovák turistalétesítményekről információink hiányosak. A turistatérképek jelölik ugyan a turistaházakat, de ezekkel sem a ÈEDOK, sem az IBUSZ nem foglalkozik. Nem volt egyszerû a menetrendi adatok begyûjtése sem, az autóbusz menetrend csak a ÈEDOK budapesti kirendeltségén (Balassa u. 18.) volt megtekinthető, lehetetlen nyitvatartási időben: hétfőtől péntekig 10-14 óra között.
A turistákra jellemző elszántsággal végre akartuk hajtani elképzelésünket. Lehetőséget kívántunk biztosítani a Dunai Kőolaj Sportkör természetbarátainak a tavaszi szünet első napjaiban az EB útvonal egy szakaszának bejárására. Végül is a Csergő-hegység mellett döntöttünk. Az útvonal a Csergő-hegység (Èergov) térképen teljes egészében rajta van, amelyet a Cseh Kultúra boltjában tudtunk beszerezni. A bizonytalan turistaszállások miatt az Eperjes (Pre¹ov) közelében fekvő Hani¹ka település "Motel Stop" szállodájában foglaltam szállást, előbb telefonon, majd írásban.
Ez a túra nem szerepelt a szakosztály éves túratervében, mégis a gyors kiírásunkra egy hét alatt 22 fő jelentkezett. Közöttük ugyanúgy találunk 8 éves gyermeket, mint 40 évest. A begyûjtött utazási költségek birtokában a MÁV közönségszolgálatánál biztosítottuk menetjegyünket, helyjegyünket. A menetjegyet csak az összes útlevél, vagy írásos-pecsétes megrendelő alapján szolgálják ki. Ezért mi is kétszer voltunk jegyért Budapesten.
Elérkezett a várva-várt szombat, 1984. március 31-e. Az útleveleket a vasútállomáson ellenőriztük, egy hiányzott a gazdájával együtt. Õt még fel tudtuk rángatni a már mozgó vonatra. Tehát a szokás szerint, izgalommentesen tudtunk elindulni. A Rákóczi expressen gyerekjáték volt a helyünk megkeresése. Az egyébként máskor üres vonaton most nagyon sokan utaztak, a tavaszi iskolai szünet első napján. A folyosón egyetemisták utaztak Poprád felé, vidám gitárdaluk mellett alig vettük észre, hogy havazik. Ha túraidőnek nem is kellemes, de az utazáshoz, meleg vonatból, szép látvány. Kassán (Ko¹ice) esik az eső. Túratársaim ábrázata rövid tartózkodás után mégis felderül, a városban minden pénteki nyitva tartással üzemelt. A csekkeket be tudjuk váltani. Szükség is van rá, mert a magyarországi pénzbeváltás idején kevés korona volt az országban, és így mi is 200-300 korona készpénzzel rendelkeztünk fejenként, a kivihető 600 koronával szemben. Városnézés közben többen beszerezték a rég óhajtott kamásnikat. Tovább utazásunk előtt tudjuk értékelni csomagjaink csoportos megőrzését. Hosszú sor áll a kisablaknál, de a csoportvezető néhány társa segítségével gyorsan ki tudta hordani a hátizsákjainkat. Kassa és Hani¹ka közötti útra is ülőhelyhez tudtunk jutni. Alig kászálódunk le a vonatról, az ösztönöm azt súgja, mindjárt jön egy busz. Már hallom, sőt látom is. Futás! Elérjük, a motelhez megy. Többen mondják: "Micsoda véletlen!" A túravezető csak azt dörmögi: "Szervezni tudni kell!"
Előkerül a túravezető frissen vásárolt kalapja, a befizetés következik. Ekkor éri legkellemesebb meglepetés a résztvevőket. A szállásdíj és az egyéb kötelező költség otthon még 400 koronának volt meghirdetve, de itt minden más. Az összes befizetendő 200 korona, lényegesen olcsóbb, mint vártuk. Szállásunk jó, nyolc- és háromágyas szobákat kaptunk. Fürdő a szobáinkkal azonos emeleten. Melegétel és folyékony kenyér lehetőség az épületben, de csak 20 óráig. Nemcsak a résztvevőket érte meglepetés, hanem a túravezetőt is. Õt azonban csalódás. A gondosan leegyeztetett menetrend szerinti autóbuszokat kb. két héttel érkezésünk előtt szüntették meg. Rövid tanácskozás a másnapi programról, a döntés alapja az új menetrend. A túra középső szakaszával kezdünk, ha elérjük autóbusszal a vonatot Bártfa (Bardejov) felé.
© 2006-2024 természetbarátok.hu