2017 július 1-8, Bálványosfürdő jutalomtúra - Erdély

2017. július 05. Hagymás-hegység, Békás-szoros, Kis-Cohárd

Reggel úgy tűnt, senkiben sem hagyott maradandó nyomot a tegnapi kemény gyaloglás. A már megszokott időpontban került sor a reggelire. Továbbra is javult az idő. Tegnap abban maradtunk, hogy a Gyilkos-tavat, és a Békás-szorost fogjuk felkeresni. Több mint 150 km-t kellett buszoznunk, hogy ideérjünk. Ismét a pocsék állapotban levő Sepsibükkszádra vezető aszfaltúton mentünk ki a 12 sz. főútig. Innen Tusnádfürdő, Csíkszereda, Gyergyószentmiklós érintésével jutottunk el a Gyilkos-tóig. A hosszú út következtében csak 945-kor értünk el a Gyilkos-tóhoz. Mai napra is két túrát terveztünk, hogy mindenkinek kielégítsük az igényét. Ezek voltak a választható túrák:

Útvonal #1: Hagymás-hegység
Gyilkos-tó (983m) - Cohárd mh. (1090m) - Kis-Cohárd (1345m) - Kupás-patak (960m)- Kupás-száda (900m) - Békás-szoros - Magyarok
Idő 5 óra
Minősítő pontszám: 18+10+1=29 pont

Útvonal #2: Hagymás-hegység
Gyilkos-tó (983m) - Kupás-száda (900m) - Békás-szoros - Gyilkos-tó (983m)
Idő 3 óra
Minősítő pontszám: 12+8+1=21 pont

Tíz órakor elindult a hosszútúrások 42 fős csapata, két fő kivételével mindenki fel akart jönni a Gyilkos-tó feletti csúcsra. Elindultunk felfelé, a Kis-Cohárdra. A Gyilkos-tó 1837-ben keletkezett, egy földcsuszamlás következtében. A lecsúszott sziklák elgátolták a Békás patakot. Régebben jóval látványosabb volt a tó, a lábon álló fenyők csonkjai miatt. A tónak meg van számlálva a hátralevő ideje, hiába építettek ülepítő tavat a Gyilkos-tó elé. A feltöltődés miatt az életkorát 60-80 évre becsülik. A kék háromszög jelzésen elkezdtünk emelkedni a Cohárd menedékház irányába, a Cohárd nyeregbe. A nyereg előtt 50 m-el jobbra az erdőbe vezetett a jelzésünk. Az út mind meredekebbé vált. A 150 m-es szintet hamar letudtuk, 90°-os jobb kanyarral, most már majdnem vízszintes úton értük el 1145-kor a Kis-Cohárd legmagasabb pontját. A csapatunk nagyon szétesett, mindenki a saját tempójában ért fel a csúcsra. Pazar kilátás van a csúcsról a Gyilkos-tóra, és az Oltár-kőre! A csúcsról, az Oltár-kő megpillantásához kb. 200 m-et kell balra menni a gerincen. Kb. 20 percet időztünk a csúcson. Az Oltár-kő, mely a szorost uralja, innen kicsi sziklaszirtnek néz csak ki. Lefelé ugyanazon az úton mentünk le a Cohárd nyeregbe. Itt bevártuk egymást. Nagyon szép rét van itt. Töménytelen mennyiségű virág van a réten, ilyet még sehol sem látott az ember! Nem csak a virág mennyisége, hanem a fajgazdagság is lenyűgöző! Kosborok, margaréták, zergeboglárok, fészkesvirágúak tömkelege látható itt!

A Cohárd nyeregből a sárga jelzésen ereszkedtünk le a Kupás patak völgyébe, a lucfenyvesek árnyékában. A fenyők alatt nem sok virág volt az árnyékban. A Kupás-patakot elérve, átkelve a patakon, rövid időre megpihentünk. 20 perc után egy köves úton lesétáltunk a Békás-szorosban áthaladó műútig. 1350-re értünk ide. A Kupás-szoros is látványos, persze nem vethető össze a Békás-szorossal. Mivel az idő eléggé elszaladt, a Gyilkos-tó felé vettük az irányt, ahol autóbuszunk várakozott ránk. 14 óra után pár perccel az autóbuszunknál voltunk. A többség kérésére, nem figyelembe véve a hazaérkezés időpontját, úgy döntöttünk, hogy lemegyünk a Békás-szorosba. Páran a társaságból még nem jártak erre, nekik biztosan nagy élmény lesz az itteni séta. Miután nagy nehezen találtunk egy parkolási helyet, elindultunk a szorosban. Sajnos a forgalom megnőtt, nem lehet lazán sétálgatni a szorosban, figyelni kell az autókat. A Magyarok hídjáig gyalogoltunk le. Benéztünk a Kis-Békás-szorosba. Meglepődve láttuk, hogy a Kis-Békás patak felett kiépítettek egy függőhídat, ezáltal járható lett ez a szoros is! Kár, hogy nem maradt elég időnk az eredeti tervszerinti kiírás alapján végigmenni a Kis-Békás-szoroson!

1610-kor indultunk vissza Bálványosfürdőre. 1850 körül érkeztünk vissza Sepsibükkszádra. Itt lassan haladtunk át, mivel a teheneket ebben az időpontban hajtották haza, az állatok elfoglalták az utat. Esélyünk sem volt, hogy kikerüljük őket a szűk utcában. A pocsék minőségű úton azért csak-csak hazaértünk. Egy kissé lekéstük a vacsorát. Tanultunk a mai napból, lemondtunk az eredetileg kiírt Nagy-Hagymás gerinctúráról. Sajnos messze van a Pongrácz-tető Bálványosfürdőtől. A vacsora természetesen jól esett, mindenki idejekorán ágyba került. Másnapra a Csíki-havasok nyugati oldalgerincét céloztuk meg, a Nyerges-tetőről terveztük meg a túrát a Ceceléig, onnan pedig Bálványosfürdőig, a Bálványosvár útbaejtésével.

(A mellékelt képek Ferency Nikoletta (FN), Győri Endréné (GyE), József László (JL), Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) felvételeiből kerültek kiválasztásra)