Kárpát-kanyar, Erdély - jutalomtúra 2010

2010. július 14. Bucsecs

Mai napra a Bucsecs hegység bemutatása lett a cél. A hegység központi magját a 2505m-es Omul-csúcs képezi, amely körül sugarasan terülnek el az oldalgerincek. A hegy főgerince patkó alakot formál, déli irányban nyitott a Ialomiþa-völgy által. A hegység domborzatát gleccserek formálták a jégkorszak idején, tengerszem azonban nem található a területén. A hegység főtömegét a kavicskő konglomerátum adja, majdnem 2000m a vastagsága. Ez a kőzetféleség megtalálható a Csukásban, a Nagykő-havason, a Csalhóban. Változatos összetételű a cementálódott konglomerátum, a felépítő elemek lehetnek mészkő, homokkő, kvarc, kristályos pala, és gránit kavicsok. Egykori tenger partján képződött ez a kőzetféleség. A nagy erősségű szelek, a víz, a fagy különböző mértékben koptatta, erodálta a felszínen levő kőzetet, ennek következtében látványos alakzatok jöttek létre, gombák, oszlopok, stb. Legnevezetesebbek a Szfinx és a Babele, melyek a Bucsecs-fennsíkon találhatóak. A hegységet Nemzeti Parkká nyilvánították, szigorúan védett területeket jelöltek ki. A hegység megközelíthetősége kiváló, a fennsíkra több kabinos felvonóval is fel lehet jutni. A hegység természeti állapota mind jobban romlik, természetvédelmi őrök hiánya, a nem megfelelően felügyelt turista tömegek, a túlzott legeltetés, fakitermelés következtében.
A mai napra ez volt a tervünk:

Útvonal: Buºteni felvonó felső állomása (2200m) - Omul-csúcs (2505m, ) - Scara-csúcs (2422m, ) - Stanci-nyereg (1460m, ) - Törcsvár (700m, )
Emelkedő: 400m (Lefelé 1800m !!)
Idő: 8 óra

Alternatív útvonal: Buºteni felvonó felső állomása (2200m) - Cabana Piatra Arsã (1950m, ) - Hotel Alpin (1400m, ) - Sinaia (790m, )
Emelkedő: 200m (Lefelé 1400m !!)
Idő: 6 óra

Mivel a társaság nagyobbik része eléggé elfáradt az előző kétnapi túrától, na meg vasárnap elhasználtuk a pihenőnapunkat, a betervezetthez képest könnyű túrát irányoztunk elő. Úgy döntöttünk, lefelé is a kabinos felvonót vesszük igénybe. Osztatlan sikert aratott a változtatás. A már megszokott 7 órakor indultunk el a tömösi szoros felé az E60-as műúton. Házigazdánk, Sándor ismét kiügyeskedett egy szabadnapot magának, velünk tartott, rég járt a Bucsecsben. Szép idő mutatkozott, kellemes látvány volt a Bucsecs keleti vonulata a kék éggel. Teljesen tisztán látszott a 2284 m magas Caraimam csúcsra épített hatalmas vasszerkezetű kereszt. 1928-ban állították fel, az I. világháborúban meghalt román katonák emlékére, 28m magas, 7m széles, éjjel ki van világítva. 1 órán belül megérkeztünk Buºteni-be. A felvonó állomás közelében találtunk parkolót, a jegyeinkért se kellett sokat várakoznunk. Addig is lehetett alkudozni kristályokért, csiszolt kövekért az épület mellett. Az árus folyékonyan beszélte a magyar nyelvet, több évet tartózkodott Magyarországon. A köveket, kristályokat Nagybánya környékéről szerzi be.

Két csoportban jutottunk el a felvonó 2200m magasan levő felső állomására. A drótkötélpálya kb. 4,5km hosszú, 1235m-es szintkülönbséget győz le. Itt található a 84 személy befogadására alkalmas Babele menedékház, télen-nyáron üzemel, komfortosnak tekinthető, van víz, villany és étterem is benne. Ugyanide vezet fel a Ialomiþa-völgyből, egy másik felvonó, 1982-ben helyezték üzembe. Kicsit hűvösebb volt fenn az idő, a szellő is fújt, de azért lehetett nem kellett beöltözni. Több lehetőség közül választhattak a feljövők, legtöbben az Omul-csúcshoz jöttek el. Volt olyan társunk, aki a környéken maradt, volt aki elment a Caraimam csúcsra. A menedékház mellett van a Babele (Vénasszonyok) négyes csoportja, melyet már kerítéssel próbálnak óvni a turisták tömegétől. Felesleges bakancsokkal segíteni az eróziós folyamatokat! A sárga jelzésen indultunk el. A fennsík kopasz, mintha a holdon járnánk, szélesek az ösvények, nagy az erózió. Némely szakasz olyan, mintha tengerparton sétálnánk a finom kavicson. Indulás után nem sokkal látható egy a szép Kőgomba, majd a hatalmas Szfinx. Utólag megállapítható, a jó időnek és a csodás látványnak köszönhetően rengeteg fénykép készült erről a túráról. Az út során sokfajta virágot fedezhettünk fel, nagyon gazdag a hegység növénytakarója. A magasság miatti zord időjárási viszonyokhoz alkalmazkodtak a növények, mind alacsony termetű.

A célt, az Omul-csúcsot jóformán az indulás óta mindig láttuk, kivéve, amikor felhőbe burkolózott. A Coºtila 2490m magas csúcsán felépített katonai megfigyelőállomás tornya is egy tájékozódási pont a főgerincen levőknek. A kb. félúton levő ©ugãriilor-nyeregben megálltunk tíz percre. Innen már szépen belátható a Szarvas-gleccservölgy (Valea Cerbului). Az alsó úton folytattuk a gyaloglást, nyáron jól járható, de télen eléggé veszélyes a meredeksége miatt. Újabb nyereg következett, a Cerdacul Obãrºiei. Innen még szebb rálátásunk volt Valea Cerbului völgyre, a mindent uraló Coºtila csúcsra. A völgyből, az Omul-csúcsra felvezető szerpentinező ösvény is tökéletesen látszódott. Negyedóra alatt kényelmesen elértük Bucsecs legmagasabb pontját, a 2505m magas Omul-csúcsot. Kissé zordabb lett az idő, hol felhőben, hol napsütésben nézelődtünk a menedékház környékén. A menedékházat 1888-ban alapította az Erdélyi Kárpát Egyesület, 35 férőhelyes. Szinte egybeépítették a jellegzetes sziklával. Szép időben tökéletes körpanoráma van közelre, távolra. Nekünk nem volt ekkora szerencsénk, de azért időnként beláttunk az északi és a nyugati völgyekbe. Pillanatok alatt változott az idő! Nekünk nem volt ekkora szerencsénk, de azért időnként beláttunk az északi és a nyugati völgyekbe. Pillanatok alatt változott az idő! Társunk nem bírta ki, hogy fölénk kerüljön, felmászott a csúcs sziklára. Lefelé azonban nem volt ilyen egyszerű a dolog, utána kellett menni, hogy a felső részről le tudjon jönni, az aláhajlás miatt nehéz volt helyet találnia a lábának.

Félóra elteltével elkezdtünk visszafelé menni. Most a felső utat választottuk, így legalább egy hómezőt is megnéztünk közelebbről. Sándor önfeledten, mint egy gyerek, produkált egy fenéken történő lecsúszást. Kellemesen sütött a nap, igazán szerencsénk volt az időjárással a mai napon. Visszafelé is készültek a fényképek, a már délelőtt megismert tájról a virágokról. Egy kerékpárossal is találkoztunk a fennsíkon, hátán sílécekkel igyekezett valamelyik északi oldali hómezőre. A Szfinx, a Kőgomba, a Vénasszonyok a megvilágítás megváltozása miatt kicsit más képüket mutatták. A felvonó felső állomásánál nem vártuk be egymást, folyamatosan mentünk le. Háromnegyed óra elteltével mindenki előkerült a busznál, így hazaindulhattunk. Egy óra alatt otthon voltunk, mindenki rendbe tehette magát, megvacsorázhatott. Este ismét egy betyáros eső front jött be, de félóra elteltével kiderült. Sikerült a Bucsecs világába belelátnunk, kegyes volt hozzánk az idő. Az eredeti kemény tervhez képest pihenőnapot tartottunk, mégis feljutottunk Erdély negyedik legmagasabb csúcsára.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA), Szabó Zsolt (SzZs) és József László (JL) készítette)