Kárpát-kanyar, Erdély - jutalomtúra 2010

2010. július 12. Nagykő-havas

Hét órakor találkoztunk az autóbusznál. Már az idejövetelünk során megállapodtunk, hogy nem állítjuk át az óráinkat, a felesleges félreértések elkerülése érdekében. Az idő bíztatónak tűnt, elindultunk Predeal felé az 1-es főútvonalon. A megtervezett Nagykő-havas bejárása volt a célunk. A hegység több mint 1200m-rel emelkedik a Brassói-medence fölé. Főbb kőzetei a Bucsecsre jellemző kavics konglomerátumok és mészkövek, melyekből az erózió hatására nagyon látványos sziklaalakzatok jöttek létre, mint pl. az Írottkő, a Kőcsűr. Csatlakozott hozzánk Sándor, a vendéglátónk, aki egy kis morgolódással elérte, hogy a mai napon velünk tart. Negyedórai buszozás után Malomdombnál elhagytuk a buszt, majd a Sipoly-patak mentén elkezdtünk gyalogolni. Ez volt a tervünk, szokásos módon választani lehetett két lehetőség közül:

Útvonal: Malomdomb (690m, ) - Sipoly-patak völgye () - Létrás szakadék (950m, ) - EKE menedékház (1630m, ) - Nagy-kő havas (1843m, ) - EKE menedékház (1630m, ) - Kőba nyaka (1550m, ) - Bolnoki menedékház (1000m, ) - Bácsfalu (650m, )
Idő: 10 óra

Alternatív útvonal: Malomdomb (690m, ) - Sipoly-patak völgye () - Létrás szakadék (950m, ) - EKE menedékház (1630m, ) - Nagy-tisztás (1495m, , ) - Malomdomb (690m, )
Idő: 6 óra

A sárga jelzést követtük. Először széles földúton kb. 2km-t, majd 1km-t erdei ösvényen haladtunk. Kényelmes volt az eddig megtett út. A völgy mind szűkebb lett, a patakon megjelentek az első sellők. Horgászok, térdig állva a vízben, pisztrángot szerettek volna fogni, de nem sok szerencséjük volt. Legalábbis amennyit mi láttunk a tudományukból. A Hétlétrás vízesés előtt, balkézre egy leégett faház látható. A Sipoly-patak középső szakaszán jött létre a vízesés. Itt a völgy sziklafalai majdnem függőlegesek, a patak vize 7 egymást követő vízesés sorozataként zuhan, több mint 60 méteres mélységbe. Hogy végig látható legyen a vízesések sorozata, a szűk völgyben hol a víz fölé, hol mellé létrákat, pallókat helyeztek el, így végig élvezhető a nem mindennapi látvány. Az első létránál bevártuk egymást, pár ember visszasétált az autóbuszhoz. Szép lassan kapaszkodtunk a létrákon, mind feljebb jutottunk. Sok víz volt a kis patakban, permetezett is rendesen a sziklákon, szárazon nem lehetett megúszni a létrázást. A magas sziklák miatt fényszegény a szurdok, nehéz igazán jó képeket készíteni a látványosságról.

A vízesések után a völgy kissé kitágul, ettől kezdve komoly kapaszkodás vette kezdetét. Egyébként a létrákat meg lehet kerülni piros körjelzésen, de érdemesebb a létrákat választani. Végig fenyőfák alatt ment az ösvény, míg felértünk az EKE menedékházhoz, a Csűrkő alatti rétre. Alaposan kitikkadt társaság ért fel a füves tisztásra! Leheveredtünk a menedékház fölé. Mindjárt barátunkká szegődött egy kuvasz kinézetű kutya, alighanem érezte az ennivalót hátizsákjainkban. Öt szamár is őgyelgett a ház körül, ők is érdeklődést mutattak a társaság iránt. Pedig nekik rengeteg fű volt a környéken. Szép apránként mindenki felért a házhoz. Nagyon szép kilátás van a Csűrkőről, igen meredek leszakadású a Garcsin-patak völgyére. Majd egy órát töltöttünk el uzsonnával, nézelődéssel. A menedékházban étel, ital jelenleg nem kapható, talán azért, mert a családi útnak nevezett köves út használhatatlanná vált a vízfolyások miatt, terepjáróval sem közelíthető meg a Csűrkő rét, csak gyalogosan. A 23 fő vállalkozó kedvű társ választotta a hosszú túrát. A piros jelzésű ösvényen indultunk el a Nagy-kő havas csúcsára. Előbb enyhén emelkedett az út Írottkő felé, majd később meredekké vált a sziklák környékén. A nap szépen sütött, alig volt felhő az égen. Tekintélyes, szép sziklák fogadtak minket. A sziklákat elhagyva füves gerincen vezetett az ösvény. Pár helyről, a sziklák között feltűnt az EKE menedékház. Szép kilátás volt a völgyekre, a Keresztény-havasra, Brasssóra, dél irányba a Baj-hegységre, a Grohotisra. Letelepedtünk az 1843 tszf. magasságú csúcs környékén, ejtőztünk egyet, nézelődtünk, virágokat fotóztunk. Egy pillanatra a felhők közül a Bucsecs gerince is felbukkant. A Keresztény-havas teteje is felhőben volt, időnként kikandikált az ottani csúcsra telepített adótorony.

Félórás heverészés után elindultunk vissza az EKE menedékházhoz. Összetrombitáltuk az itt lévőket, közösen a piros, kék jelzésen Kiskő-havas felé. Kb. 1km után elváltak útjaink, a kis túrások a pirossal jelzett családi úton mentek le Malomdombra, a reájuk várakozó autóbuszhoz. Mi a kéken maradtunk. Acsalapu tengert kereszteztünk, a Kiskő-havas csúcsa alatt halad az ösvény. Szép sziklafalakat lehetett látni ezen a szakaszon, meg egy szűk hasadék barlangot, ez a Jégbarlang. Meglátogatását kihagytuk, elemlámpa nem volt nálunk, enélkül nem lehet a jeges részig elmenni. Az 1639m tszf. Nagy kőbáb tetőt szintén elkerültük, lucfenyvesben gyalogoltunk, hol felfelé, hol lefelé a fák árnyékában. Több mint egy órát gyalogoltunk változatos terepen, mire kiértünk egy mezőre, a Bolnoki menedékház fölött. Útközben több helyről szép kilátásunk volt visszafelé a főgerincre, északi irányban a barcasági medencére. A társaság eléggé elfáradt, mire leért a menedékházhoz. Mivel zárva volt, tovább mentünk Bácsfalu felé. 1km után kereszteztük a felvonó pályáját, majd meredeken leereszkedtünk a szélső házakhoz. Itt egy jóízű forrás található. A társaság szétszóródott, de mindenki jó érzékkel hazatalált. Következhetett a már megszokott finom vacsora, a szomszédok felkeresése. Szép túranapot tudhattunk magunk mögött, bemelegítő túrának is megfelelt a Nagykő-havas.

(A csatolt fényképeket Muskovics András (MA) és József László (JL) készítette)